Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  korsa lutino och rysstecknad?  (läst 838 gånger)

gmarie

• Västergötland
korsa lutino och rysstecknad?
« skrivet: 15 maj-13 kl 14:48 »
hej.
jo det är så att jag har en rysstecknad hemelinhona, utställd av tidigare ägare med 95 p. Nu tänkte jag skaffa mig en hane att korsa henne med och har då hittat en lutino färgad fin kille där fadern är utställd med höga poäng medans modern inte är utställd alls..

det jag nu undrar är om deras ungar rysstecknade/lutino skulle bli godkända färgmässigt för utställning och om det går att ställa ut hanen o hans kommande avkommor när hans mor inte är ställd alls?

detta är helt nytt för mig och tar emot all fakta o alla tips med stor tacksamhet!

Mvh

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: korsa lutino och rysstecknad?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-13 kl 15:06 »
I första generationen får du viltgrått. Utställningsbara, men sannolikt inte konkurrenskraftiga då viltgrå hermelin håller mycket hög klass.

I andra generationen kan du få en herrans massa "skräp" som man inte vill ha... Gult och vilt i ryssaveln och ryssanlag samt anlag för enfärgat i lutinoaveln.

Mitt tips är att du skaffar en hane som är ryss, VRÖ, eller zobel.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

gmarie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 maj-13 kl 10:56 »
okej tack så mycket för svaret! :) VRÖ? Då blir det nog till att skaffa en rysshane, synd då jag tyckte väldigt bra om lutinon...men bättre att sattsa på utställningsbara kaniner från första början.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 21 maj-13 kl 16:52 »
VRÖ- Vit rödögd.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser