Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mekvänlighet hos personbilar  (läst 4494 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Mekvänlighet hos personbilar
« skrivet: 06 maj-13 kl 06:27 »
Vad gäller att meka med bilar så har jag fått intrycket att det var bättre förr. En ny Volvo har mer än tjugo datorer och allt är byggt med mindre toleranser än förr. Att tex ta bort två cylindrar från en sådan tar längre tid än på en Fiat 127, om det är möjligt över huvud taget.

Min fråga är, när skedde denna förändring? Vilka tillverkare var först respektive sist? Om man skulle leta efter en perfekt brytpunktsbil, som har moderna bilars fördelar i form av tex plåtkvalitet och bränsleeffektivitet men fortfarande är relativt tillgänglig, vilken skulle det vara?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Mekvänlighet hos personbilar
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 08:00 »
Det har gått gradvis och i stor utsträckning styrt av myndighetskrav på avgasutsläpp, aktiv och passiv säkerhet mm. Om man vill undvika alltför komplicerade system så bör man nog framför allt snegla på småbilar, snikmodeller och lågprismärken. Och gärna välja någon bilmodell där de elektroniska system som finns är väl dokumenterade och inte alltför inlåsta till tillverkarspecifik teknik.

Mycket bra bränsleeffektivitet hittar man framför allt i många bilar från tidigt 90-tal - dvs mellantiden då katalysatortekniken var införd sedan några år, de flesta länder hade gått upp från 91 till 95 oktan på blyfri bensin så tillverkarna inte behövde köra med låg kompression och sen tändning för att klara lågoktanigt bränsle, men innan kraven på bl a NOx-utsläpp skärptes i mitten av 90-talet vilket återigen innebar sen tändning hos de biltillverkare som inte ville kosta på övervakad EGR.

För att lätt klara diagnos på de viktigaste systemen i bilen med billiga OBD-kablar från t ex eBay så bör man välja en 2001'a eller senare, då dessa saker standardiserades inom EU. Amerikanska och japanska bilar har dock ofta standardiserade diagnossystem redan från ca 1996. För många vanliga bilmärken har det också dykt upp billig utrustning för diagnos även av de äldre ostandardiserade modellerna.

Några förslag: Opel (t ex tidig Omega med motor C20NE eller någon framhjulsdriven modell med centralinsprutning, motor C16NZ eller liknande). Är man ute efter en småbil med motor på upp till 1,4 l så kan någon Citroën eller Peugeot med TU-motor vara intressant. Många Ford från 1989 och framåt kan också vara användbara, se dock upp med att det finns en del misslyckade motortyper hos det märket. Bra Fordmotorer är dock samtliga Zetec och de sista årsmodellerna av den gamla 8-ventils OHC-motorn i Sierra och Scorpio. Vill man ha en större motor så är "Köln" stötstångs-V6:an i utförande med katalysator bra, de äldre modellerna av denna motor har dock en hel del störande problem.
VAG-bilar (Audi, Seat, Skoda, VW) från 90-talet med den "klassiska" 8-ventilsmotorn på 1,8 l 66 kW kan också rekommenderas, se dock upp med att de ofta börjar dra olja med tiden vilket förstör katalysator och lambdasond om man kör länge utan att åtgärda oljeförrukningen.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 08 maj-13 kl 10:53 »
Tack för utförligt svar.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 21:10 »
torbjorn:

Jag har en Jetta CL 1.8I som börjat dra en del olja. Känner du till några standardbekymmer? Ska gå över den och piffa till automatlådan och lite annat så om det finns några enklare saker så kan jag ju lika gärna passa på.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 maj-13 kl 18:15 »
torbjorn:

Jag har en Jetta CL 1.8I som börjat dra en del olja. Känner du till några standardbekymmer? Ska gå över den och piffa till automatlådan och lite annat så om det finns några enklare saker så kan jag ju lika gärna passa på.

Den vanliga anledningen till att sådana motorer börjar dra olja är slitna ventiltätningar. Men innan man börjar riva isär toppen på allvar (ska man ändå göra något så brukar det ofta sluta med ventilslipning och kanske nya ventilstyrningar när man ändå håller på) så kan man kolla att det inte är så enkelt som någon igensatt oljeavskiljare i vevhusventilationen. Ibland kan fastbeckade kolvringar också orsaka hög oljeförbrukning, speciellt om det har slarvats med oljebyten i många år och/eller om bilen mest används i småkörningar och aldrig får tillfälle att bli genomvarm. Detta brukar gå att avhjälpa genom ett oljebyte (häll i ny syntetolja) och kör sedan några hundra mil i långa sammanhängande körningar (motorn bör få vara igång med belastning minst 2-3 timmar varje gång den har startats). Se upp med att oljeförbrukningen tillfälligt kan bli extremt hög när becket börjar släppa, så under den där perioden bör man kolla oljenivån ofta.

krikav

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 15 maj-13 kl 22:54 »
Jag har innan denna vinter knappt mekat något ö.h.t.
Köpte strax innan jul tre stycken Skoda felicia, årsmodell -97, 98 och 98.
Köpte även en Heynes manual.

Modellen var utan ABS, utan fönsterhissar och elektriska spegelinställare och sådant lull-lull.

Har lärt mig mycket, och amatörgrejor har varit lätt för mig att åtgärda.
Dock har jag inte varit in i själva motorn och trixat. (En 1.6a som VAG har utvecklat som jag förstått det).

Men avgasystem, bromsystem, kylsystem och startmotor har jag gjort rätt mycket i, utan några större besvär.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-13 kl 23:01 »
Men avgasystem, bromsystem, kylsystem och startmotor har jag gjort rätt mycket i, utan några större besvär.
De grejerna ser väll i princip likadana ut som de "alltid" har gjort även på de bilar som säljs idag? Min bil är tre år gammal och där är det i alla fall exakt likadant som det var på bilar från 70- och 80-talet som jag grejat med. Jag tror inte det är några problem att fixa de grejerna själv på en sprillans mercedes E-klass heller

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-13 kl 12:02 »
Kan inte säga att jag hörsammade de råd jag fick när jag nu köpte en Subaru Forester. Men vilken underbar bil det är.

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-13 kl 12:41 »
Javisst, underbar så länge den inte börjat krångla och kosta verkstadspengar! :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 22 maj-13 kl 23:29 »
Om man får tag i en Subaru som är så pass ny att den fortfarande är rostfri så bör man gärna göra en grundlig rostskyddsbehandling. Passa på nu på försommaren, helst då det har varit torrt väder åtminstone en vecka i sträck så att bilen är genomtorr överallt. Prioritera att rostskydda inne i hålrum - tröskellådor, A-stolpar, dörrar, bakre skärmkanter, dragkrok osv. Kolla gärna på märkesforum om det finns några särskilt ökända rostställen på din modell.  Om underredet är utvändigt rostskyddat med PVC-massa ("bodymassa") så bör du tänka på att den inte tål olje- och vaxbaserade rostskyddsmedel, de drar åt sig mjukgöraren ur plasten så att alltsammans blir sprött, flagnar av och så kan det rosta mycket snabbt under.

krikav

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 13 jun-13 kl 10:22 »
Är man ute efter en småbil med motor på upp till 1,4 l så kan någon Citroën eller Peugeot med TU-motor vara intressant.

Jag hör gärna mer om de här motorerna.
Många verkar finnas i förgasar-utförande också!

Har du någon aning om de finns placerade i någon sedan-kaross? (Är ute efter aerodynamik också)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 13 jun-13 kl 11:00 »
De grejerna ser väll i princip likadana ut som de "alltid" har gjort även på de bilar som säljs idag? Min bil är tre år gammal och där är det i alla fall exakt likadant som det var på bilar från 70- och 80-talet som jag grejat med. Jag tror inte det är några problem att fixa de grejerna själv på en sprillans mercedes E-klass heller

Njae , E-klassens merca har ju elektronik ut i hjulen för avkänning av friktion mm , låsningsfria bromsar och annat rammel . Så även om bromsarna ser lika ut och är lätta att byta så kan man om man har otur komma åt den här elektroniken , eller den kan skadas av dåliga belägg mm , och då krävs det byte av elektroniken ute i hjulet och besök på verkstad för en ny inställning av datorn .

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jun-13 kl 13:31 »
Njae , E-klassens merca har ju elektronik ut i hjulen för avkänning av friktion mm , låsningsfria bromsar och annat rammel . Så även om bromsarna ser lika ut och är lätta att byta så kan man om man har otur komma åt den här elektroniken , eller den kan skadas av dåliga belägg mm , och då krävs det byte av elektroniken ute i hjulet och besök på verkstad för en ny inställning av datorn .
Ungefär som när jag bytte hjullager nyligen, och tydligen sitter ABS-kransen inuti lagren på de bilarna. Men det syns inte utanpå och lagret som jag fick hade ingen sådan krans så nu har jag ingen ABS längre  :-\

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 jun-13 kl 13:33 »

Har du någon aning om de finns placerade i någon sedan-kaross? (Är ute efter aerodynamik också)

Här finns en lista på bilar med TU-motor: http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_engine

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 13 jun-13 kl 23:13 »

TU-motorerna fanns med s k elektronisk förgasare (Solex-Matra) i en del 88'or med katalysator ( samma modeller utan kat hade en äldre motortyp). T ex Peugeot 205 Junior, Citroën AX, BX14RE. Men det arrangemanget var ganska misslyckat, de där motorerna
fungerar mycket bättre med den centralinsprutning (vanligtvis Bosch Mono-Jetronic) som användes från '89 och framåt.
Det kan tänkas att de har förekommit med oreglerad förgasare i en del sydeuropeiska länder som låg några år efter Sverige med katalysatorkravet.

Motorerna med elektronisk förgasare har lägre kompression än senare TU-motorer för att de var avsedda att kunna köras på 91-oktanig bensin (de senare är optimerade för 95 oktan). Förgasaren i sig var inte särskilt lyckad (vare sig den sitter på en TU-motor eller den större XU-motorn), det var vanligt att motorn surade ner sig vid varmstart, förgasarbränder förekom då och då, och magnetventiler och andra inskruvade delar i förgasaren hade en förmåga att skramla loss och då samtidigt förstöra gängorna i förgasarhuset. Elektroniken fungerar dock klanderfritt om man bara håller klåpare borta från systemet och läser på i rätt verkstadshandböcker INNAN man försöker felsöka eller justera något.

krikav

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 14 jun-13 kl 09:24 »
När vi talar om motorer, så är jag också ute efter råd angående skoda feliciorna (som jag haft mitt "gesällprov" på, och lärt mig tycka om).

1.6 varianten: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.6_R4_48-55kW är vad jag har i min nuvarande bil, och jag har också en till sådan här motor (dock inte helt komplett längre) liggandes.

Jag håller på och letar efter en felicia i bättre skick än min nuvarande, och sneglar då på 1.3l varianten, och gärna i småbilen istället.
Allt för att få ned förbrukning.

Finns det något man kan säga, om dessa två motorer? Är den enda betydligt bättre än den andra?
Vet att 1.3 modellen har kamkedja istället för kamrem, vilket underlättar underhåll, men jag antar att det blir lite mer intern friktion?

Iom att jag har en heynes manual för felicia, och lärt mig tycka om dem.. Då stannar jag gärna kvar på modellen ett antal år framöver. Bil-intresset är inte superhögt, så jag koncentrerar gärna mitt engagemang till en bil/motor-typ.
Men är det något som talar mycket emot felicia, så kan jag tänka mig att byta "hemmaplan".

Tack för alla goda råd hitentills, och hoppas att mina frågeställningar också kan hjälpa andra som läser!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 14 jun-13 kl 22:24 »
1,3 l -motorn i Skoda Felicia har inga likheter alls med andra VAG-motorer, utan det är en vidareutveckling av de motorer som satt i gamla Skoda med svansmotor. Till skillnad från de andra så är det en stötstångsmotor.  Konstruktionen är intressant genom att motorblocket är av aluminium och har våta cylinderfoder. Utförandet som sitter i Felicia, Favorit m fl har aluminiumtopp medan de äldre typerna har gjutjärnstopp.

Jag har ingen egen erfarenhet av de modernare typerna, annat än att de i största allmänhet har gott rykte, och på de äldre kan man nog säga att alla svagheter låg i gjutjärnstoppen - vissa utföranden hade lätt för att spricka runt avgasporten för cylindrarna 2 och 3, ventilsätena tålde inte blyfri bensin och det var vanligt att motorerna började dra olja pga slitna ventilstyrningar. Svagheterna hos Skodas gamla gjutjärnstopp är alltså ganska precis desamma som hos många andra 60-, 70- och 80-talsmotorer med liknande konstruktioner (t ex Saab/Ford V4 och V6).

En så kort kamkedja som sitter i Skodamotorn är i princip outslitlig så länge den får smörjning. Eftersom det inte finns någon kedjespännare får man dock acceptera en del rassel och oljud från kedjan när motorn börjar ha många mil på nacken. I verkstadshandboken rekommenderar man att, om kedjan måste bytas, prova ut en kedja som blir lagom spänd i just det motorexemplar man håller på med. Det förväntas alltså att man ska ha ett lager med några tiotal kedjor att prova med!

Jag misstänker att ett skäl till den gamla Skodamotorns "outslitlighet" är att den är konstruerad med tanke på de dåliga motoroljorna som fanns i öststaterna på den gamla tiden.

Ett gott råd är att läsa Hayneshandböcker med en mycket stor nypa salt och hellre försöka få tag på Skodas egna verkstadshandböcker (de brukar gå bra att hitta på tillräckligt skumma siter på nätet för de flesta VAG-bilar, verkstadshandboken i elektronisk form heter ELSAWIN och reservdelskatalogen ETKA).

malungen

« Svar #17 skrivet: 02 jul-13 kl 07:52 »
Jag är ingen bilmekaniker men kör mina bilar länge och långt. Jag tycker att lågfriktionsmotorernas intåg i slutet av 90-talet innebar nya problem. Hög fukt belastning på oljan och köpte man för dålig olja elelr bytte för sällan blev det "sludge". Tänk på Saabs problem. Min Skoda Octavia 2.0 fick periodvis för lite kärlek och började dra olja. Efter 25.000 mil stoppade jag i dyr olja och körde långt som i tipset ovan. Oljeförbrukningen försvann men lambdasonderna hade tagit stryk och när jag väl bytt dom började den larma för dålig effektivitet i katalysatorn.
Man kan ju också tänka på att från 2002-års modell kopplar bilprovningen in datorn och ser även felkoder som inte tänder lampan. Även om man har ambitionen att avgasreningen ska fungera brukar det vara mycket slit att få alla självtester ok hela tiden.
Min absoluta favorit vad det gäller låga driftkostnader och lättmekat är en Skoda Felicia 1.9D -97. Jag tror att den skulle kunna vara med och kämpa om drömgränsen totalkostnad 10kr/mil. Min rör sig kring 13-14 tror jag på ett ungefär.
Men Feliciaägare (och Polo), se upp med oljenivån i växellådan! Många har havererat p.g.a. låg oljenivå. Växelföraren går in på undersidan och packningen börjar att läcka.
Eftersom jag värnar om miljön, bor billigt och har jobb åker jag nu bil med partikelfilter och betydligt lägre förbrukning, Fabia Greenline (1.4 TDi). Jag är mentalt beredd på att saker kan hända men hittills (10.000 mil) har bara en lättbytt tryckdiffsensor för filtret, elvärmen och AC gått sönder.

Rent ideologiskt tycker jag att man ska hålla sig till de mindre bilarna med katalysator. Jag läste t.ex. om en familj boendes på landet som klagade på bensinpriset och hur svårt det var att skjutsa barnen. I bakgrunden stod en Chrysler Voyager! Man får ingen sympati annat än bland de likasinnade på det viset.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 3 användare
eriksjos, Skägget, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser