Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när kan man sätta ut gurkplantor i landet?  (läst 17335 gånger)

giho

när kan man sätta ut gurkplantor i landet?
« skrivet: 25 maj-13 kl 09:27 »
Jag är ny här och har inte så bra koll. Jag har förodlat gurkor och undrar när jag kan plantera ut dem?Jag har fått jättefina plantor och vill inte att de ska dö.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: när kan man sätta ut gurkplantor i landet?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-13 kl 09:33 »
-Det beror ju lite på vart i landet du bor...
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #2 skrivet: 25 maj-13 kl 09:51 »
Man brukar så gurka ca. 2 v. innan de ska planteras ut eller till växthuset (som ska hålla en varm nattemperatur med - minst 13-14 grader...);. De är riktiga värmeälskare och är de sista som planteras ut.

Jag brukar så dem runt den 15 maj sen vänta ca:3veckor (jag är feg). Sätt inte gärna ut alla samtidigt utan ta några i stöten ifall kylan kommer..

Dessutom:
-En bekant brukar inte rekommendera samplantering av tomat och gurka, men av den anledningen att gurkan kräver så himla mycket mer vatten. Själv har jag samplanterat dem 3 år i växthus och inte sett några som helst problem med det, bara man tänker på extra vattning (jag har droppbevattning, så jag sätter 2 droppslangar till varje gurkplanta och en till vardera tomatplanta, så löser det sej ändå. Någon annan har säkert en annan lösning eller tips! Lycka till!
« Senast ändrad: 25 maj-13 kl 10:29 av Sork »

LimJans

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 25 maj-13 kl 11:07 »
Jag passar på att ställa en gurkfråga i den här tråden :)

Jag har läst att det är bra att täcka jorden runt gurkplantan med gräsklipp och att det ska vara näringsrikt. Fungerar det med gräsklipp från en vanlig bensindriven gräsklippare också eller bör det vara någon annan sort? Och gäller detsamma även tomater?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #4 skrivet: 25 maj-13 kl 15:23 »
Jag passar på att ställa en gurkfråga i den här tråden :)

Jag har läst att det är bra att täcka jorden runt gurkplantan med gräsklipp och att det ska vara näringsrikt. Fungerar det med gräsklipp från en vanlig bensindriven gräsklippare också eller bör det vara någon annan sort? Och gäller detsamma även tomater?
När jag odlade förr la vi gräsklipp (från bensinare) Runt det mesta. Funkar jättebra hos Gurka,Tomat och vinbärsbuskar. Jodgubbar är halm ett klart bättre alternativ.
För övrigt tycker jag att man ska testa sig fram med odling "smaken är som baken" heter det ju..
-Passar på att svara på mer än ni frågar (sorry)

Curt

« Svar #5 skrivet: 25 maj-13 kl 15:31 »
Gräsklipp är kanske OK utomhus, men inte i växthus. Vid nedbrytningen bildas etylengas vilket inte gurkorna tål.

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 25 maj-13 kl 15:55 »
Gräsklipp är kanske OK utomhus, men inte i växthus. Vid nedbrytningen bildas etylengas vilket inte gurkorna tål.

Mina plantor står på balkongen, en icke inglasad sådan. Då bör det fungera bra med gräsklipp va?

Curt

« Svar #7 skrivet: 25 maj-13 kl 16:13 »
Mina plantor står på balkongen, en icke inglasad sådan. Då bör det fungera bra med gräsklipp va?
Det gör det säkert, det handlar ju om ventilation.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 25 maj-13 kl 16:18 »
Du är en ängel Curt förklarar varför gurkorna närmast komposten dog eller blev väldigt klena för något år sedan, tänkte då att det var det Perfekta vindskyddet, har trott att något kryp från komposten varit och lekt med dom..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #9 skrivet: 25 maj-13 kl 16:20 »
Varför testar du inte bara på någon?

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 25 maj-13 kl 16:27 »
Varför testar du inte bara på någon?

Det är ju det jag ska jag göra, nu när jag har fått mer info :) Och man "testar inte bara på någon" när man bara har en enda gurkplanta  ;)

Curt

« Svar #11 skrivet: 25 maj-13 kl 16:37 »
Glöm inte heller att gurkor skall vattnas med ljummet vatten. Växtnäring måste också tillföras. Mina gurkor får näring varje gång dom vattnas eftersom jag har droppbevattning med tillförsel av växtnäring.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #12 skrivet: 25 maj-13 kl 16:37 »
ok det är sant  :-[
Finns en bok jag läste om att odla sin gröda på balkong, Kommer jag på vad katten den hette kan jag höra av mig om du vill, den var jättebra 

LimJans

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 25 maj-13 kl 17:57 »
Glöm inte heller att gurkor skall vattnas med ljummet vatten. Växtnäring måste också tillföras. Mina gurkor får näring varje gång dom vattnas eftersom jag har droppbevattning med tillförsel av växtnäring.

Någon viss näring som du rekommenderar? Fungerar samma sort till tomaterna? Vill ogärna köpa en massa olika sorter i onödan

LimJans

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 25 maj-13 kl 17:58 »
ok det är sant  :-[
Finns en bok jag läste om att odla sin gröda på balkong, Kommer jag på vad katten den hette kan jag höra av mig om du vill, den var jättebra

Jättegärna! :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 maj-13 kl 18:01 »
Jättegärna! :)

Jag har boken "köksträdgård på liten yta" som jagköpte från Åters Boklund för en massa år sen. E hel del bra i den, och nåt kapitel om balkongodling vill jag minnas...

Curt

« Svar #16 skrivet: 25 maj-13 kl 18:39 »
Någon viss näring som du rekommenderar? Fungerar samma sort till tomaterna? Vill ogärna köpa en massa olika sorter i onödan
Jag använder Vitagro från Bayer. Kanske inte optimalt, men det duger till både gurka och tomat.

LimJans

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 25 maj-13 kl 18:45 »
Jag använder Vitagro från Bayer. Kanske inte optimalt, men det duger till både gurka och tomat.

Aha. Inhandlas lämpligen var? Kostar?

Curt

« Svar #18 skrivet: 25 maj-13 kl 19:23 »
Aha. Inhandlas lämpligen var? Kostar?
Finns på många ställen. Sist köpte jag på ICA Maxi. 129:- för två liter koncentrat.

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 25 maj-13 kl 19:27 »
Finns på många ställen. Sist köpte jag på ICA Maxi. 129:- för två liter koncentrat.

:) Bra

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare
evigheten, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser