Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd- Inredning.  (läst 124284 gånger)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Bildtråd- Inredning.
« Svar #240 skrivet: 25 okt-09 kl 16:41 »
Hur fint som helst! Här har det precis börjats byggas en mellanvägg i hönshuset (jag var inte inblandad så jag kan tyvärr inte ta åt mig äran). Den blir superfin, det är väl i princip bara dörren som ska sättas på plats nu. Det är roligt att se hur ni andra har det i era hönshus.
ofrivilligt hönslös

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #241 skrivet: 29 okt-09 kl 17:27 »
Har jag inte svarat i den här tråden? Hittar inte ngt inlägg av mig själv ngnstans...  ??? ::)

Då är det kanske dax att dela med sig här också då. Vi byggde 28 kvadrat hönshus nytt förra sommaren. Lyxade till det ;) med mycket fönster, god ventilation och betonggolv med golvvärme , men vi använde begagnade dörrar och fönster och byggde av virke från egen skog samt gjorde precis allt arbete själva vilket fick ner kostnaderna rätt så bra.  (Massor av bilder från bygget i den här tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=46972.0)

Hönshuset ser ut så här utifrån:

Nu håller vi dessutom på att bygga gårdar, de kan inte gå lösa pga rovfågel, har misst 10 st i sommar.  :-\
90 kvm, delat på 2 gårdar blir det. Dubbelt nät nedersta 120 m, och nättak.

Här kommer man in:

Till höger burar för kycklingar/ruvhönor/sjuklingar mm (3 st a 1,2 kvm), en arbetsbänk och ett skåp med äggkläckare, medecinlåda och lite annat. Därunder plats för dammsugaren mm.

Har 3 "boxar", 6, 6 och 8 kvm där mellanväggarna går att ta bort om man vill ha dem i större grupper.

Sittpinnar och gödselbord:

Ett par-rede och hemgjorda snäckskalsautomaten!

Sedan har jag nog inte många fler bilder... Många fler ideer finns dock, ytterligare en höngård ska upp, "klätterträd" ska in i de gårdar med flygvilliga höns, slussar vid luckorna har jag tänkt mig. Och lite kul på väggarna i hönshuset, kanske ngn tavla, och ev skriva ngt citat... ;D
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 19:04 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #242 skrivet: 29 okt-09 kl 17:52 »
Det är så fint att man knappt tror det. Måste kännas otroligt bra. Man skulle nästan kunna hyra in sig själv. :D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #243 skrivet: 29 okt-09 kl 22:10 »
Otroligt fint färnevik!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #244 skrivet: 30 okt-09 kl 09:20 »
Tack!  :-* ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Träsktrollet

• -
« Svar #245 skrivet: 30 okt-09 kl 14:22 »
Jo det var rysligt fin du har till dina befjädrade vänner  :D
Men jag har inte vit målad inredning - trä och ljus gråa plåt väggar...
Ser det inte smutsigt ut rätt så fort när det är vitt  ???
Mitt hönshus är ca 20 år gammalt, men det ser inte så använt ut  ::)
Förstår ni vad jag menar  ::)  :-[
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #246 skrivet: 30 okt-09 kl 14:27 »
Förstår precis vad du menar. Visst syns smuts: då motivers jag extra att dra fram dammsugaren och skurborsten.  ::) Och när det är skurat ser det helt nytt ut.

Valde så ljusa färger just för att det skulle vara ljust i hönshuset, och jag ville ha det målat för att få blank yta som är lätt att rengöra. Vill ju att det ska vara rent också, inte bara se rent ut.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #247 skrivet: 30 okt-09 kl 19:07 »
Fint byggt Färnevik!
Med den vita färgen får hönsen det ljust och trevligt! Gillar särskilt din snäckskalsautomat!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Träsktrollet

• -
« Svar #248 skrivet: 30 okt-09 kl 22:38 »
Förstår precis vad du menar. Visst syns smuts: då motivers jag extra att dra fram dammsugaren och skurborsten.  ::) Och när det är skurat ser det helt nytt ut.

Valde så ljusa färger just för att det skulle vara ljust i hönshuset, och jag ville ha det målat för att få blank yta som är lätt att rengöra. Vill ju att det ska vara rent också, inte bara se rent ut.

Jag älskar att bo i Norrbotten, enda nackdelen: Det är gooode kallt på vintern, kan inte bara kasta ut hönsen och börja städa  ::)
Så skura gör jag på sommaren ;D Det hade varit kul att ha rastgårdar som man kunde "slänga" ut dem och rengöra ;D  ;)
Fast här har det varit 47 minus som kallast och då överlever INGEN ohyra  ;)  :-*
Har hönsraserna:

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #249 skrivet: 31 okt-09 kl 09:02 »
47 minus, herrejäklar vad kallt. Här är det absolut max 25, och inte varje år... ::) Men inte blir det väl 47 minus inne hos hönsen!?!

När jag städar så kör jag inte nödvändigtvis ut hönsen, jag dammsuger av dammet (inte golvet där jag har strö, utan lister, kanter, tak på reden, vissa väggar osv) och visst, hönsen älskar det inte men har vant sig och står skeptiska i ett hörn och tittar på. Skura gör jag helt en gång på sommaren också jag utan höns inne, men lite skit här och var kan jag skura med hönsen inne, lite vatten på golvet gör inget, det torkar upp på nolltid tack vare golvvärmen.  :D

Johanna: bra att ha en make som är svetsare, de där automaterna gjorde han en rast på jobbet. De är toppen!  :D

taccotad

• Skåne
« Svar #250 skrivet: 31 okt-09 kl 10:46 »
Färnevik:Jättefint hönshus!! Man kan alltid drömma om att ens eget ska se lika fint ut...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #251 skrivet: 31 okt-09 kl 14:07 »
Det där var vansinnigt fint Färnevik! Snygga svarthöns du har där ;)
ofrivilligt hönslös

Träsktrollet

• -
« Svar #252 skrivet: 31 okt-09 kl 16:58 »
47 minus, herrejäklar vad kallt. Här är det absolut max 25, och inte varje år... ::) Men inte blir det väl 47 minus inne hos hönsen!?!

När jag städar så kör jag inte nödvändigtvis ut hönsen, jag dammsuger av dammet (inte golvet där jag har strö, utan lister, kanter, tak på reden, vissa väggar osv) och visst, hönsen älskar det inte men har vant sig och står skeptiska i ett hörn och tittar på. Skura gör jag helt en gång på sommaren också jag utan höns inne, men lite skit här och var kan jag skura med hönsen inne, lite vatten på golvet gör inget, det torkar upp på nolltid tack vare golvvärmen.  :D

Nä, inte blir det - 47 grader varje år, men oftast under 30 iaf...  ;D
Och så har vi ju värme till hönsen så de har aldrig så kallt, det är bara jag som får det kallt om ören när jag går till dem ;)
De har det gott inne i värmen, men det är inte mycket som överlever sån kyla - kvalster i deras ute kojor. Det är väldigt frächa efter vintern :)

Jo damsuger gör jag ju under vintern oxå, men inte skurar ::) det får vara tills sommaren och när värmen kommer ;D

Och jo Färnevik, du har helt underbara svarthöns. Är mycket glad att jag har kycklingar av dina :)  :-*
Har hönsraserna:

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #253 skrivet: 01 nov-09 kl 17:17 »

Mitt gula hönshus inne med 7 fack där alla kan gå ut.

Träsktrollet

• -
« Svar #254 skrivet: 02 nov-09 kl 20:45 »
Vad fint du har det  :D
Smart med värpreden som man inte behöver gå in i buren för att kunna plocka äggen  ;D
Har hönsraserna:

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #255 skrivet: 03 nov-09 kl 08:09 »
Ja det borde vara väldigt praktiskt, Mina hönor är dock lite gnälliga  ::), de vill ha sina reden på marken av ngn anledning? När jag hade dem uppsatta så värpte de i sandbadet eller i ngt hörtn istället...

taccotad

• Skåne
« Svar #256 skrivet: 03 nov-09 kl 09:08 »
Ja det borde vara väldigt praktiskt, Mina hönor är dock lite gnälliga  ::), de vill ha sina reden på marken av ngn anledning? När jag hade dem uppsatta så värpte de i sandbadet eller i ngt hörtn istället...

mina hönor är likadana. Måste vara på marken annars ratar dom det. Knäppisar!

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #257 skrivet: 03 nov-09 kl 10:21 »
Oj vad fint!  Ja jag o hönsen har långt till det ser ut så, men vi har det mysigt ändå ;)
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #258 skrivet: 05 nov-09 kl 10:16 »
Har fotat lite mer i hönshuset idag, de delarna där inte hönsen bor.  ::)

Här förvarar jag redskapen... Missa inte mina snygga gummihandkar med blommig kant!  ;D

Skåp för div och där under förvaringsutrymme för dammsugare, "kycklingkuvös" och lite annat som inte används för stunden. Till väster om skåpet en liten hylla där jag har kycklingarnas undulatfrö, vitaminer och annat smått som används dagligen (och som tenderar att samla en massa damm  ;))

Skåpet öppet.

Burarna. Just nu har jag en ruvhöna underst, och 2-veckorskycklingar i mittenfacket.

Arbetsbänk (Används mycket mer än jag trodde! rekomenderar starkt att bygga med en sådan om utrymme finns!) och foderförvaring där under.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #259 skrivet: 05 nov-09 kl 10:19 »
jag måste bara säga såååå fint, det är som jag kan skicka mina höns på en spa vecka hos dig ;D :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare
Anders Flix, Hans Hultén, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser