Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg i kläckaren  (läst 3102 gånger)

Ägghuvudet

• Halland
Ägg i kläckaren
« skrivet: 11 maj-13 kl 11:08 »

Nu är mina små kinesiska vaktelägg i kläckaren! :D :D Hoppas verkligen att det går bra nu!

Men som ni ser på bilden så är mellanrummen i gallret väldigt stora.
Jag funderar på hur jag ska lösa det?
Jag kanske kan lägga äggen i en liten plastlåda i kläckaren innan det är beräknad kläckning?

Smajsan

• -
SV: Ägg i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 11 maj-13 kl 12:16 »
Hej!
Jag har också ett ganska brett galler i min ena kläckare,jag köpte ett myggnät och la i. Men det använder jag inte alls bara en enda gång. Och resultatet blev ganska illa.
Det låg kycklingar med benen i spagat och jag kännde då att nätet var alldeles för halt.
Tänk på det när du handlar till din kläckare, att det inte får vara halt.

Nu hade kanske de hade antydan till sånna ben, men det hjälpte nog till att de inte fick grepp på det hala underlaget.
Lycka till med de små  :D
Det jag tänkte på var att tempen kanske är lite låg i din kläckare, 37,1. Men det kanske kinesiska vaktel ägg ska ha?
Mellan 37,7 - 37,8 har jag för mig det är till japaner.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 maj-13 kl 12:22 »
Gammal handuk eller mickro duk har vi använt.

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 11 maj-13 kl 12:29 »
Gammal handuk eller mickro duk har vi använt.

Låter som en bra idé.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 maj-13 kl 13:00 »
Mickroduk finns lite varstans nu för tiden och lagom storlek. Välj bara inte mickroduk ämnat för fönster/glas den är blank/slät som blir hal.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #5 skrivet: 11 maj-13 kl 13:38 »
Okej :) Då ska jag försöka få tag i microduk :)
Jag öppnade kläckaren för att vända äggen och ta foto. Så därför tempen sjönk :)
Tack för svaren!  :D

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-13 kl 22:48 »
Jag har försökt mig på att lysa äggen idag. Det var inte lätt! En del gick inte ens att lysa igenom. Men den här på den här tex ser det väl ut som att det händer nått? :D :D

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 18 maj-13 kl 00:49 »
Oftast är det lättare att se efter mer än 7 dagar. De du är osäker på låt dem ligga kvar ett par dagar till. Vad har du gör lampa? Kan inte tyda något från bilden  :( Om man lyser från bubblan så ser man bättre.

Micki o Molly

• -
« Svar #8 skrivet: 18 maj-13 kl 15:58 »
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #9 skrivet: 26 maj-13 kl 22:38 »
En kines ute nu!! :D :D Känner mig som världens lyckligaste just nu!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 maj-13 kl 22:46 »
Köp nytt flugnät, klipp till och ägg det i botten på kläckbacken. Om du viker kanten och syr så att det inte kan trassla upp sig, så kan du tvätta det i tvättmaskinen och återanvända det igen

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #11 skrivet: 27 maj-13 kl 08:24 »
Tack för iden  :) Den här gången fick det bli handdukar.
Nu är det tre humlor ute :D

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 maj-13 kl 09:40 »
Får jag låna tråden och ställa en kläckfråga?  :) hur länge tycker ni att man ska/ kan vänta på äggen från att första vakteln är kläckt? jag fick min första kyckling i lördagskväll hittills har fyra kommit ut, en femte på väg. Idag är det 18 dygn... de som inte kläckts ikväll ska jag kassera dem eller ska jag vänta ytterligare några dagar? hur långt tid ska ett kläck normalt ta från första till sista kycklingen? Det är Japanska  :D

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #13 skrivet: 27 maj-13 kl 17:18 »

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #14 skrivet: 27 maj-13 kl 17:19 »
Du kan nog vänta tills dag 20 med att ta ut dem ifall i fall  :)

Ägghuvudet

• Halland
« Svar #15 skrivet: 27 maj-13 kl 18:23 »

De är så söta! =)

ylvamarielouise

• Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 27 maj-13 kl 20:07 »
Så Zöta  ;D
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 3 användare
LimJans, Karlsdotter, gösta Hugosson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser