Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop svaga samhällen  (läst 784 gånger)

Kullan

• Dalarna
Slå ihop svaga samhällen
« skrivet: 17 maj-13 kl 14:25 »
Behöver råd.
Har haft bin i 1 år nu. Invintrade 4 samhällen, alla lever men 2 är svaga.
kupa 1. 3-4 ramar med bin, resten svalt ihjäl trots 1 låda foder kvar, har drottning.osäker på yngel då det varit kallt och få bin.
Kupa2 2 lådor ,mycket puckelyngel,har drottning.
kupa 3-4 mår bra och fått skattlåda.inte mycket yngel än då det varit kall vår.
Funderar på om man skall slå ihop kupa 1-2?
Hur gör man bäst det? dom står ca 75 m från varandra.
Skall man göra kupa 2 drottninglöst och flytta kupa 1 ovanpå efter några timmar eller skall man sätta på det med spärrgaller mellan och behålla båda drottningarna?
Andra förslag?
Norra Dalarna.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slå ihop svaga samhällen
« Svar #1 skrivet: 17 maj-13 kl 14:59 »
Finns det överhuvudtaget något arbetaryngel i kupa 2? Om inte så definitivt slå ihop och ta bort 2:ans drottning. Inget spärrgaller behövs, men ett tidningspapper med några små hål mellan är bra.

Själv hade jag valt den omvända flytten, visserligen 1 överst, men 2 inskjuten under 1 på 1:s gamla plats. Jag har ingen aning om det är bättre eller sämre än något annat, bara det att jag brukar göra så att det fungerande samhället behåller sin plats och de ickefungerande hamnar under drottningen där och det fungerar alltid bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser