Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yngellåda eller skattlåda?  (läst 3961 gånger)

erik_kalmar

• -
Yngellåda eller skattlåda?
« skrivet: 12 maj-13 kl 19:56 »
Hej, jag och sambon fick hem vårt första samhälle i veckan, och då var det fullt med bin i så jag har satt på en till yngellåda för att samhället ska kunna växa sig större.

Har satt i 3 foderramar bakifrån och resten mellanväggar då jag inte har något utbyggt.

Frågan jag har är hur kommer det bli när rapsen börjar blomma om uppskattningsvis 1-2 veckor?
Då har de nog byggt ut det mesta av ramarna i den andra lådan.

Ska jag flytta upp lite täckt yngel och larver till mitten av den andra lådan (om drottningen ej hunnit upp än) och sätta i de nyutbyggda ramarna i ytterkanten av yngelklotet i den första lådan och sedan sätta på en skattlåda med ej utbyggda ramar (det är bara det jag har) och kanske ett par av de nyutbyggda från låda 2?
för att på så sätt få dem att lägga det mesta av rapsen i skattlådan och inte i yngelrumet?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Yngellåda eller skattlåda?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-13 kl 06:18 »
Jag hade gjort som du föreslår. Hade jag haft bina hemma så det var lätt att kolla till dem hade jag börjat utan spärrgaller till första skattlådan hade blivit utbyggd och börjat få lite honung i sig också (men inte täckt), sedan satt in det.

erik_kalmar

• -
« Svar #2 skrivet: 13 maj-13 kl 07:40 »
Olof: går de lättare upp i skattlådan och börjar bygga ut om det inte är ett spärrgaller ivägen?

Smecken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 maj-13 kl 09:57 »
Hej,

Jag är i ungefär samma sits, första året med mitt samhälle och just nu har de två yngelrum där ungefär hälften av de översta ramarna hade täckta celler och larver. Till nästa helg kommer jag att sätta på första skattlådan och i samband med det flytta upp 3-4 ramar med yngel i den. På detta sätt går bina upp där för att sköta om ynglen och drottningen får samtidigt tre nya ramar att lägga ägg i. När ynglen ovanför spärrgallret är klara så blir det en ren skattlåda. Detta är det vi lärt oss på bikursen.
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

olof

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 maj-13 kl 20:39 »
Olof: går de lättare upp i skattlådan och börjar bygga ut om det inte är ett spärrgaller ivägen?
Det är inte större skillnad än att jag har spärrgaller på mina, men lite skillnad är det. Det kan man utnyttja när man har bina hemma och är intresserad av att kolla till dem ofta.

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 maj-13 kl 20:41 »
...just nu har de två yngelrum där ungefär hälften av de översta ramarna hade täckta celler och larver. Till nästa helg kommer jag att sätta på första skattlådan...
Jag hade inte väntat så länge som till helgen om det såg ut så.

erik_kalmar

• -
« Svar #6 skrivet: 13 maj-13 kl 21:07 »
Det är inte större skillnad än att jag har spärrgaller på mina, men lite skillnad är det. Det kan man utnyttja när man har bina hemma och är intresserad av att kolla till dem ofta.

Ok då kör jag på det spåret då

Smecken

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 maj-13 kl 21:46 »
Jag hade inte väntat så länge som till helgen om det såg ut så.

Jag ska kolla den imorgon igen, kanske redan är dags då, det är jätteskönt att den står precis utanför tomten särskilt nu första året för man lär sig något hela tiden.

Tack för tipset.
Egenföretagare, småbarnsförälder med hund, bikupor och hönor som bor i villa och vill ut till gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser