Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Titta igenom kupan, hur ofta  (läst 3956 gånger)

Smecken

• Blekinge
Titta igenom kupan, hur ofta
« skrivet: 14 maj-13 kl 08:57 »
Hejsan,

Jag är nybliven biägare och nu första året är det väldigt mycket frågor som dyker upp efterhand. Mycket har jag fått svar på men en sak som varit lite svävande är hur ofta man tittar igenom yngelrummen.

Än så länge har jag bara två yngelrum på plats men snart kommer första skattlådan på och hur ofta brukar ni då kontrollera vad som händer i yngelrummen?

Jag har en drönarram i det översta så den kollar jag, men jag vill heller inte störa dem mer än nödvändigt.
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

Jano

• Halland
SV: Titta igenom kupan, hur ofta
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 10:30 »
Jag har 2-delad drönarram, därför skäres ett fält ut ur denna var tionde dag. Samtidigt som jag gör detta kollar jag hela yngellådorna. Man bör ha fortlöpande information under våren, så allt fungerar som det skall då samhällets uppbyggnad pågår.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 10:35 »
...Än så länge har jag bara två yngelrum på plats men snart kommer första skattlådan på och hur ofta brukar ni då kontrollera vad som händer i yngelrummen?

Jag har en drönarram i det översta så den kollar jag, men jag vill heller inte störa dem mer än nödvändigt.
Som nybörjare är det mycket viktigare att du lär dig vad som händer än att du inte stör dem. När du haft bin ett tag behöver du inte öppna för att veta vad som händer, den erfarenheten har du inte nu. Jag rekommenderar nyböjare att titta minst en gång i veckan för att förstå processen. När man väl kommit vidare så behöver man bara öppna när man misstänker att något är fel eller när man ska göra ett ingrepp, t.ex. besiktning eller avläggare.

Smecken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 18:08 »
Tack för svaren, jag är nere och tittar vid flustret varje dag, ren avkoppling. :)

Nu till en fråga till, vid kontroll idag så är det yngel i 5 av 10 ramar i det översta yngelrummet och resten av ramarna är nu utbyggda från bara mellanväggar. När bör jag ska jag sätta på skattlådan?
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 14 maj-13 kl 23:07 »
Typ igår  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
Mårten Falk, KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser