Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkontupp kvar bland höna med kycklingar?  (läst 1727 gånger)

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
kalkontupp kvar bland höna med kycklingar?
« skrivet: 26 maj-13 kl 09:41 »
Ska man låta kalkontuppen gå kvar med hönan och kycklingarna? Han verkar vilja börja para sig med henne igen och jag som tagit av henne sadeln. Dessutom är jag rädd att det blir mosade kycklingar av sådana aktiviteter.

En annan sak jag märkt som jag undrar över är att ibland hackar kalkonhönan på sina egna kycklingar. Det verkar vara i situationer hon stressas och känner sig hotad. Ingen kalkonkyckling har dock dött av det även om vi var helt säkra på att en skulle dö av behandlingen, det såg ruskigt våldsamt ut. Men det ser för mig ut som en missriktad försvarsinstinkt.

Vi är helt nybörjare på kalkoner. Hon har ruvat fram 9 kycklingar och det är vi jätteglada för men jag vill gärna ha lite tips vad som är lämpligt att göra.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: kalkontupp kvar bland höna med kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-13 kl 10:07 »
Jag hade litat på djuren.... Här har det aldrig hänt något allvarligt iallafall... Hönan brukar skydda kycklingarna mot tuppen, och köra bort honom om han är för "på". Men, det är klart, alla djur är inte riktigt som de ska, så det skadar ju aldrig att ha ett öga på dem.

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: kalkontupp kvar bland höna med kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-13 kl 14:54 »
just det här med parningen bekymrar mig nog mest just nu. Grejen är den att jag sydde en kalkonsadel till henne efter att han rivit sönder henne något hemskt. Jag trodde att han inte skulle para sig med honom nu när hon har kycklingar, hon verkar inte vidare tuff mot honom, tyvärr, men hon är desto aggressivare mot mig när jag närmar mig henne och hennes kycklingar.

Sen skulle jag vilja veta om det är bäst att hålla henne och kycklingarna inomhus till en viss ålder på kycklingarna eller om hon kan börja gå ut med dem redan nu?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: kalkontupp kvar bland höna med kycklingar?
« Svar #3 skrivet: 26 maj-13 kl 19:39 »
Ja, tuppen kan gå hårt åt henne om hon är enda hönan... tre hönor till en tupp brukar funka bäst, tycker jag. Både med hänsyn till belastningen på hönorna och till befruktningsprocenten. Om utrymmet är stort nog så borde inget hända med de små, även om man aldrig kan garantera något. Jag brukar hålle de små inomhus tills de har fått fjädrar, ca en månad, om de inte är riktigt varmt och stabilt utomhus.
MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Karina

  • Inlägg: 245
  • småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
SV: kalkontupp kvar bland höna med kycklingar?
« Svar #4 skrivet: 27 maj-13 kl 14:40 »
Ok, då håller jag dem inne, lät dem gå ut lite igår och så började det dugga lite och regn har jag ju hört inte är bra. Det känns dock som att vår kalkonavdelning är lite litet för att ha både tuppen och hönan och alla kycklingar instängda där dygnet runt, de är ju vana att ha fri utevistelse, så tuppen fick flytta till hönsavdelningen, så att han får gå ut på dagarna. Jag hoppas att det går bra att föra samman dem om någon månad igen.

En trevlig sak dock är att kalkonhönan inte hade några betänkligheter att adoptera en ensam kalkonkyckling som var 10 dagar äldre, den var kläckt i kläck från äggen hon lade innan hon blev riven och konvalescent en tid. Den hade en kompis först som dog så den var ju så ruskigt ensam.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Patlun79

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser