Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved= avfall???  (läst 4054 gånger)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Ved= avfall???
« skrivet: 16 maj-13 kl 12:42 »
Vi har på vår tomt fällt ett tiotal träd,  inga jätteträd men stammar på 3 - 5 m.  samt beskurit andra. Det är nu styckat och lagt i lättåtkomlig hög.
Att bli av med detta skulle kosta oss åtskilliga tusen kronor.  Är inte detta konstigt? Det är ju massor med energi och koldioxid som borde komma till bättre nytta än att bara brännas på bål,  vilket nu lär bli lösningen.
Själva har vi jordvärme plus en vedspis där det eldas en del,  med absolut inte så här mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved= avfall???
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 12:46 »
Vi har på vår tomt fällt ett tiotal träd,  inga jätteträd men stammar på 3 - 5 m.  samt beskurit andra. Det är nu styckat och lagt i lättåtkomlig hög.
Att bli av med detta skulle kosta oss åtskilliga tusen kronor.  Är inte detta konstigt? Det är ju massor med energi och koldioxid som borde komma till bättre nytta än att bara brännas på bål,  vilket nu lär bli lösningen.
Själva har vi jordvärme plus en vedspis där det eldas en del,  med absolut inte så här mycket.
I min kommun är det bara att köra in det till återvinningsstationen så tar de emot det gratis och eldar i kommunens värmeverk.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ved= avfall???
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 12:55 »
Det skulle vi också kunna göra,  men det blir mååååånga turer med hyrsläp    och mycket jobb.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Ved= avfall???
« Svar #3 skrivet: 16 maj-13 kl 14:00 »
Veden är väl bara att skänka bort till behövande? Eller sälja billigt om det är kapat. Riset borde gå att få någon riskörare att ta med, men då får du nog räkna med att ha högen ligga rätt länge ;D

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ved= avfall???
« Svar #4 skrivet: 16 maj-13 kl 14:41 »
Vad menas med riskörare?  För jag tror att det är en sådan jag kontaktat (trädplockaren)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved= avfall???
« Svar #5 skrivet: 16 maj-13 kl 14:48 »
Riskörare är väll sådana som hämtar grot vid skogsavverkningar och kör till värmeverken eller pelletstillverkare. Jag tror man skall ha rätt mycket ris för att de skall orka ta omvägen och hämta det. Men som sagt stockarna kan man säkert skänka bort enkelt.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ved= avfall???
« Svar #6 skrivet: 16 maj-13 kl 15:33 »
Jag trodde att riset skulle vara mer attraktivt om stockarna fanns med.
Jag har frågat flera närbelägna aktörer,  en maskinstation som gör flis och en stor gård som eldar med flis bl.a.  men ingen har ens kommit och tittat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ved= avfall???
« Svar #7 skrivet: 16 maj-13 kl 15:36 »
Lägg ut det på blocket. 100kr kubiken, ingen leverans.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ved= avfall???
« Svar #8 skrivet: 16 maj-13 kl 15:51 »
Skojar du???
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Huggorm

  • Gäst
SV: Ved= avfall???
« Svar #9 skrivet: 16 maj-13 kl 16:08 »
Vad är det för träd? Är det gran blir det svårt att övertala någon att förbarma sig över det. Är det björk eller andra lövträd finns det många som gärna kommer och hämtar. Är det fruktträd kan det till och med gå som slöjdvirke om det är fina bitar. Det skadar inte att sätta ut en annons om gratis ved, det är alltid någon som nappar. Riset kan du väll dra ihop i en hög och elda i värsta fall.

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ved= avfall???
« Svar #10 skrivet: 16 maj-13 kl 18:19 »
Skojar du???

Nepp, långved, 3m, kostar 250-400kr kubiken travat.

hånung

  • Gäst
SV: Ved= avfall???
« Svar #11 skrivet: 16 maj-13 kl 18:46 »
Nepp, långved, 3m, kostar 250-400kr kubiken travat.
Skojar du det måste va i Bohuslän då  för inte får du 400 det här  jo färdig huggen då .

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ved= avfall???
« Svar #12 skrivet: 16 maj-13 kl 19:57 »
detta avser travat mott, du avser stjälpt.. Omvandlings faktor ca 1,66.

400kr för stjälpt kubik skulle ge motsvaran 664kr för en travad kubik.  :)


hånung

  • Gäst
SV: Ved= avfall???
« Svar #13 skrivet: 16 maj-13 kl 20:11 »
Tror du ja  :)

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Ved= avfall???
« Svar #14 skrivet: 16 maj-13 kl 20:45 »

Du kan få ännu mycket mera betalt runt gbg och Stockholm.
I år är det normalt med 400kr för bland och 500kr för björken kubiken stjälpt. Japp detta är västra Sverige.

Nej jag vet. Vi handterar ett par hundra kubik i släkten per år.

1travad kubik meter ger ca 1,66 stjälpt kubik. Säger våran erfarenhet.

http://www.radron.se/artiklar/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/
Snabb Google sökning säger 1,6.


Men kan du köpa färdigklyvdved travad till 400kr, då är det någon som jobbar svart och tar för dåligt betalt för sin tid.

hånung

  • Gäst
SV: Ved= avfall???
« Svar #15 skrivet: 16 maj-13 kl 20:50 »
Inget som man ska fråga om .  Eller menar du att TS ska skatta för några Kbm låter tokigt .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14505
    • Östergötland
SV: Ved= avfall???
« Svar #16 skrivet: 16 maj-13 kl 21:08 »
Men om jag köper långved av en skogsägare som har björkmassaved upplagt för avhämtning så vet jag att han får drygt 300 +moms per kubik fast under bark från bolaget. Det motsvarar ca 170 +moms travat på bark. Alltså bjuder jag 200kr kubiken travat så vinner vi båda på det. Och skulle han vilja bokföra det hela kan han väl få momsen med. Man skall inte vara knusslig ;D

Här får man stjälpt för 300-350, bekvämt men mycket luft


skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Ved= avfall???
« Svar #17 skrivet: 22 jun-13 kl 18:33 »
det blir 1.3 lös kubik av en travad kubik. Långved här kostar 200 kr m3 och köper man det från maskin så 300 kr fub. Kapad och kluven 400-500 kr och då är det björkved

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ved= avfall???
« Svar #18 skrivet: 22 jun-13 kl 19:43 »
Verkar som en hel del glömts bort i tråden.
Trä kan ha ett visst värde men det finns många faktorer som ändrar de läget.
Tex ligger virket så att det bara är till att lasta på transporten eller måste det först flyttas.
Är bitarna ungefär i samma storlek typ runt 10-30cm i diameter?
Är det kvistat så stammarna är "släta"
Är det tillräcklig mängd för en bil/ lastbil.
men en annons på blocket och vettiga förslag brukar lösa ditt problem


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser