Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Clematis och höns  (läst 3686 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Clematis och höns
« skrivet: 21 maj-13 kl 15:29 »
Är clematis giftig för höns eller på något annat sätt olämplig att plantera i hönsens inhägnad?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Clematis och höns
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 15:39 »
http://www.pfaf.org/user/default.aspx

Om du söker på clematis ser du att vissa arter är milt giftiga, andra är ätliga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 21 maj-13 kl 15:52 »
Tack, men om jag inte vet vad det är för art då? Storblommig, mörkviolett, säkert jättevanlig, köpt på Bauhaus tror jag för några år sen.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-13 kl 17:49 »
Klematis är ju en vanlig växt.  Jag tycker det verkar som att man nästan aldrig hör talas om att frigående höns blir förgiftade, i motsats till getter och hästar t.ex.  Kombinationen höns och klematis måste ha förekommit ofta.  Så jag skulle tro att det är OK.

Jag var bekymrad för mina gullregn där frukterna ju verkligen liknar sockerärter och som har orsakat dödsfall hos barn. Men inga problem med hönsen. Och på sista tiden tycker jag mig ha läst att vitsippor är giftiga (folk har varit bekymrade för sina barn, det var ingen förr, inte när det gäller vitsippor i alla fall) - hela min trädgård är full av vitsippor just nu.  Hönorna äter kronbladen, kycklingarna smakar på bladen,  - jag kan inte se några negativa effekter. Tvärtom, extra många ägg senaste veckorna.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 maj-13 kl 22:24 »
Hönor är, liksom många andra djur, väldigt duktiga på att veta vad dom kan äta och inte från naturen. Det är väldigt ovanlig att dom dör av matförgiftning om de har möjlighet att välja vad de vill äta.

Vi har också en klematis som passar in på din beskrivning och mina hönor har aldrig brytt sig om den.

Hoppas det blir fint med blommorna!!
Kommer det en haj - simma fortare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 30 maj-13 kl 06:01 »
Hönor är, liksom många andra djur, väldigt duktiga på att veta vad dom kan äta och inte från naturen. Det är väldigt ovanlig att dom dör av matförgiftning om de har möjlighet att välja vad de vill äta.
Detta är en vanlig myt. Djuren "vet" inte alls vad som är giftigt, men de vet vad som smakar illa. Det mesta som är giftigt smakar illa, det är växtens sätt att skydda sig mot att bli uppäten. Men det finns en hel del växter som är giftiga, men som smakar gott. Och de äter djuren om de kommer åt. Odört t ex dödar ju några hästar om året i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-13 kl 09:01 »
Hästar äter lite allt möjligt som är giftigt, ekollon tex. Men det är ju en viss skillnad på höns och hästar.
Kommer det en haj - simma fortare.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 30 maj-13 kl 12:15 »
Hästar äter lite allt möjligt som är giftigt, ekollon tex. Men det är ju en viss skillnad på höns och hästar.
Definitivt är det skillnad på olika djurslag. Men inget djur vet instinktivt vad som är giftigt, de går på smaken, och på vad de lärt sig, antingen av andra eller av egen erfarenhet. Gäller elefanter, chimpanser, hästar, höns...

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Giftiga växter för höns
« Svar #8 skrivet: 30 aug-13 kl 10:06 »
Här finns lite länkar på giftiga växter för olika djurslag:

http://chickensteps.wordpress.com/
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 31 aug-13 kl 12:44 »
Tack! Har planterat clematisen på ett annat ställe, men listan ska jag spara.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 sep-13 kl 21:23 »
Jag har haft klematis mot hönshusväggen, mina har ätit av bladen men aldrig blivit dåliga.
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser