Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För stark ström?  (läst 5963 gånger)

MammaMu

För stark ström?
« skrivet: 25 maj-13 kl 13:39 »
Detta är ett fullkomligt desperat rop på hjälp!
I tre års tid har jag försökt få ordning på strömmen till mitt stängsel. Jag har haft pratat med flera förstå-sig-påare, bla en elektriker. Aggregatet är inlämnat för lagning i två omgångar. I höstas bytte dom ut allt i aggregatet. Efter det bytte jag aggregat med en elektriker som fick prova mitt under vintern. Innan jag tog tillbaka det mätte elektrikern hur mycket kräm det gav och hans mätare visade 8,9. Nu har jag kopplat in det hemma igen och min mätare visar HIGH, dvs över 10.
Dessutom blir en annan matarkabel, som INTE är inkopplad till aggregatat men som hänger på samma krokar som den som är kopplad, också strömförände! Detta trots att de är dubbla lager plastisolering runt den strömförände.
SNÄLLA HJÄLP! Vad kan det vara för fel???

zeina66

• Värmland
SV: För stark ström?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-13 kl 17:13 »
En del matarkablar tycks vara strömförande hur mkt tillverkaren än lovar,så har jag det också. Börja med att kolla vilken kvalite dina isolatorer har,en del är rent sagt värdelösa. Jag har haft stolpar som "kittlat" mig då jag bara hållt i dom när isolatorerna vart dåliga. Gå igenom hela "ditt system" från början till slut så hittar du problemet-om det finns nåt. Häng matarkabeln på en isolerad krok och ta bort onödiga kablar som inte används i dess närhet.
När du skriver att mätaren visar 8,9. Vad menar du då? Joule? Om du har bra kräm i staketet,spelar det nån roll om aggregatet visar HIGH..?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 maj-13 kl 21:13 »
Att mäta utenergin från en stängselapparat går inte att göra med en enkel "mätare", det behövs mer avancerad utrustning för det. Så förmodligen är det spänning som mäts.

De här stängselspänningsmätarna är inte direkt några precisionsinstrument och kan mycket väl visa lite vad som helst. Speciellt om man mäter på äldre stängselapparater utan radioavstörning eller om man mäter spänningen på ett stängsel där det finns ett överslag någonstans, då är det vanligt att de visar mycket mer än den verkliga spänningen. Ibland kan det räcka med att man har mätaren liggande i närheten av ett sådant stängsel, man behöver inte ens ansluta den för att den ska göra utslag.

Att det blir spänning i en annan kabel som går parallellt med den spänningsförande en lång sträcka är inte så konstigt, det beror på kapacitiv koppling och har inget att göra med dålig isolering.

MammaMu

« Svar #3 skrivet: 25 maj-13 kl 22:47 »
Jag vet inte vad elektrikern har för mätinstrument, men jag köpte mitt på granngården. Kommer inte ihåg vilken enhet den mäter i, men problemet är att strömmen är så stark att den leds över i allt annat. Jag måste tex dra jordkabeln (som leds till ett elband vintertid) samma väg som den som leder strömmen, men då blir även jordkabeln strömförande :-/
Om jag kopplar bort jordkabeln blir det ström på elbandet i vilket fall, fast det är ca 1 dm under den strömförande tråden.
Jag har en annan kabel som går från aggregatet, leds bort via isolatorer, ner i en vägtrumma och till en annan hage. Om den ledningen tar i något, växtlighet, vägtrummam eller annat, så blir dom sakerna "strömförande".
En annan sak som jag har försökt ta reda på men inte hittat något svar på - Måste jordspätten täckas över helt? Jag får stötar om jag tar i det som står upp ovan jord. Våra spätt sitter nära aggregatet och nära varandra, men som jag har förstått det så kan det bara eventuellt leda till DÅLIGT med ström på stängslet och så är det ju definitivt inte i vårt fall :-S

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-13 kl 22:59 »
Ojoj,det verkar ju helt galet!
Bara det där med jordspetten är ju helt åt väggarna...jag har inga råd att ge dig förutom att du gör en ritning på hur allt ska kopplas och följ den.
Ang styrkan i aggregatet så bör du tala med den som "pillat/lagat" den :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-13 kl 23:58 »
Du har definitivt dåligt jordat. Om du får ström i jordkabeln är det inte tillräckligt jordat.

I övrigt så låter det som att du hittat en dunderaggregat, vad heter det?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 maj-13 kl 06:48 »
Det låter som att stängslet är felaktigt uppsatt. Jag gissar att flera förståsigpåare förklarat problemet för dig, men att du inte kunnat ta det till dig.  ;)

Jordkabeln skall vara precis lika mycket strömförande som matarkabeln. Men du skall inte känna någon stöt om du bara rör jordspetten, jordkabeln och jord. Eller bara rör matarkabeln. (Normalt står man på marken så man rör både matarkabeln och jord den vägen.)  Spänningen i stängslet är ju mellan jord och matning. Det är därför det är viktigt att jordkabeln inte rör eller indirekt kommer i kontakt med matartråden, den skall gå på egen hand till jordspetten. Drar du jordledningen nära matarledningen kan det vara bra att ha BÅDA extra isolerade. Tanken är ju att strömmen i jordkabeln skall gå ner i jorden via jordspetten. Och att strömmen i matarledning inte skall gå ned i jorden alls, utan BARA till elstängslet som MÅSTE vara isolerat från jord och stolpar och allt annat med isolatorer. Sedan räcker det att stå på jorden och vidröra stängslet för att sluta kretsen och få en stöt.

Märker du att jordspettet ger dig stötar så betyder det två saker samtidigt:

1. Jordspettet är dåligt nedsatt och ger dålig kontakt med jord.
2. Elstängseltråden har någonstans kontakt med jord och kortsluter.

Båda dessa saker betyder att stängslet fungerar dåligt. Du behöver köra ner spettet djupare och gärna på en fuktig plats, kanske du behöver fler jordspett? Du behöver se över upphängningen av elstängseltråden/bandet så att det inte har kontakt med annat än isolatorer.

Normalt går det i stort sett ingen ström alls mellan jord och matning. Normalt skall det inte vara någon kontakt dem emellan alls. I praktiken blir det ofta lite gräs eller fukt som kortsluter, men det bränner ett bra aggregat ofta bort snabbt.

Är det dåligt isolerat så att jordkabeln går för nära matarkabeln och kortsluter, eller om matarledningen eller stängseltråden kommer i kontakt med något annat än enbart isolatorer, så är det risk att aggregatet blir överbelastat och går sönder. Många moderna aggregat kollar detta, och stänger av sig själva om de märker att det är kortslutning mellan jord och matning. Så sätter man upp stängslet fel så stänger man av aggregatet. Det kan kanske tolkas som att det gått sönder.

Vitsen med elstängsel är ju att det bara skall gå ström mellan matning och jord när något djur vidrör elstängseltråden. Isolatorerna som elstängseltråden eller elbandet hänger i ser till att det inte är någon kontakt mellan jord och matning annars. Det är därför man har isolatorerna, för att se till att matarkabeln och elstängseltråden inte tar i något som har kontakt med jord. Det är så elektricitet och elstängsel fungerar. Strömmen tar alltid lättaste vägen, och det skall inte finnas någon väg alls förrän ett djur rör vid elstängseltråden. Eller möjligen något enstaka grässtrå.

Så se till att matartråden och elstängseltråden inte rör något annat än bara isolatorer! Annars blir aggregatet kortslutet och kan gå sönder eller stänger av sig självt. Det ger iaf annars inte någon fjong i stängslet.

För att få lite extra effekt när det är torrt i jorden, jordspetten fungerar dåligt eller om man har väldigt långt stängsel, kan man göra en extra tråd längst ner där jorden går. Den behöver inte vara isolerad.

Ett enkelt sätt att kolla om stängslet är bra uppsatt är att koppla bort aggregatet och mäta motståndet, resistansen, mellan jordspettet och elstängseltråden. Gärna mitt på dagen när det är torrt och ingen dagg. Resistansen skall vara så hög som möjligt. Är motståndet lågt så innebär det att elstängseltråden någonstans rör något annat än en isolator, eller möjligen att en isolator någonstans är dålig eller sönder. För att felsöka ett stort stängsel kan man ha med sig ett jordspett och en multimeter och gå runt och koppla isär segment av stängslet och prova allt mindre delar, tills man hittat felet.

Innan man kollar resistansen mellan jord och stängsel bör man kolla spänningen mellan jord och stängsel, det skall inte vara någon, eller mycket liten, annars riskerar man att elda upp multimetern.  :-X
« Senast ändrad: 26 maj-13 kl 07:28 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 26 maj-13 kl 10:51 »
Beträffande jordspett så förtjänar ett par råd jag har nämnt i andra trådar här på forumet att upprepas:

1) Om det inte räcker med ett enda jordspett utan du måste slå ner flera, så ta till rejält avstånd mellan dem. Ett dussin jordspett i en liten klunga gör inte mycket mer nytta än bara ett jordspett. Ju sämre ledningsförmåga marken har desto större avstånd krävs mellan jordspetten. En tumregel är minst 2 meter mellan varje jordspett, i riktigt svåra fall kanske upp mot 10 meter.

2) Blanda inte olika material och ytbehandlingar, det ska vara samma material i ALLA jordspett och trådarna som förbinder dem (t ex förzinkat stål). Annars kommer en del jordspett att frätas bort och andra att få en isolerande beläggning ganska snart. Detta är särskilt viktigt om marken har bra ledningsförmåga eller om det kan finnas frätande ämnen i den (t ex i närheten av gamla gödselstackar eller skrothögar där t ex batterisyra har läckt ut under årens lopp).

3) Slå inte ner jordspetten i närheten av andra jordtag för t ex elnät eller i närheten av nedgrävda ledningar (el, tele, vatten osv). Annars finns det risk att man får störningar på andra installationer (det klassiska är ju att det knäpper i radio eller telefon) eller att man t ex får stötar av vattenkranar inomhus.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-13 kl 11:09 »
Finns det en bäck i närheten så kan man lägga ner en kopparlina eller liknande i vattnet för att få bra jordning om marken är för torr .
Det kan räcka att bara gräva ner en lång kopparlina i marken med om den är fuktig .

Och koppar och aluminium går inte ihop . Men det funkar med järntråd .

MammaMu

« Svar #9 skrivet: 26 maj-13 kl 20:06 »
Tack för era förståndiga svar. Jag är vanligtvis inte helt oteknisk, men just det här med stängslet har slagit knutar på alla hjärnceller :$
Det är granngårdens aggregat, lagat av granngården bägge gångerna.
Så, om jag har förstått det rätt så kan alltså dålig jordning inte bara leda till för svag ström utan även till för mycket ström?
Nu har jag kallat på förstärkning (ännu en gång) och gjort upp en ny plan. Aggregat och de 4 jordspetten ska flyttas ikväll!

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 26 maj-13 kl 20:33 »
Hej!

Läs gärna stängselboken som ger många bra tips.

Om du vill kan säkert någon som bor i närheten (och har elstängsel själv) komma och "titta".

Jag kan hjälpa dej om du bor i vettig närhet till Skövde-Falköping- tidaholm...

Om du är intresserad skicka ett PM

mvh/ bosse

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 26 maj-13 kl 22:12 »
Nej, dålig jordning leder inte till för mycket ström. Snarare mindre. Problemet är att elstängseltråden inte är isolerad riktigt. Den ligger någonstans emot en stolpe eller något annat, så att det går ström även fast inget djur rör vid elstängseltråden. Då går det ström genom elstängseltråden hela tiden, fast det bara borde göra det när ett djur rör vid.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 26 maj-13 kl 22:13 »
En annan grundläggande sak som kanske somliga i tråden har missat är att skilja på begreppen spänning och ström.

MammaMu

« Svar #13 skrivet: 26 maj-13 kl 22:27 »
För kännedom: Granngårdens aggregat, 3,8 J. Haft 4 spätt. Jag har mätt med min digitala stängselmätare som alltså visar upp till max 10 kV.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 26 maj-13 kl 22:38 »
Jo, torbjörn, det slarvar vi friskt med ;D

MammaMu

« Svar #15 skrivet: 26 maj-13 kl 23:37 »
Så var det gjort! Aggregatet flyttat, ledningarna flyttade, jordspetten flyttade (och med längre avstånd) och stängseltråden dubbelkollad för hundrasjuttioelfte gången.
I höstas visade aggregatet 0,7-0,8 utan belastning/jordning på min och granngårdens mätare.
Nu visar min mätare visserligen fortfarande HIGH (över 9,9) när den är inkopplad på den ena hagen, men när jag kopplar över till den andra hagen, som jag vet jordar i lite buskar o dyl, så visar den 7,5.
Nu får jag dessutom ingen ström i mig när jag tar i saker som inte är inkopplade :-)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 27 maj-13 kl 00:12 »
Grattis!

MammaMu

« Svar #17 skrivet: 27 maj-13 kl 17:19 »
Tack, tror jag :-) Vet bara inte hur mätaren kan visa HIGH. Är det verkligen möjligt att det stämmer?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 27 maj-13 kl 18:45 »
Förmodligen visar mätaren spänningen. Om aggregatet inte är kortslutet, eller du mäter väldigt långt bort från aggregatet, med gräs som kortsluter lite, så borde spänningen vara hög. Vill man veta hur mycket laddning, eller hur stark stöt det blir, så behöver man även ta hänsyn till strömmen. Den beror bland annat på hur bra jordningen är och hur bra skarvarna är gjorda.

Spänningen är som trycket i en mycket lång smal slang. Så länge munstycket är stängt och det inte är något flöde kan trycket vara högt i hela slangen, oavsett hur lång och smal den är. Förutsatt att den inte läcker någonstans. Samma sak med spänningen du mäter i ditt stängsel.

Strömmen är hur mycket vatten det rinner när man väl öppnar munstycket. Flödet. Är slangen lång och smal så blir det mycket motstånd och trycket sjunker snabbt och det rinner ganska dåligt ur slangen.

En grov och kortare slang har mindre motstånd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 27 maj-13 kl 18:48 »
Japp, nu i början innan gräset nått upp till understa tråden är spänningen hög om du har bra grejer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser