Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räddad gräsandsunge  (läst 4673 gånger)

mathildala94

räddad gräsandsunge
« skrivet: 29 maj-13 kl 15:00 »
Hej! Söker nu lite akut hjälp av någon som kan något om gräsänder. Vi hittade igår en unge som var nära att bli middag åt en katt, vi ringde viltjouren som gav oss rådet att ta hem den då vi har kycklingar hemma. Vi har gett den gräs och havregryn och den får dela bur med en kyckling som den mest bufflar på med näbben. Den verkar dock inte äta särskilt väl eller dricka ordentligt och hoppar nästan upp mot burens galler. Kommer den vänja sig eller kommer den fortsätta och vad ska man göra för att få den att slappna av och äta? Vad är det viktigaste den behöver ha i matväg? (Vi bedömer att den inte alls är särskilt gammal).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: räddad gräsandsunge
« Svar #1 skrivet: 29 maj-13 kl 15:04 »
Ge den startfoder, precis som till kycklingar. Det vore bättre om den hade några ällingar som "syskon".

Den blir säkert lugn med tiden, rör er med lugna rörelser kring den, och låt den vänja sig.

Man måste egentligen ha tillstånd och godkänt hägn för att få hålla gräsänder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mathildala94

« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 16:01 »
Okej tack för svaret! Jag vet inte något om tillstånd osv men vi följde helt enkelt viltjourens råd och tog med den hem för att se om den överlevde då dom inte kunde ta emot den. Är dock rädd att den inte kommer få i sig tillräckligt med näring när den  är så pass stressad att den slänger sig mot buren stackarn... :( tyvärr har vi inte tillgång till att ge den ällingar som sällskap utan kycklingen var den bästa lösningen vi kom på. Hoppas verkligen att den lugnar ner sig så att den överlever så att vi kan släppa ut den när den vuxit till sig lite....

bua

« Svar #3 skrivet: 29 maj-13 kl 16:09 »
Änderär väl en av de djur som präglas extra starkt på mamman - som inte finns där ällingen är instängd.
Jag tror att det är bäst att låta den vara så mycket som möjligt, så lugnar den förhoppningsvis ner sig och börjar äta.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-13 kl 16:24 »
Tror ni inte att ni kan lyckas hitta en andfamilj i närheten av där ni fann den? Om den är frisk så är det väl enklaste körningen
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-13 kl 16:40 »
Jag tycker det var ett konstigt råd från viltjouren!?
En andunge behöver simma å få mat i vatten. Jag har alltid fått höra att man ska leta upp var det finns en andmamma i närmsta viltvatten å släppa den i vattnet i närheten av mamman eftersom andmammor alltid tar sej an även andras andungar. Tycker det låter bättre än att ha den instängd i en bur även om den har sällskap av en kyckling. Den är ju säkert redan präglad på en andmamma, så den lär leta efter en sådan!
Ska erkänna att även jag har haft en andunge, men den hittades som ägg efter att en annan and jagat bort dennes mamma från boet och kastat ut hennes ägg. Det var faktiskt 3 ägg jag hittade men ett blev mosat (det var därför jag såg att de var ungar i) och ett var en spricka i så det gick inte hellar att rädda  :( . Det kläcktes under en höna efter en vecka och trodde nog att han va en höna tills syrran kom på besök med sina hundar. Sen var den inte mer...... ::)
man harnte roliare´n man jörse

BondeWannabe

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-13 kl 10:54 »

Har precis själv en gräsands älling hemma nu, och man ska absolut inte sätta ut dem till närmsta and. Änder tar inte emot andra än sina egna ungar.
Jag hoppas det gick bra med din älling..
Bor i skogen med min älskade man & 2 underbara barn, 5 hundar, 7 katter, 2 papegojor, 2 kaniner, 2 minigrisar, ett akvarium, 10 hedemorahöns, 1 ica-höna och en hedemoratupp.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 27 jul-13 kl 21:01 »
Har precis själv en gräsands älling hemma nu, och man ska absolut inte sätta ut dem till närmsta and. Änder tar inte emot andra än sina egna ungar.
Jag hoppas det gick bra med din älling..
Johooohoo du! Det gör gräsänder visst!
Om andungen är i ungefär samma ålder som de andra ungarna så adopterar modern denna ungen. Det är därför man ibland kan se gräsandshonor med en hel orkester efter sig, eftersom att de adopterar (och ibland stjäl) andras ungar.
En vän till mig som har tillstånd för viltrehab fick hem en gräsandsunge, lyckligtvis så hittade hon en andmamma med ungar i samma ålder. Så hon släppte andungen där och andmamman hämtade ungen och adopterade den ;)

Ibland kan man faktiskt även se gräsänder som adopterat knipungar etc.

Så de adopterar mer än gärna ungar när ungarna är små ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser