Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta tvättar ni era kläder?  (läst 15206 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Hur ofta tvättar ni era kläder?
« skrivet: 08 feb-07 kl 23:52 »
Hm, en märklig fråga kanske?! ;) Men jag funderar på det ibland, för jag har fått för mig att jag tvättar mina kläder mindre ofta än många andra. Inte för att jag är någon snuskpelle - hel och ren ska man vara, det har mamma lärt mig och det är jag också ;D

Men det jag reagerar på är att så många faktiskt byter till nya kläder VARJE DAG! (Inte minst tonåringar har en tendens till det, men det finns också gott om vuxna som gör likadant).
Det blir ett evinnerligt tvättande, och kan väl inte vara bra?! Inte för plaggen, men framför allt inte för miljön, som utsätts för en helt onödig belastning!   :(

Givetvis är det  olika faktorer som spelare in - t ex om kläderna verkligen har blivit smutsiga och hur mycket bäraren svettas mm, om det är arbetskläder eller festplagg. Och underkläder räknas inte här; att byta trosor/kalsonger och strumpor varje dag räknar jag som normalt och självklart.  :P
Jag tvättar inte heller arbetskläder varje gång de blivit smutsiga (då skulle jag ha ett oändlighetsjobb) - snickarbyxor, ridbyxor och stallkläder kan man ta av sig när man kommer in och hänga undan på ett eget ställe, om man vill det.

Nej, det är främst vanliga vardagskläder jag menar här, dvs plagg som jag inte tycker kan räknas som "smutsiga" efter en eller två dagars användning i främst inomhusmiljö. Tröjor, byxor, kavajer, koftor och blusar mm.

Vad tycker ni?
Ska bli intressant att höra era åsikter! :)
Why be normal when you can be yourself?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur ofta tvättar ni era kläder?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-07 kl 00:07 »
Ja detdär är ett gissel jag alltid haft, jag har nämligen oftast 3 uppsättningar kläder liggandes "framme" en uppsättning i stallet som hängs undan i ett hörn och som är skitiga jämt. Tvättas när de står för sig själv eftersom jag har dem när jag snickrar, mockar, mekar osv. Sen ett par finkläder om man måste se "ordentlig" ut när man åker till stan tex och sen en uppsättning som man slappar i hemma, ett par för stora byxor och en slapp tröja fex. Sen skall vi inte glömma uniformen som jag måste ha på jobb  :-\

Finkläderna tvättas inte så ofta då jag inte tillhör den svettande sortens människor och oftast bara har de på nån timme eller så. Stallkläderna, nope inte ofta, slappekläderna, jo byxor blir snabbt skitiga eftersom alla byxben är för LÅNGA för korta jag, och undertröjan slängs i tvättkorgen så snart jag närmar mig duschen, där ingår strumpor och underkläder som mer eller mindre byts 2ggr per dag med tanke på mitt jobb(man går i skor 12 timmar om dagen)

Min tvätthög brukar vara minst när allt är vikt, störst är sonens och ex sambon skall vi inte snacka om  ::)
/Kimma...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

goldqueen

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 02:59 »
Hejsan.
Eftersom jag "transpirerar" ordentligt, så måste undertröja bytas varje dag (ibland 2 ggr om jag ska någonstans på kvällen) och tröja / skjorta beror på om den klarar sig 2 dagar - i så fall lägger jag den separat och tar den någon dag senare, så inte folk ser mig i samma kläder VARJE DAG. Kan tilläggas att jag inte äger så mycket kläder alltså. Byxor och kjolar tvättas vid behov, dvs när lillgrabbsen spillt och sölat ner.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 feb-07 kl 06:58 »
hmm..intressant fråga som jag aldrig reflekterat så mycket över..
Ungarna får nya varenda dag,ibland två gånger om dan då skitiga snorungar tycker jag är fruktansvärt.. :o
Jag själv kan nog gå i samma fliströja o träningsbyxor i flera dagar.. beror på lite hur det ser ut.o luktar.. "finare" kläder som man typ åker till stan med tvättas när det blivit nån fläck,i dagsläget nästan efter en gång  :-[ ungarna har ju förmågan att söla ner lite...
Gubben däremo är en mästare på att hålla kläderna fräsha..fast när jag tänker efter så använder han nog mest jobbarkläder.. det ligger nog lite i det att han kan åka till stan också i snickarbyxor utan att det gör nåt...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 07:36 »
Min tvätthög brukar vara minst när allt är vikt, störst är sonens och ex sambon skall vi inte snacka om  ::)

Kan det ha någonting med att göra vem som i praktiken tar hand om tvätt och strykning?

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 09 feb-07 kl 08:03 »
JAg tvättar mina kläder när valet står mellan att ta fram nål och tråd och laga i högen av trasigt eller att ta på sig något riktigt skitigt...

Morran

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 feb-07 kl 08:59 »
Inte så ofta. Jag har en stor tvättkorg och mycket kläder (snål som jag är har jag försökt att hålla mej till samma storlek större delen av mitt liv).

Jag har definitivt märkt en skillnad efter att äldsta sonen flyttat. Han bytte alla kläderna varje dag, även tjocka ollar och jeans. Att studera språk på universitetet verkar vara en smutsig sysselsättning  ::)
Den yngre byter bara kalsonger, strumpor och t-shirt dagligen, han dräller väl inte så mycket eller också är grundskolan en renligare plats att vistas på.

Jag har i och för sej flera uppsättningar kläder på gång hela tiden. En uppsättning av lager på lager bomullskläder, linnen, tröja, långkalsonger, strumpor och raggsockor som jag har på mej under mina termobyxor och skidjacka när jag går ut. En uppsättning hemma-skrutt-kläder som jag drar på mej när jag kommer hem igen och eftersom jag inte jobbar just nu, behöver jag inte använda en uppsättning snofsiga jobbkläder. Det enda jag byter dagligen är underkläder och strumpor.

Tvättandet är alltså nere på högst två maskiner i veckan och det inkluderar handdukar, lakan och annat.

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 09 feb-07 kl 10:08 »
Vi tvättar... eeeh... sällan... Är noga med att ha jobbekläder, vilka blir och får vara snorskitiga innan de tvättas. Andra kläder används med försiktighet så att de håller länge och inte smutsas så hårt.

Underkläder, strumpor och t-shirts finns det en uppsjö av i hemmet. De plaggen byts varje dag.

När jag var liten hade jag vissa kläder i skolan och andra kläder hemma. Tror att det sitter i ryggmärgen fortfarande, för jag blir alltid upprörd om jag eller mannen tvingas göra "skitjobb" i snyggkläder.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Spraka

« Svar #8 skrivet: 09 feb-07 kl 10:20 »
Inte så ofta. Jag har en stor tvättkorg och mycket kläder (snål som jag är har jag försökt att hålla mej till samma storlek större delen av mitt liv).
...
Tvättandet är alltså nere på högst två maskiner i veckan och det inkluderar handdukar, lakan och annat.

Ja, det är ungefär samma här. Jag har mycket kläder av samma skäl ;) och tvättar ungefär lika ofta (lite?) som du. Vi är tre personer. Nu när jag för tillfället endast jobbar hemifrån och inte behöver ta mig ut bland folk på samma sätt som när jag läste, blir det myxbyxor och varma sköna tröjor för hela slanten!
Mina killar står för den största andelen tvätt. De byter förstås t-shirts, strumpor och kallingar varje dag, men jag har lärt dem att man inte måste tvätta byxor och tröjor lika ofta, speciellt om det inte kommit fläckar på dem. Framför allt snygga jeans slits mycket av att tvättas. Om de inte vill gå i samma jeans en vecka i sträck så kan de hänga undan och byta, vilket de också gör. :)
Jag tror att det är en fråga om medvetenhet och uppfostran just när det gäller ungar. Har en väninna med en tonåring som byter kläder minst en, ibland två eller tre gånger om dagen och slänger helt rena plagg i tvätten. Och hon gör inget annat än springa upp och nerför trappan till tvättstugen...  :-\

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 09 feb-07 kl 10:48 »
Jag tvättar varenda dag :-\
Det beror ju mest på barnen som byter alla sina kläder varje dag. Lilltjejen (förvisso 7 år, men ändå) kan byta flera gånger om dagen om hon inte förhindras av en aggresiv mamma, medan tonåringen mycket väl kan ha sin tröja i ett par dagar :o
Själv har jag oxå kläderna i några dagar. Skiljer på gårdskläder, jobbekläder och de som behövs för att åka till stan, träffa folk osv

Men spraka, jag kan bara hålla med dig. Om jag väljer att jämföra mig med de flesta som finns runtomkring så tvättar jag mina kläder sällan. Jag tror att det dels hänger ihop med den rengöringshysteri som lever i samhället överhuvudtaget. Jag tror oxå att det ligger en del i rädslan för att lukta något annat än "parfym"  :)

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 feb-07 kl 10:52 »
Glömde ju säga att vi är fyra i hushållet, och att min man tar hem en maskin tvätt i veckan från jobbet...
Alltså blir det kvar en maskin till oss var, en till sängkläder och en till annat - veckan fylld  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 09 feb-07 kl 10:54 »
Kan det ha någonting med att göra vem som i praktiken tar hand om tvätt och strykning?

Faktum var att han skötte en biten när han bodde här..mitt jobb var att sköta gården, han tog alla hushållssysslor så han fick vika det själv, se han flyttade ut tvättar jag 1 gång i veckan istället för 4...   :o

Snacka om att spara miljön helt plötsligt...  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Spraka

« Svar #12 skrivet: 09 feb-07 kl 13:42 »
Faktum var att han skötte en biten när han bodde här..mitt jobb var att sköta gården, han tog alla hushållssysslor så han fick vika det själv, se han flyttade ut tvättar jag 1 gång i veckan istället för 4...   :o

Snacka om att spara miljön helt plötsligt...  ::)

;D ;D
Anar jag en lätt sarkastisk underton, eller har jag fel?! ;)

Gryning

• Mirandas have
« Svar #13 skrivet: 09 feb-07 kl 16:32 »
Vi klarar oss ganska bra i tvättmaskinsträsket än så länge. Kläder tvättas när de är märkbart smutsiga. Tioåringen berättar att det råder starkt tabu mot smutsiga kläder i skolan. Minsta fläck så är det alltid någon som säger UUUUÖÖÖÖÖH!De flesta i fmailjen har sina flesta kläder (utom underkläder) i mer än en dag.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 09 feb-07 kl 17:01 »
;D ;D
Anar jag en lätt sarkastisk underton, eller har jag fel?! ;)

Hmmm, tummar på underläppen "låt se"....   ;D  ;)

Morran

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 feb-07 kl 17:27 »
Vi klarar oss ganska bra i tvättmaskinsträsket än så länge. Kläder tvättas när de är märkbart smutsiga. Tioåringen berättar att det råder starkt tabu mot smutsiga kläder i skolan. Minsta fläck så är det alltid någon som säger UUUUÖÖÖÖÖH!De flesta i fmailjen har sina flesta kläder (utom underkläder) i mer än en dag.

Fläckar går ju lätt bort med en snabb liten handtvätt...säger jag som av någon anledning inte kan vare sej laga mat med tomat eller äta den utan att drälla över halva mej.

Vädring är ju också ett sätt att slippa tvätta så ofta. Jag brukar hänga ut kläderna ett dygn, speciellt om det snöar ute. Perfekt när man har varit på ställen med mycket cigarettrök.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 09 feb-07 kl 19:53 »
Inte ofta. Vi samlar tvätt och eldar under tvättgrytan (tack Skräptanten!) när vi har tvätt så den blir full. "Småkläder" tvättar jag över diskhon i en Express Waschkugel (tack Fjällan!) från kanske 50-talet, som ser ut som en månlandare  :) Lagårdskläderna kan man ställa i hörnet  :-[ Gångkläderna byts när dom ser otäcka ut. Och stadskläderna används kanske tre timmar i veckan och viks ihop till nästa vecka.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #17 skrivet: 10 feb-07 kl 11:56 »
Varje vecka ca 4 maskiner. Manglar, stryker å viker in. Är det nån annan som manglar? Jag älskar min mangel  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Gryning

• Mirandas have
« Svar #18 skrivet: 10 feb-07 kl 12:58 »
jag som av någon anledning inte kan vare sej laga mat med tomat eller äta den utan att drälla över halva mej.
Här är en till... :-[ jag går och byter om innan jag hugger in på tomatsås.

Norrgårds Anna

« Svar #19 skrivet: 10 feb-07 kl 15:16 »
Åh, mangel... Jag älskar min kallmangel som jag ärvt av svärmor. Älskar att mangla linnehanddukar. Jag tvättar nog oftare än de flesta. Men kläderna bara i 30 grader och med tvättsåpa. Det känns i alla fall lite miljövänligt. Vitt-tvätt och sånt kör jag i 60 grader. Egentligen ska man nog använda sina kläder mer än en gång innan man tvättar dom på nytt... hmm, måste jobba på detta ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser