Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En kastrat och en galt  (läst 1853 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
En kastrat och en galt
« skrivet: 08 feb-07 kl 15:55 »
Hej!
Jag har en kastrerad minigris och ska ta hand om en omplaceringsgalt i maj/juni.
Vad är era erfarenheter av att föra ihop två grisar där en saknar kulorna och en är väldigt pilsk. Idag har Rune (galten) en stock som han "sätter på" titt som tätt och därmed skaver upp sin buk. Min kastrat däremot lever inne med oss och ska flytta ut i ladan (pga allergi.. snyft).
Jag är rädd att Rune kommer att överge sin hårda stubbe och istället finna Chico varm och mjuk.. Förmodligen kommer Chico att säga ifrån, men frågan är vem som är starkast, rent mentalt... vem ger upp först? Förstår att det helt beror på individerna, men om du har erfarenheter av att föra ihop grisar så här är jag jätteglad om du berättar lite!
/A

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:En kastrat och en galt
« Svar #1 skrivet: 16 feb-07 kl 08:29 »
Tror inte de är så lyckat. Jag har hand om en minigris  åt en 4 H gård och han är kastrat. Han fick gå med mina andra linderödare och blev mobbad, väldigt mobbad. Har skrivit om det i en annan tråd där jag fick droga honom för att få ut honom ur hagen.

Om du vill ha en sugga till den nya galten så kan jag förmedla en 3 årig sugga till dig.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare (1 dolda)
mohammad.mas, Spruce Recin, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser