Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lill-Porschen räddar dagen  (läst 2601 gånger)

astrojensen

• Danmark
Lill-Porschen räddar dagen
« skrivet: 12 maj-13 kl 21:53 »
Min Fordson Super Major beslöt sig att lägga sig sjuk med en sprucken topplockspackning mitt i värsta vårruschen. Som tur är har jag en "livbåt" till traktor som (nästan!) aldrig strular och är redo med en hjälpande hand: Min Porsche Junior 108L från 1960. Den tog över och har plöjd, harvat, sådd och kört med ringvält, alltså gjort allt arbete som jag annars gjorde med Majoren.

Jag har nyss bytt ut hydraulpumpen och det var inga problem med den nära 600kg tunga 2,25m Stegsted såmaskin (700kg fylld!). Styrningen var mycket lätt vid vändtegen!  ;D

Thomas, Bornholm
« Senast ändrad: 12 maj-13 kl 21:59 av astrojensen »

astrojensen

• Danmark
SV: Lill-Porschen räddar dagen
« Svar #1 skrivet: 12 maj-13 kl 22:06 »
Normalt var vältning av det nysådda det enda jobb jag gjorde med Porschen, men i år fick den som sakt göra lite mer. Dock klagade den inte, men har arbetat utan problem. Nu är vårarbetet snart över och då skal det bli oljebyte och lite annan service.

Thomas, Bornholm

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 maj-13 kl 22:50 »
Fina bilder! Och kul att se hur långt våren kommit hos er!

Men inte väger väl såmaskinen 600 kg  :)..200 på sin höjd, plus 100 kg utsäde..

astrojensen

• Danmark
« Svar #3 skrivet: 12 maj-13 kl 23:31 »
Nja, den väger kanske inte 600kg, men lyften är i traktorens specifikationer angiven till at lyfta 650kg i lyftarmarna. Det är allt att den orkar*, när lådan är 3/4 fylld med havre (~80kg), så jag gissar vikten till straks under 600kg tomvikt. Den är MYCKET tyngre än den ser ut. Utomordentlig stark och rejäl konstruktion, stort sett allt i stål. Den är BRA mycket tyngre än min lilla såbeddsharv, som väger ~200kg (tvåsektioners, 75kg/sektion+ram) och som traktorn lyfter utan några svårigheter alls.

*) Vid normal inställning av lyftarmarna. Från dom små lyftarmarna på själva lyften går två stänger ner till dom nedre lyftarmarna, den ena stången (högre) justerbar. Vet inte vad dom heter på svenska. Dom går normalt från lyftens små armar ner till mitten på dom nedre, långa armarna. På Porschens hemmabyggda lyftarmar kan jag flytta dessa stänger helt ut nära änden på dom nedre lyftarmarna. Då blir lyftförmågan ökad dramatiskt, till nära 1000kg(!) och såmaskinen åker med utan svårigheter, men alltså inte när den "bara" orkar lyfta 650kg. Enligt specifikationerna klarar Porschens lyft 1300kg i ytteränden av dom små lyftarmarna på själva lyften.

Men kanske den bara väger 300kg. Har ingen aning. Tung är den, för en liten traktor. Även farsans Volvo Krabat blir lätt i nosen med den i bak, speciellt om den är fylld med vete...

Skulle vara roligt att veta exakt hur tung den är.

*

Våren kom sent här, men då gick det fort. På tre veckor ökade temperaturen från straks över nollstrecket till 20°... 

Thomas, Bornholm

astrojensen

• Danmark
« Svar #4 skrivet: 12 maj-13 kl 23:51 »
Ännu en bild, här med föräldrargården i bakgrunden. Gården är avstyckat (  :'( ) och är nu på bara 2,2Ha, varav ca 1Ha skog och impediment, fifty-fifty.

Thomas, Bornholm

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 maj-13 kl 00:35 »
Vad är det för en traktor (?) med vita hjul som står borta vid lagården?

astrojensen

• Danmark
« Svar #6 skrivet: 13 maj-13 kl 11:57 »
Det är en Porsche Super Export, trecylindrig, 35hk, från 1961. Motorn startar och går, men har ingen dragkraft och drar olja något otroligt, alltså helt utsliten. Mätaren står på en bra bit över 7000 timmar. Den skal renoveras. Delar är enkla att få tag på, som tur är. Bortsedd från den slitna motorn och en rostig huv är den i relativt bra skick.

Thomas, Bornholm

Aqualize

« Svar #7 skrivet: 13 maj-13 kl 13:36 »
Trevligt att den klarar av arbetet!

Gällande trepunktlyftens terminologi:
Finns en bra bild här: http://www.tractordata.com/articles/technical/threepoint.html
Lower link arms = Dragarmar
Lift arms = Lyftarmar
Det som förbinder lyftarmarna till traktorkroppen (det som lyfter dem) är lyftgafflar
Den högra lyftarmen är som sagt justerbar, tror det kallas just det. Finns på moderna som extrautrustning hydrauliskt justerbar lyftarm.

Lyftarmarnas infästning mot dragarmarna brukar gå att ändra men det handlar om hål som kanske max skiljer 1 dm längs med dragarmen. Längre ut: större kraft men mindre lyft/sänkområde, längre in vice versa.

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 maj-13 kl 15:22 »
Oheligt snygg maskin!  :)

TW

• Finland
« Svar #9 skrivet: 17 maj-13 kl 09:32 »
Porsche Junior var en behändig liten traktor på sin tid. Encylindrig diesel........finns det något härligare ljud.......

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

astrojensen

• Danmark
« Svar #10 skrivet: 17 maj-13 kl 21:49 »
Den är fortfarande behändig!  :D

Ibland, oftast på vintern, har jag startat den, bara för att njuta av ljuded från den lungt dunkande dieseln på tomgångsvarv. Svänghjulet är gigantisk för en så liten motor, så tomgångsvarvtalet ligger på 2-300 v/min.

Porsche Diesel Junior 1962 model.

Traktorn i videon är inte min, men exakt samma model, fast min är från 1960. Här i vinterkläder:

Thomas, Bornholm

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #11 skrivet: 17 maj-13 kl 22:33 »
Ljudet var väldigt likt en BM Victor! Mysigt värre med andra ord!!  :D
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

astrojensen

• Danmark
« Svar #12 skrivet: 18 maj-13 kl 19:05 »
Ja, en BM Victor har ett härligt ljud den med. Kolla här:

Olle Hemmingsson´s Trio

Thomas, Bornholm

bengarn

• Blekinge
    • Kullarps äoch fä
« Svar #13 skrivet: 19 maj-13 kl 17:31 »
Jag har alltid tyckt att ljudet från en victor är som musik... Men det här tar det till en helt ny nivå!  :D
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
Bokohammare, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser