Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundar ska ha en ledare!  (läst 20729 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
hundar ska ha en ledare!
« skrivet: 07 feb-07 kl 22:54 »
hej!

kom och tänka på det här med kunskap.
hur många mattar/hussar har kunskap om hundars beteende/behov.
inte många kan jag säga.
stod idag och betraktade hundarna och deras matte/husse när hundarna blev hämtade. det var hoppande, springande,ylande mm.
ja, om dessa mattar/hussar ändå kunde förstå vad det betyder när hunden hoppar, eller kryper upp i knäet på oss..... :o >:(
många problem skulle då bli lösta....

gimskogen

• gimskogen.se
Re:hundar ska ha en ledare!
« Svar #1 skrivet: 13 feb-07 kl 13:12 »
Så sant.. brukar kolla på "mannen som talar med hundar " på TV4+
klockan åtta på måndagar.. han är suverän...

Just detta med ledarskap..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 13 feb-07 kl 13:25 »
Kollar också på programmet och det han förmedlar är i stora drag vad jag utövat med mina egna hundar de senaste 15 åren, med hjälp av boken "I huvudet på en hund". Den enda skillnaden är att Ceasar Millan sätter mänskliga ord på saken istället för att förklara det kliniskt.

Som att man måste "utstråla självsäker energi" så att hunden känner sig säker och vet vem som är ledaren.

Ordet energi är nåt vi människor förstår. Inte hunden...

Med mina egna ord skulle jag beskriva exakt samma sak med ordet "kroppsspråk".

Jag markerar med en hand, en blick eller ett ljud att ett beteende inte är acceptabelt, eller just jättebra. Och samtidigt behåller man lugnet som Ceasar säger, oavsett hur stressad hunden är.
Ditt lugna tonfall och samlade rörelser inger säkerhet.
Något som även fungerar på människor.

/Kimma

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Andriette

« Svar #3 skrivet: 13 feb-07 kl 23:23 »
Låter jättebra!!!
Försöker redan på egen hand, men vill (som alltid) lära mer!
Ska leta efter boken du talar om, Kimma. Har jag tur finns den på engelska också!

Tack för det!  ;D

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-07 kl 23:26 »
ok, här kommer ceasar millans hemsida:

www.dogpsychologycenter.com

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 feb-07 kl 23:38 »
Så sant.. brukar kolla på "mannen som talar med hundar " på TV4+
klockan åtta på måndagar.. han är suverän...

Just detta med ledarskap..

han heter ceasar millan.
här är hans hemsida:

www.dogpsychologycenter.com

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 14 feb-07 kl 07:46 »
 Visst är Ceasar bra och säger en hel massa vettigt! Och hjälper ägarna och hundarna något fantastiskt.
MEN, tänk på att det är inte bara sin egen "självsäkra energi" han använder på hundarna, utan han använder även "konstgjord energi" i form av elhalsband. Något vi inte längre får göra i sverige.
http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/?fs=www9.nationalgeographic.com
 Sök på Spike and the cat.
 Jag kan i vissa fall tycka att det är synd att elhalsbanden förbjöds utan möjlighet att söka dispans av någon....
 Jag tror det var en metod som snabbt lärde av hundar från att driva och skada tamdjur. Uppväxt omringad av elstängsel som man är ;) så vet jag av egen erfarenhet att en stöt då och då inte är SÅ farlig. Om vissa vettigt utbildade instruktörer kunde ha fått fortsätta att hjälpa hundägare med svårllösta problem så hade det kanske varit bra och sparat en del lidande, men nu är halsbanden förbjudna...
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 00:14 »
Visst är Ceasar bra och säger en hel massa vettigt! Och hjälper ägarna och hundarna något fantastiskt.
MEN, tänk på att det är inte bara sin egen "självsäkra energi" han använder på hundarna, utan han använder även "konstgjord energi" i form av elhalsband. Något vi inte längre får göra i sverige.
http://channel.nationalgeographic.com/channel/video/?fs=www9.nationalgeographic.com
 Sök på Spike and the cat.
 Jag kan i vissa fall tycka att det är synd att elhalsbanden förbjöds utan möjlighet att söka dispans av någon....
 Jag tror det var en metod som snabbt lärde av hundar från att driva och skada tamdjur. Uppväxt omringad av elstängsel som man är ;) så vet jag av egen erfarenhet att en stöt då och då inte är SÅ farlig. Om vissa vettigt utbildade instruktörer kunde ha fått fortsätta att hjälpa hundägare med svårllösta problem så hade det kanske varit bra och sparat en del lidande, men nu är halsbanden förbjudna...
                      Mvh
                   Charlotte

jag har då aldrig sett han använda några elhalsband.
oftast räcker det med envishet.
jag har jobbat på hans sätt i flera år nu och jag har ej sett en enda hund som inte fattar vad jag menar.visst det tar en MASSA upprepningar, men till slut fattar hunden. jag pratar här inte om 2 eller 3 upprepningar utan hundratals.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 08:50 »
 Titta på filmen jag länkade till....
Varför försöker hunden krypa under stolen??
Varför gnäller hunden till lite då och då utan synbar anledning?
 Jag säger inte att hans metod med kroppsspråk osv är dålig, den är jättebra!!! Och kräver för det mesta inte ens hundratals upprepningar utan förstås relativt snabbt av hundarna.
                     Mvh
                   Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

« Svar #9 skrivet: 15 feb-07 kl 11:20 »
Och där sjönk han i mina ögon  :-\  

Men ändå sedan jag såg hans program första gången har jag provat det här ( inte elhalsband ! ) hemma på mina tikar varav den ena är lite för het mot de andra och redan efter ett par övningar ändrades hennes beteende till det positiva.

Mycket beror det ju också på vilken sorts hund man har, vilket problemet är och orsaken till att problemet uppstått. I mitt fall är det helt och hållet en bristande ledarroll och att jag inte kan ( kunde ) vara konsekvent. Att jag sen har väldigt lätt för att förmänskliga djur är ju ingen fördel heller  :-\ ::)

Jag fick många svar på mina funderingar när jag var till en djurkommunikatör med hundarna men det löste dessvärre inte problemet med de dagliga vredesutbrotten

Elhalsband har jag aldrig sett någon använda däremot ett stackel och det är  :o :( >:( :-X :'( :'(

Däremot vet jag vilken reaktion min schäfertik fick när hon av misstag råkade komma åt eltråden vid getterna. Vilket ledde till att hon kopplade ihop hela området med ett enda stort obehag. Och där har jag också kaninerna och det mesta av fodret och där tillbringar jag alltså mycket tid när jag är ute. Så där var jag medans hon i flera veckor stod på betryggande avstånd och vägrade komma nära.

Dessutom är det lätt att det blir helt fel när man använder elhalsband för om syftet som jag förstått ( kan inte titta på filmen ) var att han skulle låta bli katten ? får han stöten när han tittar på matte kan det bli en rädsla för matte istället för katten. Så elhalsband får tummen ner men.....

och det finns alltid ett men i vissa situationer kan ett elhalsband kanske vara det enda som kan lära en hund att kunna leva ett normalt liv  :-\

Hälsar
Bondmoran  

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Florina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 13:51 »
Jag är faktiskt mkt glad att min rottis/dobbermantik sprang rätt in i eltråden till fåren när hon var liten.

Idag 2 år senare kan man tro att hon är en vallhundsblandning, hon håller sig ifrån fåren(tittar aldrig på dem).

Hon följer med oss i fårhagen ibland och då smyger hon på betryggande avstånd och lägger sig ner om en tacka kommer fram o nosar på henne.

Sicken syn det är när hon blundar när gammeltackan nosar på den lilla vovven :)

Saken är den att hon är en tuff vakthund annars.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 22:28 »
Jag brukar också se på programmet, och visst har han mycket klokt att säga, och får i vissa fall fantastiska resultat,

men, jag har svårt att köpa att en metod ska hjälpa alla

det jag har sett av han program, så verkar hans metod fungera särdeles väl just på aggresiva, dominanta hundar............och kanske inte fult lika väl på rädda och nervösa hundar.

jag vill också tillägga att detta endast är mina privata spekulationer, och jag har inte själv tillämpat hans metoder.........så jag är villig att ändra min teori om jag överbevisas.
Live simply......so that others may simply live.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 15 feb-07 kl 23:19 »
 Jag tror precis som Kattenihatten att man måste tänka lite själv och plocka lite här och där av olika metoder och sen anpassa till individen för att det ska funka (för visst var det så du menade :)).
 Kan som ett exempel nämna min Setter/Pointerkorsning som kom hem till mig som treårig hane... När jag berättade om honom för några jobbarkompisar (som är "Brukshundsklubbsuppfostrade") och råkade tala om att han älskar att "kramas", han hoppar upp i knäet med framtassarna eller sätter sig bredvid en på golvet eller i soffan och trycker sin kind emot min och kan sitta så och bara njuta.
 Självklart förfasade dom sig över att jag GENAST var tvungen att "ta ur" honom dessa Dominanta fasoner!!!
 Och läser man i böcker så är detta just tecken på dominans, mina jobbarkompisar lät inte ens sina hundar lägga upp en kontaktsökande tass i knäet, för då håller hunden på att "klättra i rang" (säkert stämmer det på vissa hundar).
 Men tillbaka till min fågelhund... När han "kramas" så har han sin svans så lågt så lågt och jag behöver bara viska så kliver han ner, jag tror faktiskt att han bara gillar att ha kroppskontakt eftersom han även i övrigt är en snäll, mjuk och trevlig hund. Inte kaxig mot vare sig folk eller andra hundar. Däremot har han haft en något annorlunda uppväxt... Såld av uppfödaren till en gubbe som hade honom kedjad utan ordentlig koja mitt i smällkalla vintern.... En granntant som tyckte synd om valpen bad att få ta hand om honom men kunde inte ha honom inomhus pga sin egna hundilskna hund, därför fick han bo i fårhuset ett halvår... Sedan såld till en familj som efter ett par år inte kunde ha honom kvar och gav honom till mig. Ibland undrar jag om hans märkliga (enligt Brukshundsklubbsfolk) kroppsspråk kan ha blivit inlärt av fåren?? De gillar ju att ligga tätt ihop....
                       Mvh
                    Charlotte

Anna.D

« Svar #13 skrivet: 16 feb-07 kl 08:59 »
så gör min collie också charlotte :)han älskar när man gosar med han och han får sitta halvt upp i knät.har aldrig haft några problem med att han ska bestämma över oss.han är längst ner på rangskalan av mina hundar(än om han är störst)/Anna

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 16 feb-07 kl 11:14 »
Samma sak med min blandis! Han äääälskar kel och vill helst ha kroppskontakt hela tiden! Han är en riktig mjukis, är inte alls statussökande. Han ger sig så fort en annan hund visar dominans.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

filurfigur

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 feb-07 kl 16:13 »
En del hundtränare är väldigt duktiga på att träna hundar med mjuka metoder och utifrån att använda hundens språk och signaler. Det tar kanske längre tid än en hårdare metod, men i förhållningssättet finns en grund som bygger på respekt och positivt tänkade till hunden.

Sen finns det de som använder hårdare metoder och som använder dem på ett "rättvist" sätt. (Även om jag inte skulle vilja använda dem på mina hundar.)

Det finns de som använder, för mig, helt oacceptabla metoder, som tex stackelhalsband, elhalsband, att hänga hunden i sitt koppel tills den tappar luft.

Det finns även sådana som Jeppe Stridh, som inte ens kan träna hund med hårda metoder. För det säger väl sig självt att det är förödande för hundens psyke och självkänsla att hela tiden få kommando och bestraffning/tillrättavisning på en och samma gång!!

Sen finns det sådana som Caesar som är otroligt duktig på att förkläda och trolla bort åsynen av de hårda och orättvisa metoder han använder. Det tränade ögat ser vad som ligger bakom och ser hundarnas signaler och språk in i minsta detalj... medan det otränade ögat, och de som inte kan så mycket om hundars språk och signaler tycker att han är helt otrolig med hundarna.

Lydnad och ledarskap, javisst... MEN till vilket pris?!

Det är väl det man måste ta ställning till när man väljer metoder och förhållningssätt till sina hundar, och även andra husdjur.

Florina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 feb-07 kl 17:04 »
Ja usch det finns nog TYVÄRR alltför många människor som tränar sina hundar med prygel som vägleder hunden.

På brukshundsklubben såg jag en ägare hänga sin hund så fort den inte lydde o den stackars hunden fick ingen luft. jag fick sådan panik så jag sprang fram till ägaren o höll på att göra detsamma me honom, fast i stället tala om vilken idiot han var.

Jag fattar inte att en klubb inte pratar me en sån ägare. Utan ja fick till svar att HANS hund minsann vann mycket priser i lydnadsklass! >:(
Det är som man mår illa....

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 16 feb-07 kl 17:21 »
Fy f*n säger jag bara, nu har jag sett två av filmerna, den med katten och hundstackaren som får elstötar, och den med motorcykeln och JR med stackel.

Hur i h***te kan ni tycka att denna människa har nåt att tillföra !!!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 16 feb-07 kl 17:21 »
Visst är det så att det finns vissa hundar som endast reagerar på smärta för att de är avlade så.

Medans andra behöver lek och en mjuk hand för att uträtta något, så visst finns det olika individer hos hundarna också.

Jag vet folk som provat elhalsband på Ovtjarka (samma ras som jag har) där hunden bara skadade på huvudet och fortsatte med det den höll på med, fullständigt oberörd, medans du kanske gjort en vekare hund skadad för livet genom att använda ett sådant.

Mina egna hundar har jag bara behövt pysa till så har de fattat att här är det stopp. Dock har jag nu en ovtjarka valp därhemma som inte förstår om jag inte visar honom vad jag vill, leder ut honom genom dörren, leder in honom, markera med HELA kroppen att han inte får hoppa, om och om, och om igen. Det går inte in lika fort. Och det är tålamodsprövande. Att ge honom godis fungerar inte för han går in i feeding frenzy när han luktar nåt ätbart och stänger då av fullständigt.

Så det är inte lätt att veta vilken metod som kan funka från hund till hund dock finns det alltid samma grundförutsättningar och det är din roll som ledare.

Ta ex Lucy, nytillskottet därhemma, det tog ca en halv timme för henne att lära sig att hon inte får gå in i storarummet på parketten, hon är 9 veckor och har aldrig träffat mig förr, samma kväll sa jag bara "Ssst nej" och då satte hon sig bakom tröskeln och väntade tills jag kom tillbaks.

Medans Sean Ovtjarkan inte kan sitta och ligga ordentligt trots sina 5 månader. Så det är väldigt olika från ras, och hund till hund.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 16 feb-07 kl 17:57 »
 Jag tror inte det räcker med att bara se dom korta snuttarna för att döma Ceasar helt och hållet precis som jag inte kan döma ut Jeppe Strid eftersom jag sett vad han åstadkommer "Live" med problemhundar.... Jag kan inte tycka att han kom till sin rätt i TV.
 Med Ceasar måste man nog också tänka på att han dels bor i ett land där Stackel och Elhalsband är både lagliga och vanligt förekommande och dels att folket verkar ha en annan syn på hundhållningen. På en sida där man kunde få råd om skötsel så stod det tex om hur man "låd-tränade" sin hund om den inte hade möjlighet att gå ut varje dag :o
Aktivering och att få "leva som en hund" är förmodligen inte alla hundar i USA förunnat. Och en ägare som inte låter hunden åtminstone få lite frisk luft och nya dofter i nosen varje dag har förmodligen inte heller så stor kunskap i hundpsykologi... Där kanske man måste ta till "Quick Fix" grejor om hunden överhuvudtaget ska kunna få leva vidare....
 Med Jeppes "metod" lärde jag min fågelhund att kunna vara lös, något som var totalt omöjligt när han kom till mig. Men han är absolut inte nertryckt eller rädd.
 Det har i alla fall inte varit så när jag sett Jeppe att han sagt att man ska fortsätta "rycka" i kopplet när hunden lyder. Och jag tycker inte det framgick i TV att man liksom skulle ge hunden en chans att göra rätt INNAN man ryckte till. TVkamerorna zoomade in alla rycken, sen var det inget mer. Hans böcker visar mer hur filosofin verkligen är....
 Jag tror faktiskt att ALLA hundtränares olika läror kan ge en någonting på vägen, om inte annat en fingervisning om hur man INTE ska göra ;D
                      Mvh
                    Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser