Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny årentruntbostad av sommarstuga/friggebod  (läst 3755 gånger)

andersj81

• Småland
Ny årentruntbostad av sommarstuga/friggebod
« skrivet: 16 maj-13 kl 21:57 »
TJOHOO!!! ;D ;D ;D ;D

Idag är jag glad ! (visst man ska inte sälja skinnet innan björnen är skjuten osv)

MEN

fick precis samtal om att jag fått köpa detta stället med tillträde nästa månadskifte :)

Men jag ska kanske börja med en ursäkt för att jag övergav min förra tråd :-[ http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144736.msg1368351#msg1368351

allt där föll på tid ork och plats att bygga på...

iaf :) (och ursäkta för alla smylis  brukar inte använda de så ofta :)

nackdelen är att det är en arrende tomt på 2000 kvadrat men på 25 års arennde för 1800 kr/år vilket får ses som ett kap tycker jag  :P

pröjsa cash (en mycket modest summa) så inga lån att betala :)

Ligger vid havet 1,5 mil ifrån kalmar , ställer man sig vid rätt ställe på tomten så kan man skymta havet , 1-1,5 km till bad och båtplats (kunde ingå i arrendet kanske :) )  söderläge , mycket skog men bara gran till norr så mycket ljus genom ekarna söderut ändå.

som ni kan se på bilderna så är stugan totalrutten och inget att spara på men det finns en 15 kvadrats isolerad friggebod som jag tänkte flytta in i efter jag har installerat en vedspis. hjälp mig gärna med tips om vad jag ska köpa för nån spis, vill ha matlagningsmöjligheter men inte nåt som tar för stor plats. skorstensbygget lär vara klurigt det med.

i köpet ingick bla åkergräsklippare (lite overkill på 2000 kvadrat men ändå :) ) elaggregat och skorstensrör som jag tänkte använda.

brunnen är grävd ca 6 meter vilket är under havsytan men vattnet smakade gott (inget salt men småpartiklar i, får göra vattenprov senare dock)

planen efter vedspis är solceller 24 voltsystem , vattenpump, temporär utedusch och en led lampa i taket. därefter 24 volts båtkylskåp och kanske nåt mer om jag får ideer :) (bastu kanske?)

gasplatta för matlagning på sommaren när man inte vill slösa på veden :)

pluggar just nu och har varierande ledig tid så lite ska väl hända :) är en impulsmänniska, köpet tog 3 dar :)

Detta ska INTE bli ett av mina avstannade projekt! :)

har inte övergett planerna på manskapsbodbygge, tänker att när allt är klart för friggebod etc så ska kåken rivas, planerar att återanvända fönstren kanske...

och förhoppningsvis ha två små bostäder ,en att bo i och en att hyra ut till nån kompis :)

odling ska det även bli så småningom!

passar även på att bjuda in trevligt folk som har vägarna förbi o vill campa eller dylikt :)

foton http://andersj81.imgur.com/all/

edit

funderat lite på uppvärmningen, ska ha en vedspis så mycket är klart, sen kom jag o tänka på värmelagring på bästa sätt. många har ju gjort lösningen att ha en stor kastrull med vatten på spisen vilket funkar.

men det kanske finns nåt som funkar bättre? googlade runt lite och hittade http://glaubersalt.com/glaubersalt-overview/

nån som har erfarenhet av det? om man tar en kastrull med vatten och häller i glaubersalt borde värmelagringen bli ännu bättre?
« Senast ändrad: 17 maj-13 kl 09:24 av andersj81 »

Sjaunja

• -
SV: Ny årentruntbostad av sommarstuga/friggebod
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 22:17 »
Grattis! Din lyckoenergi känns genom datorskärmen ;D

andersj81

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 22:17 »
får se om det här funkar internet är lite kasst http://andersj81.imgur.com/all/

andersj81

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-13 kl 22:18 »
Tack!

andersj81

• Småland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-13 kl 12:19 »
Var ute och träffade ägaren och kollade i de låsta förråden och lillstugan som var låst när jag var där tidigare. förråden ser bra ut ingen fukt. stugan ser mycket bra ut , kändes större inne än när man tittade in genom rutorna.
el förberätt för lampa i taket o lampknapp så det är klart för inkoppling.

björnbär,mullbär hasselnöt och körsbärsträd fanns det även.

Ska iväg o kolla på en vedspis jag hittade på blocket imorgon, så det ska bli skoj

andersj81

• Småland
« Svar #6 skrivet: 22 maj-13 kl 23:03 »
hmm, har jag gjort ett felköp?
körde 20 mil för att hämta denna , nu känns den för liten, klarar den 15 kvadrat? måste jag peta in en pinne varannan minut?

finns det någon standardhöjd för rörgenomföringen i väggen för skorsten?
den här har ju rätt lågt utgång (undertill) .

Jag vill ju inte sätta genomföringen så lågt, kanske bättre att göra den högre upp på väggen och ställa upp spisen en bit?

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 22 maj-13 kl 23:38 »
hmm, har jag gjort ett felköp?
körde 20 mil för att hämta denna , nu känns den för liten, klarar den 15 kvadrat? måste jag peta in en pinne varannan minut?

finns det någon standardhöjd för rörgenomföringen i väggen för skorsten?
den här har ju rätt lågt utgång (undertill) .

Jag vill ju inte sätta genomföringen så lågt, kanske bättre att göra den högre upp på väggen och ställa upp spisen en bit?
Inte för att jag vill grumla glädjen, men du vet väl att du skall ha bygglov för att installera ny eldstad. Dessutom skall allt besiktigas av sotaren innan du får börja elda. Faktum är att det är förenat med livsfara om det blir felaktigt gjort. Nämner detta i största välmening.
Min bästa ägodel är min vedspis!

andersj81

• Småland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-13 kl 23:55 »
Inte för att jag vill grumla glädjen, men du vet väl att du skall ha bygglov för att installera ny eldstad. Dessutom skall allt besiktigas av sotaren innan du får börja elda. Faktum är att det är förenat med livsfara om det blir felaktigt gjort. Nämner detta i största välmening.

Tack , men kåken är inte fogdens blickfält så det ska nog gå bra :)
(inga grannar som kan ha åsikter heller)
bara jag som brinner upp om jag gör fel, tar mina chansningar o ser till att göra det ordentligt
« Senast ändrad: 23 maj-13 kl 00:00 av andersj81 »

Sjaunja

• -
« Svar #9 skrivet: 22 maj-13 kl 23:58 »
Vilken nätt och fin järnspis! För jämviktens skull vill jag bara säga att det är enkelt att själv göra godkänd väggenomgång för röret. Jag bor på 15 kvadrat och värmer med en liten cylinderformad järnkamin. Jag var osmart och gjorde kaminrörsgenomgången  långt. Om du utnyttjar maximalt av kaminröret och låter det gå ut högt upp så tror jag det funkar för att värma dina 15 kvadrat. Ha några täljstebsblock på järnspisen är bra värmemagasin också.
« Senast ändrad: 23 maj-13 kl 00:05 av Sjaunja »

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 23 maj-13 kl 00:02 »

Det beror på vilken kommun man bor i. Här där jag bor så räcker det med en sk bygganmälan. ( Och sotaren ska inspektera innan drift). Vi har kollat upp pga av att vi planerar bygga sk rörspis.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

andersj81

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 maj-13 kl 00:05 »
Vilken nätt och fin järnspis! För jämviktens skull vill jag bara säga att det är enkelt att själv göra godkänd väggenomgång för röret.

vad är bäst att använda, mineralull eller bygga en låda av minarit (tror jag det hette) eller en kombination av bägge?

Sjaunja

• -
« Svar #12 skrivet: 23 maj-13 kl 00:07 »
Kombination av bägge. Och en mineritskiva bakom järnspisen på väggen.

andersj81

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 maj-13 kl 00:19 »
ok, ja tänkte ha lite täljsten (har lite planer på solvärme med förutom veden) vad av dessa är bästa lösningen? i 1 så eldar jag för kråkorna i 2 kanske jag inte får bra drag?
« Senast ändrad: 23 maj-13 kl 00:27 av andersj81 »

bua

« Svar #14 skrivet: 23 maj-13 kl 09:28 »
Ha så mycket av röret som möjligt inomhus så tillgodogör du dig värmen i rökgaserna.

andersj81

• Småland
« Svar #15 skrivet: 23 maj-13 kl 12:16 »
Ha så mycket av röret som möjligt inomhus så tillgodogör du dig värmen i rökgaserna.
ja tänkte det med, men blir det drag om man drar rören så?

hånung

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 maj-13 kl 12:21 »
ja tänkte det med, men blir det drag om man drar rören så?
Ja . Dra upp det över nock också men isolera gärna så du slipper kallraset då får du bra drag  .

andersj81

• Småland
« Svar #17 skrivet: 23 maj-13 kl 13:44 »
Ja . Dra upp det över nock också men isolera gärna så du slipper kallraset då får du bra drag  .
ok tack, så får det bli :)
 behöver man förresten luftspalt mellan mineritskivan och väggen bakom spisen?
« Senast ändrad: 23 maj-13 kl 14:48 av andersj81 »

bua

« Svar #18 skrivet: 23 maj-13 kl 15:22 »
Helst luftspalt. Jag har ingen luftspalt på ett par smala väggbitar snett bakom min kamin och det muttras alltid om det vid brandinspektion. 5mm räcker.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 maj-13 kl 20:01 »
Alternativ två på skorstenen är ju tekniskt en sämre lösning. Dels är det dyrt med fler vinklar, dels är det i vinklarna röret slits mest och slutligen blir det jobbigare att sota. Men visst, lite mer värme stannar ju inne. Komplettera med takfläkt för att få ner värmen från taket bara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser