Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödsfall  (läst 2527 gånger)

Svartan

Dödsfall
« skrivet: 10 feb-07 kl 09:57 »
Hej allihopa!

Blev jätteledsen idag när jag gick ut till mina hönor-
en av dem var död!!
Jag har (hade) 7st hönor och en tupp, 4st dvärgkochiner och
3st holländska vithättor, tuppen är dvärgkochin. Det var en dvärgkochin som dog.
Igårkväll när jag nattade dem så låg denna höna på golvet nära
elementet, vid liv, så jag trodde att hon hade hittat en varm plats
att vara på eftersom det varit ganska kallt.
Men i morse var hon död.
Jag har inte sett om hon varit dålig -jag går dit 3ggr om dagen
så något borde man ju sett. Hon har ätit, gått omkring,hoppat
upp på natthyllan... vet inte om hon lagt några ägg... men VAD
kan hon dött av??
Om jag vill veta dödsorsaken hur gör man då? Vart skickar man dem? Kostar det mycket pengar? Hur lång tid kan det ta för att
få svar?
Jag bor i Jämtland så hur gör man här uppe?

Svartan -hönan som numera är död-

EvaBritt

• Gäst
Re:Dödsfall
« Svar #1 skrivet: 10 feb-07 kl 10:53 »
Hej
Jag har inget svar på din fråga. Tyckte bara det var skoj att du också bor i Jämtland. Jag bor i Brunflo och har diverse raser. Bara renrasigt, Welsumer, Brahma, dv kochin, Faverolle, Blomme, Orpington, Isbar och Aracuana. Bara några av varje sort.

Lena A

« Svar #2 skrivet: 10 feb-07 kl 11:36 »
Jag har också råkat ut för att en höna låg på golvet en kväll och var död nästa morgon. Jag brydde mig inte om att ta reda på vad hon dog av men jag tyckte det var konstigt. Någon nämnde att det kan ha berott på att ett ägg inte kom ut och att hon dog av det. Ingen annan höna var sjuk eller visade andra symptom.

Det finns en del trådar här på forumet om var du kan skicka hönan för obduktion. Du får säkert svar från någon som vet exakt var och vad det kan kosta.
« Senast ändrad: 10 feb-07 kl 11:37 av Lena A »

Svartan

« Svar #3 skrivet: 10 feb-07 kl 11:37 »
Hej Jonssonfrua!

Är det du som bor i Bjärte?
Isåfall har jag och mina barn hälsat på hos dig.
Hur gick det för Maxi? Den söta lilla tuppen som hade
det ljudlösa galandet.
Hur går det för dina Isbarhönor? En av dem la ju så lägligt ett ägg precis när vi var där.

Jag har nu fått tillökning av 4 st ankor!
De är jättefina, men lite skygga. Ska försöka ta kort på dem och lägga in här för att se om någon kan tala om vilken ras det är.

Svartan  (Eva från Hissmofors)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-07 kl 12:26 »
Hej.

Du kan åka till veterinären som packar och skickar hönan till SVA i Uppsala. Men du får räkna med att det kostar mycket och att det knappast lönar sig för dig.

Kanske är det så att din höna hade en latent sjukdom som brutit ut. Eller så kanske hon var gammal. Det skriver du inget om.

Djurvärlden är bra märklig och ibland blir man brydd över ett djur som var till synes frisk ena dagen nästa dag är borta eller sjuk.

Du kan glädja dig åt att din höna haft ett bra liv hos dig.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #5 skrivet: 10 feb-07 kl 12:56 »
Jag kan gärna dela med mig av min erfarenhet kring detta;
jag har skickat in döda höns till SVA vid några tillfällen. Jag har då först talat med SVA på tfn (Uppsala) och kommit överens om fraktsätt.

Djurkroppen slås in tex tidningspapper med några isklampar närmast, därefter en plastpåse utanpå allt som knyts ihop ordentligt.
Lägg med ett "brev" när du kort beskriver vad som hänt, när det hände, ev ras etc samt eget namn, adress och tfn nummer.

Efter ca en vecka får du ett skriftlig besked på posten, en sk "Rapport". Där finns uppgift om vilken/vilka undersöknigar som gjorts och vilket resultat som man kommit fram till. (Sjukdom, ev ohyra, hull, kommentarer etc etc) Är det någon "vanlig" åkomma så kan du få en bilaga om just den sjukdomen, hur den uppstår och varför.
Jag skickade in ett djur för ett år sedan för att förvissa mig om att det inte var ILT, vilket provresultatet även visade att det INTE var.
Det kändes skönt att få den rapporten i handen - även om det kostade mig 402:-. (Faktura fick jag separat)
Jag har även deltagit i några "gallupundersökningar" som SVA har haft, bl a en där de ville undersöka vilka parasiter (arter) hos hobbyhöns som var förekommande i Sverige.
Sammanfattningsvis; Bra att de finns - jag har bara positiva erfarenheter från SVA. trots priset ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-07 kl 01:39 »
men VAD kan hon dött av??
Ett förslag
"Äggledarinflamation"
i akut form- hönan ligger plötsligt död utan att ha visat några symptom alls innan...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Florina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 feb-07 kl 17:42 »
Nu har SVA en särskild papplåda med tillhörande påse att få gratis hemskickat som du lägger hönan i.
Även ett formulär där du skriver vad som hänt och vad du vill ha för information.

500kr kostar det med en obduktion.

Pelargon

• Gäst
Re:SVA
« Svar #8 skrivet: 12 feb-07 kl 00:41 »
Nu har SVA en särskild papplåda med tillhörande påse att få gratis hemskickat som du lägger hönan i.
Även ett formulär där du skriver vad som hänt och vad du vill ha för information.

Kanonbra !  :D

Svartan

« Svar #9 skrivet: 13 feb-07 kl 22:40 »
Hej allihopa igen!

Har nu pratat med både veterinär,som inte kunde tala om vad det var med min höna som bara dog, och med SVA som tyckte att det lät som ILT. Idag,tisdag, har jag skickat henne på obduktion. Så om en vecka kanske jag kan få ett svar om dödsorsaken.
Tyckte i söndags att alla mina hönor och tuppen verkade dålig så då blev vi riktigt ledsna. Men nu tror jag att vi "såg" sjukdom för alla lever och verkar må bra....
Tack för era råd och jag återkommer när SVA har gjort sitt.

Svartan Jämtland

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser