Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låta hönsen ruva direkt?  (läst 1293 gånger)

Mimmla

• Västmanland
Låta hönsen ruva direkt?
« skrivet: 15 maj-13 kl 21:00 »
Har en liten fundering, jag ska hämta höns i veckan.
Och jag funderade på hur det blir om jag låter dem ruva direkt, om de nu väljer att göra det.
Kan de göra det, eller är de för stressade?

Och då kommer funderingen, de går med flera tuppar nu. Här hemma kommer jag bara ha en tupp.
Finns det chans att de bär på anlag från andra tuppar?
Hur länge efter parning är äggen befruktade av en viss tupp?

Vore ju trevligt med lite bonusgener såhär i början :)
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

flindra

• -
SV: Låta hönsen ruva direkt?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-13 kl 21:11 »
Jag tror inte ens att Kindahöns skulle kunna ruva på direkten om de bytte miljö helt plötsligt.

I tre veckor ska det finnas gener kvar, sägs det.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-13 kl 21:22 »
Jag tror inte ens att Kindahöns skulle kunna ruva på direkten om de bytte miljö helt plötsligt.

I tre veckor ska det finnas gener kvar, sägs det.

Hmm, okej men då kan jag väl spara äggen?

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 15 maj-13 kl 21:24 »
Hmm, okej men då kan jag väl spara äggen?

Ja det kan du ju göra. Vad är det för ras? Det är ju inte alla raser som ruvar så mycket.
Vore det inte smartare att låna, hyra eller köpa en äggkläckare om du vill ha kycklingar direkt?

Mimmla

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 15 maj-13 kl 21:34 »
Ja det kan du ju göra. Vad är det för ras? Det är ju inte alla raser som ruvar så mycket.
Vore det inte smartare att låna, hyra eller köpa en äggkläckare om du vill ha kycklingar direkt?

Hedemora, och han jag ska köpa dem av sa att de var mycket ruvvilliga :)
Näe det är genbank :)

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 15 maj-13 kl 21:47 »
Då får du väl spara ägg helt enkelt. Men jag tror att du ska ställa in dig på att det kan ta ett tag innan de vill börja ruva. Det är ju en stor omställning att flytta till ett nytt ställe. Du kan ju alltid testa att locka dem med att lägga låtsasägg i redena, eller golfbollar.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 maj-13 kl 21:49 »
Då får du väl spara ägg helt enkelt. Men jag tror att du ska ställa in dig på att det kan ta ett tag innan de vill börja ruva. Det är ju en stor omställning att flytta till ett nytt ställe. Du kan ju alltid testa att locka dem med att lägga låtsasägg i redena, eller golfbollar.

Hur lång tid skulle det kunna ta?
Och hur gör man med äggen man sparar?

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 15 maj-13 kl 21:52 »
Har hört att man helst ska använda ägg som är max två veckor gamla. Fast sen har jag hört från en del att de lyckats få kycklingar ur jättegamla ägg. Så spara på du, så har du förberett om nån blir sugen!

Hur gamla är hönorna? Om det är unga hönor får du kanske ge dig till tåls. De yngsta som ruvat hos oss har varit sju-åtta månader gamla. Alla våra hönor har ruvat nu.  :o

Mimmla

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 15 maj-13 kl 21:58 »
Har hört att man helst ska använda ägg som är max två veckor gamla. Fast sen har jag hört från en del att de lyckats få kycklingar ur jättegamla ägg. Så spara på du, så har du förberett om nån blir sugen!

Hur gamla är hönorna? Om det är unga hönor får du kanske ge dig till tåls. De yngsta som ruvat hos oss har varit sju-åtta månader gamla. Alla våra hönor har ruvat nu.  :o

Tror de är födda förra våren, men inte helt hundra. Förra året är det iaf :)
Man ska vända dem två ggr om dagen också va?
Jag har läst att man ska ha 12 grader ungefär åt äggen, men det vettesjutton om jag har någonstans som är den tempen :S

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 15 maj-13 kl 22:16 »
Jag har varken vänt mina ägg eller haft rätt temperatur. Hade äggen i kylskåpet först och det blev ändå kycklingar. Nu har jag dem i rumstemperatur och det blir också kycklingar. Antagligen får man bäst resultat om man förvarar dem rätt, men man kan få bra resultat även om man slarvar.

Kan det vara så att lantrashönsens ägg är lite tåligare än mer förädlade raser? *spekulerar*

Mimmla

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 15 maj-13 kl 22:21 »
Jag har varken vänt mina ägg eller haft rätt temperatur. Hade äggen i kylskåpet först och det blev ändå kycklingar. Nu har jag dem i rumstemperatur och det blir också kycklingar. Antagligen får man bäst resultat om man förvarar dem rätt, men man kan få bra resultat även om man slarvar.

Kan det vara så att lantrashönsens ägg är lite tåligare än mer förädlade raser? *spekulerar*

Så kan det säkert vara, med tanke på att svensk klimat inte alltid är att lita på :P
Åå det här ska bli så roligt :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser