Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havre farligt för får?  (läst 9110 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Havre farligt för får?
« skrivet: 06 feb-07 kl 11:11 »
Ja, jag undrar alltså om det är farligt att ge får havre? Fick indikation på annat forum att så var fallet. Jag har gett mina får lite havre hela hösten. Nu får de havre/kornblandning + pellets. Men, om det är farligt med havre för dem så måste jag kanske sluta med det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Havre farligt för får?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-07 kl 12:22 »
På vilket vis skulle det vara farligt med Havre till får  ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 06 feb-07 kl 19:36 »
Fick aldrig svar på det men, jag ska rätta mig själv, det var till dräktiga tackor som man inte skulle ge havre. Jag fick inte svar från personen som sa det men, någon annan gissade att det var pga toxoplasmos?!
« Senast ändrad: 07 feb-07 kl 13:06 av javill »

Henning

« Svar #3 skrivet: 06 feb-07 kl 20:02 »
Hej,
Havre är ett utmärkt foder till får. Risker finns dock med alla kraftfodermedel.
-Havre är smakligt och både får, hästar och kor kan bli akut och livsfarligt sjuka om de vräker i sig för mycket på en gång.
-All spannmål kan bli möglig och då är den inte nyttig.
-Om katter bajsar i havren kan det mycket riktigt bli toxoplasmaangrepp på icke immuna tackor. Det gäller alla typer av spannmål  och kraftfoder som lagras öppet.
Man kan ge havren hel men bästa näringsvärdet och utnyttjandet får man om den är nykrossad eller ännu bättre, klämd.
Om du använder havre som kraftfoder tänk då på att komplettera med ett koncentrat eller t.ex sojamjöl+betfor+mineralfoder.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 06 feb-07 kl 23:00 »
Då undrar jag vilka tackor som är immuna mot toxoplasmos? Som jag har förstått det är det bara unga tackor som drabbas. Innebär det att de som lammat en gång är immuna? Eller är det bara de under en viss ålder som drabbas?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kattbajs i havren
« Svar #5 skrivet: 06 feb-07 kl 23:10 »
Läser, läser.....aha  ;D  om katterna bajsat i havren kan den vara farlig. Lika som för gravida kvinnor då alltså...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henning

Re:Toxoplasmos
« Svar #6 skrivet: 06 feb-07 kl 23:38 »
Tackor (eller kvinnor) som stött på parasiten (eg ätit den) får bestående immunitetsskydd. Fosterskadorna kommer endast om modern blir nyinfekterad under dräktigheten. Sämst är alltså att ha besök av katter ngn enstaka gång, i kraftfoderbingen. Då kan det bli rejäla utbrott med kastningar och fosterskador på en stor andel av lammen. Har man katter lite jämt blir det kanske endast problem med ngn ungtacka då och då eftersom de flesta redan har blivit immuna även på tider då de inte är dräktiga. Ju mer koncentrerad kraftfoderutfodringen är till högdräktighet och lamning, desto större risk för toxoplasmos. Man ska naturligtvis försöka skydda sitt foder från bajsande odjur men om man köper in känner man ju inte till fodrets historik. Pelleterat foder har värmts upp tillräckligt mycket för att parasiterna inte ska tåla det.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 06 feb-07 kl 23:47 »
KAstning av fostren kan orsakas av toxoplasmos... om jag inte minns fel...

så helst skall man inte förvara säd i binge.. hellre i foder ficka eller silo eller den gamla hedliga gröplåren med lock...

Själv har vi hemma snickrade foder fickor ... en på 5 ton o en på 2....'
Men det är ju för att söden blir billigare ju mer man köper åt gången...
Korna vill ju ha lite också...

Det är inte så svårt att snickra en foder ficka...
Kan ju vara bara några hundra kilos stor...

men att få ull fodret behöver man ju en skruv eller fläkt...

Finns ju äve beg tyg silosar...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 07 feb-07 kl 13:09 »
Inga katter i havren här inte. Men, vet inte hur det sett ut hos bonden jag köpt av förstås. Jag har havren dels i stora soptunnor med lock och sedan har jag en slags bingar som står på plastpall och har plastsidor och lock. Det som är bra med dem är att de är stapelbara. Uppskattar att det får plats ca 500 kg i varje. Soptunnorna rymmer inte mer är 150 kg skulle jag tro.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 feb-07 kl 10:39 »
Vad är en ficka, binge å alla andra förvaringssätt du nämner? För mig är en binge vilken förvaringslåda som helst. Ficka har jag aldrig hört talas om. Jag förvarar fodret i plastspannar med lock, är jag helt fel ute?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 08 feb-07 kl 15:23 »
För mig är en binge en stor låda som är fyrkantig ofta kvadratisk oftast utan lock (men, det kan man såklart ha till) och så rymmer den minst en halv kubikmeter oftast mer.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 10 feb-07 kl 23:38 »
Ficka är när man har fodret i en fyrkantig hög foder silo som är byggd av trä... den är konisk i botten och längst ner finns en lucka som man kan dra upp o fylla sin foder kärra när korna skall utfodras.. inget ösande alltså... jag kan kör afoder vagnen in under fickan..
Mina kor äter ca 150 kg spannmål om dan...

man blåser upp fodret med fläkt när spannmålsbilen kommer. vi har ca 5 til i den ena fickan... den går foder fickan går ca 1 meter från golvet nere i lagårn ända upp i taket på skullen... och är täkt.. så inga fåglar eller katter kan komma åt fodret... en o annan råtta kan möjligen komma in...

när man har fodret i binge inne bär att man har det löst.. tex uppe på loftet på något brygg hus exvis... eller man bygger som en spilta kan man säga och fyller med spannmål... ute på logen kanske eller annan bra torr plats...  man har gjort av balkningar , mellan väggar...

att för vara i täta plast tunnor är inte alltid bra... en beroende på hur mycket de går i så gör det kanske inget...
men skulle man ha söd i plast tunnor i flera månader så är risken stor att det möglar...

problemet brukar vara katterna som bajsar i det o gråsparvar osv..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Foderförvaring
« Svar #12 skrivet: 11 feb-07 kl 00:28 »
vi har ca 5 til i den ena fickan...
til ?   ;) ton kanske ?

Ficka har jag aldrig hört talas om. Jag förvarar fodret i plastspannar med lock, är jag helt fel ute?

Har också en foderficka, av metall de behöver inte vara av trä...
Praktiskt och lättsamt och klarar dessutom de nya foderhanterings reglerna ! ;D

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 11 feb-07 kl 11:14 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 11 feb-07 kl 02:23 »
Jag använder IKEAs vita plastbackar, både till häst och fårfoder. Lagom stora, man kan stapla dem och fortfarande öppna dem, och de är inte helt täta. (Vilket är både bra och dåligt förstås.)

Till korna har vi koncentrat i ficka, en såndär som ser ut att vara gjord i kraftigt tyg, samt havre i stor, öppen binge. Tyvärr händer det att katten bajsar i havren, så därför köper jag färdigfoder till får och hästar.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 11 feb-07 kl 16:47 »
Anders och jag har alltid gett fåren havre :D
De får havre,betfor och soja pellets i en "specialblandning"
dräktiga eller inte...
Nöjda och glada får! ;D
Gå in på SVA och läs om toxoplasmos.
http://www.sva.se/static/239.html
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser