Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man åka in till veterinären??  (läst 1440 gånger)

lewe100

• Blekinge
När ska man åka in till veterinären??
« skrivet: 31 maj-13 kl 20:27 »
Hej :D
Förra gången jag stälde en fråga så fick jag så snabbt svar, så nu ska jag ställa en till :D ;D
Vissa säger att man ska åka in till veterinären direkt när ens vaktel inte beter sig som den brukar ::) ???, och vissa säger att det är bara att vänta och se vad som händer :-X :-\

Hur är det igentligen ska man åka in eller inte ??? ::)

Tack på förhand

hånung

• Gäst
SV: När ska man åka in till veterinären??
« Svar #1 skrivet: 31 maj-13 kl 20:32 »
tror det är att aldrig fel  att ha lite is i magen då vett är rätt kostsam .

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-13 kl 21:56 »
Är det någon speciell vaktel?
En japansk vaktel hade jag nackat och ätit upp, hellre än att köra till veterinären. :)

Om djuret är för sjukt för att ätas så blir fåglarna och katterna tacksamma istället.
Men då är man där igen, alla är olika..

lewe100

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 31 maj-13 kl 22:19 »
Det är japanska vaktlar.
Men vad gör man om man inte vågar eller inte vill???

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 maj-13 kl 22:34 »
Det är japanska vaktlar.
Men vad gör man om man inte vågar eller inte vill???

Ja, vågar man inte så kan man välja att lära sig eller leja bort det.
Vill man inte så är ju veterinären en lösning förstås.

Vad är det som utmärker vakteln?

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-13 kl 23:09 »
Enkelt :D
Ska vi ta upp vad som är rätt och fel så gäller följande.
Du som djurägare ansvarar för att djuret är friskt och mår bra.
I de fall du har ett sjukt djur så är du skyldig att antingen ge djuret den vård det behöver eller om du saknar kompetensen så är det ditt ansvar att antingen anlita någon som kan vårda djuret (lämpligtvis en veterinär) eller så kan du välja att avliva djuret (själv eller med hjälp av någon som kan.)

Att vänta och se är aldrig okay i de fall där man inte vet säkert, utan det är något man gör när man har kunskapen och erfarenheten  att säga att just denna åkomma kan bli bättre, eller ska behandlas just på det sättet.
I de fall där man inte vet säkert vad som är fel på djuret så är det upp till djurägaren att själv bedöma hurvida man kan avvakta en tid eller om djurets lidande är för stort för att det ska vara etiskt riktigt att vänta ut en utveckling av sjukdomsförloppet.

Vad gäller en vaktel hade jag aldrig i livet tagit den till veterinären om det inte var under väldigt speciella omständigheter...
Man kan använda de pengarna till att köpa väldigt många nya vaktlar istället.
Speciellt såhär en fredagkväll när allt är stängt förutom jouröppna kliniker där det kostar omkring 3000:- i jouravgift bara att komma in i entren och skriva in sig.
Men det är förståss upp till var och en, vill man så är man säkert välkommen in med en vaktel också.

Men om du saknar erfarenheten och tycket beslutet är svårt så skriv och berätta så tydligt du bara kan här om vad som är fel med den lilla fågeln så är vi många som kan hjälpa dig med råd, tips och åsikter som borde kunna hjälpa dig att ta rätt beslut.
« Senast ändrad: 31 maj-13 kl 23:16 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

skogsbonne

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-13 kl 23:13 »
skulle aldrig åka in till vet med höns eller vaktlar för man kan köpa MÅNGA nya istället...

lewe100

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 02 jun-13 kl 12:15 »
okej då vet jag :)
han är mycket bättre nu ;D jag släppte in honom till vår lilla sjukbox och efter ett dygn så var pigg som en mört :D

tack för alla svar :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser