Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man få kycklingar på hösten?  (läst 3328 gånger)

spånbiten

Kan man få kycklingar på hösten?
« skrivet: 22 maj-13 kl 21:49 »
Hej:) jag har just nu två lohman hönor men håller på att bygga ett större hönshus. När det är klart så hade jag tänkt att köpa någon tupp och några hönor som är väldigt ruvvilliga men det kommer inte bli förän i slutet av sommaren. Men min fråga är om man kan få kycklingar i slutet av sommaren eller om man bara kan få det på våren?

skogsbonne

• Värmland
SV: Kan man få kycklingar på hösten?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-13 kl 21:51 »
Man kan få det året om :) Kan du blir pappa eller mamma året runt?

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-13 kl 22:24 »
Några utav våra brahmahönor ruvade fram kycklingar i september, november, december, januari och mars. Dvärg kochin ruvade fram en kull i december. Men nu ligger bara en dvärg kochin på ägg. Så visst kan de det bara de har det mysigt :)
<3 Även rosen har taggar <3

spånbiten

« Svar #3 skrivet: 23 maj-13 kl 07:28 »
Tack så mycket båda två:)

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 maj-13 kl 21:39 »
Problematiken ligger i att de behöver värme när de e små så antingen en höna eller en lampa.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-13 kl 22:30 »
man behöver ha värme på sommaren också...

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-14 kl 22:34 »
Jag har två Hedemora som vill ruva nu. Behövs värmelampa om man har en höna som värmer kycklingarna? Jag tänkte nu när det börjar bli lite kyligare i höst.... (har aldrig haft kycklingar förut)

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 31 jul-14 kl 23:16 »
Jag har två Hedemora som vill ruva nu. Behövs värmelampa om man har en höna som värmer kycklingarna? Jag tänkte nu när det börjar bli lite kyligare i höst.... (har aldrig haft kycklingar förut)

Haft höns i tre år. Hedemora. 26 sept ifjol kläcktes kycklingar här efter 20 dygns ruvning. Den hönan ruvade och skötte en kull tidigare den sommaren och hon var så säker och duktig med båda kullarna. Jag isolerade extra med dagstidningar mellan redets bakvägg och ytterväggen samt under redet mot betonggolvet. Och la tidningar även framför redet, för att höja upp, så inga kycklingar skulle få svårt att ta sig in om de skulle trilla ur redet. (Har använt brädbitar också, för det ändamålet, med strö på. De andra hönsen kan gå där och stuva om i arrangemangen.)Det blev inga problem med den kullen åtminstone. Ingen värmelampa användes.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser