Jag kan gärna dela med mig av min erfarenhet kring detta;
jag har skickat in döda höns till SVA vid några tillfällen. Jag har då först talat med SVA på tfn (Uppsala) och kommit överens om fraktsätt.
Djurkroppen slås in tex tidningspapper med några isklampar närmast, därefter en plastpåse utanpå allt som knyts ihop ordentligt.
Lägg med ett "brev" när du kort beskriver vad som hänt, när det hände, ev ras etc samt eget namn, adress och tfn nummer.
Efter ca en vecka får du ett skriftlig besked på posten, en sk "Rapport". Där finns uppgift om vilken/vilka undersöknigar som gjorts och vilket resultat som man kommit fram till. (Sjukdom, ev ohyra, hull, kommentarer etc etc) Är det någon "vanlig" åkomma så kan du få en bilaga om just den sjukdomen, hur den uppstår och varför.
Jag skickade in ett djur för ett år sedan för att förvissa mig om att det inte var ILT, vilket provresultatet även visade att det INTE var.
Det kändes skönt att få den rapporten i handen - även om det kostade mig 402:-. (Faktura fick jag separat)
Jag har även deltagit i några "gallupundersökningar" som SVA har haft, bl a en där de ville undersöka vilka parasiter (arter) hos hobbyhöns som var förekommande i Sverige.
Sammanfattningsvis; Bra att de finns - jag har bara positiva erfarenheter från SVA. trots priset