Det vet jag inte men det är ganska likt ett system med pump. Skillnaden är att pumpen fattas och det är kinkigare med rördragningarna och rören är mycket grövre. Pannan måste stå ungefär i systemets lägsta punkt.
Många gamla system har en parallelkopplad pump så att man kan välja mellan självcirkulation och pump, genom att stänga och öppna två kranar och stanna eller starta pumpen. I sådana fall är hela systemet dimensionerat för självcirkulation men man kan köra pumpen för att öka effektiviteten då det är kallt eller låta pumpen stå och elda hårdare då strömmen är borta. Pumpen gör att man får ut mera värme i systemet, vilket minskar spillvärmen. Det är inget problem om man har kökspanna för spillvärmen värmer köket. Därimot är det ju ingen ide att ha 40 grader i ett pannrum och all spillvärme betyder större vedåtgång.
Hoppas det här hjälper.
Utgående röret skall gå upp till systemets högsta punkt. Där skall det finnas en luftventil att släppa ut luft genom. Därifrån skall returen gå neråt via radiatorerna och småningom tillbaka till pannan. Kallt vatten sjunker neråt så det får inte finnas några stigningar i returröret. Det får inte finnas några luftfickor heller. Någonstans i systemet skall det finnas ett tillräckligt stort expansionskärl. Slutet expansionskärl av modern typ är bätter än de gamle öppna.
Tänk på att få rätt rördimension. Det finns formler för att beräkna tryckfallet i olika längder av olika rör. De är ganska besvärliga att använda. Ärligt talat tror jag inte att jag skulle klara beräkningarna själv. Det är en hel konst att dimensionera ett självcirkulationssystem. Försök få tag i någon gammal rörmockare som kan konsten.
Jag är ingen expert på det här men jag har forskat lite så jag vet den dagen då jag skall bygga åt mig själv.