Ja, första frågan är väl om det är trevliga djur som går att hantera. Kor är STORA djur och även om man har dem i lösdrift så måste klövar verkas och annat så de måste vara hanterbara! Får är lättare, om ni inte haft djur innan och är helt säkra på att ni vill ha det så kanske ni skulle nöja er med fåren, testa, känn efter går det bra, är det roligt, hur uppbunden man blir osv. Får är ju dessutom rätt hanterbara (beror ju litet på om de har horn eller ej) pga sin storlek. 5 kor är mycket, de äter massor hela året runt vilket kostar en hel del pengar. Jag har sedan nyligen två kor och är mycket nöjd med det men jag skulle tänka efter noga om jag var ni! Nackdelar med får är att de låter illa (det är visst olika men min erfarenhet är att om man ger dem kraftfoder så bräker de efter detta så fort de ser en, men om det är allmogefår så kanske det inte behövs, sen beror det ju på hur hagarna är belägna om bräkandet stör eller inte). Kor kan väl också låta illa men mina har hitintills inte sagt ett knyst.
Litet virriga tankar från en trött men lycklig koägare