Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterboende för kalkoner  (läst 1908 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Vinterboende för kalkoner
« skrivet: 13 maj-13 kl 22:02 »
Jag har ett skärmtak inga väggar.
Nu har jag skaffat kalkoner ,jag tänkte att jag kunde sätta nät runt skärmtaket och ha kalkonerna där på natten vintertid.
Räcker det om jag ex sätter vindnät på 2-3 sidor eller måste man göra det helt vindtätt??.
Hur känsliga är kalkoner för kyla och vinddrag??.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

mymlan65

• Småland
SV: Vinterboende för kalkoner
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 10:22 »
Kyla är ingen jättefara, om vi snackar lite normalt, 5-10 minusgrader sådär, men drag är ingen höjdare...
De behöver inget särskilt stort nattutrymme, snarare är det en fördel om det inte är för stort för att de ska kunna hålla värmen.
Vi har våra ganska enkelt, i en dragfri bod med sisådär isolering, och så har vi hängt ut en grislampa med en 60w som får vara tänd när det är kallt. Med kalkonerna märks det också väldigt tydligt att de kompenserar värmebristen med mat...
dvs om du har de utan extra värmekälla, men ändå så att de klarar sig, så äter de iallafall tre gånger så mycket,
så det är ingen ekonomisk vinst i att hålla ner på uppvärmningen direkt....
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, javill, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser