Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparris som nog har dött  (läst 7871 gånger)

Ann i Josuas

• fd ansu002
    • Västergötland
Sparris som nog har dött
« skrivet: 11 maj-13 kl 23:15 »
Sådde sparris förra året och det blev ca 10 fina plantor som jag har i en pallkrage (dubbel höjd), men jag ser inga tecken på liv ännu. plantorna borde väl sticka upp nu så jag börjar undra om de har dött , vad tror ni ?

vicky-g

• Västmanland
SV: Sparris som nog har dött
« Svar #1 skrivet: 12 maj-13 kl 08:20 »
Mina växer så det knakar. De är nog 3 år nu om jag minns rätt också sådda från frö. Det var inte så många dagar sedan de tittade upp, men sen exploderade det bara.  ;D Så mitt råd som icke expert är att vänta lite till, de kanske kommer. Hela våren är ju sen i år.

Ann i Josuas

• fd ansu002
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-13 kl 10:07 »
Tack, då kanske det finns hopp ännu :)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-13 kl 12:21 »
Samma här väldigt seg i år.

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 maj-13 kl 18:57 »
Sådde sparris förra året och det blev ca 10 fina plantor som jag har i en pallkrage (dubbel höjd), men jag ser inga tecken på liv ännu. plantorna borde väl sticka upp nu så jag börjar undra om de har dött , vad tror ni ?

Jag trodde också  att allihop strukit med,  men under dagen idag har det kommit sparrisknoppar över jordytan  ;D

mmeo

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 13 maj-13 kl 06:56 »
Mina frösådda har också precis börjat sticka upp och min trädgård ligger i en väldigt snäll zon 2, så ge inte upp hoppet.  :)

Bullerybo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 13 maj-13 kl 09:10 »
Sparris ser HELT död ut tills den får för sig att titta upp.

Jag flyttade en planta idag som jag jordslagit (reades ut i höstas så jag chansade) och den ser ut som en brun rothärva utan något som helst tecken på liv...och längst upp i toppen sticker det upp en 2 cm liten minisparris som börjat växa. Plantan bredvid hade ingen sparris än så den är ju omöjligt att veta om den lever eller ej. Sparrisarna är ju liksom första livstecknet så man får inga förvarningar, plötsligt skjuter de bara upp.

Mina stora fleråriga plantor som står i ett annat land har börjat skjuta sparrisar för en vecka sedan knappt så de är ju lite tidigare, kanske för att de är större eller kanske olika sorter, eller att de har ett bättre läge helt enkelt.

Britttis

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 13 maj-13 kl 22:21 »
Våra dök upp igår, trodde också det var kört  ::)
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

Mårten

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-13 kl 23:38 »
Köpte en planta skitdyrt förra sommaren. tror den kostade över hundra kronor.
Inte ett tecken på liv - förrän nu i helgen. Då tvärstartade den med en enda stjälk.
Hoppas såklart på flera stjälkar....

/Mårten

Snickartorpet

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 jun-13 kl 13:55 »
Jag hakar på här och frågar er som frösått sparris. Jag har drivit upp ca 20 plantor som kommit fint, men är väldigt smala och rangliga. Jag sådde dem i april och de står fortfarande inne för det mesta. Det händer inte så mycket mer med dem nu. När kan jag sätta ut dem, och kommer de att klara vintern ute? Eller ska jag vinterförvara dem på något sätt och plantera ut dem nästa år? Hur har ni gjort? Jag bor i zon 4.

kurt

« Svar #10 skrivet: 12 jun-13 kl 19:49 »
Plantera dem ute, det är perenna växter som skall vissna ned på hösten, och de flesta brukar växa bättre på friland

michel021

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 12 jun-13 kl 21:31 »
Jag sådde mina sparrisar från frö. Hade bara 4-5st frön men alla kom upp. Jag skulle haft fler o skördklara sparrisar om jag inte hade gjort bort mig förra året. Jag trodde att det var konstig dill och eftersom jag odla dill på ett annat ställe så drog jag upp dom och kasta för göra plats åt annat.
Jag har mina sparrisar i en jättestor hink. Säker 50l och den är ca 50cm hög. Dom trivs bra nu men hur ska jag göra på vintern? Ta in hinken eller täcka med något och isf vad? Hinken står på balkongen. Jag vet att dom ska klara vintern men eftersom dom står i en hink så blir det väldigt mycket kallare än i jorden eftersom det kommer kyla från alla håll och dom har ingen skydd(inte ens snö)

Bullerybo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 12 jun-13 kl 23:13 »
Sparris ser HELT död ut tills den får för sig att titta upp.

Jag flyttade en planta idag som jag jordslagit (reades ut i höstas så jag chansade) och den ser ut som en brun rothärva utan något som helst tecken på liv...och längst upp i toppen sticker det upp en 2 cm liten minisparris som börjat växa. Plantan bredvid hade ingen sparris än så den är ju omöjligt att veta om den lever eller ej. Sparrisarna är ju liksom första livstecknet så man får inga förvarningar, plötsligt skjuter de bara upp.

Mina stora fleråriga plantor som står i ett annat land har börjat skjuta sparrisar för en vecka sedan knappt så de är ju lite tidigare, kanske för att de är större eller kanske olika sorter, eller att de har ett bättre läge helt enkelt.

Kan updatera med att båda dessa plantor kom upp, även den som såg ut som död rothärva.

karsan

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 14 jun-13 kl 09:55 »
Men jag tror bestämt att en del av mina sparrisar har dött.  Troligen dränkta av allt regn i höstas,  det stod vatten upp till ytan i landet ett tag. 

Bullerybo

• Närke
« Svar #14 skrivet: 14 jun-13 kl 10:01 »
Ja det gillar de inte. Sätt dem över marknivå nästa gång (krage etc.) eller på väldränerat ställe.

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 nov-13 kl 10:36 »
Jag har sparrisplantor sedan flera år tillbaka, 6 st / pallkrage och får fina sparrisar utmed kusten. Nu har jag tolv plantor i kruka som borde planterats i någon krage.
Klarar de sig i kruka under vintern eller de måste i jorden någonstans. Det blir lika kallt i vilket som.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #16 skrivet: 24 nov-13 kl 10:41 »

Dina sparris växer ej nu när det är kallt
och kan utmärkt overvintra i kruka.

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 nov-13 kl 10:50 »
Tack, då skall jag hitta ett skyddat ställe för plantorna.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #18 skrivet: 24 nov-13 kl 11:37 »

Har du köpt gröna sparris i kruka ?
Vilken sort ?

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 nov-13 kl 11:40 »
Skåningar köper skånsk ju!

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser