Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kvickrotsämne  (läst 5974 gånger)

Maria C S

• Småland
SV: kvickrotsämne
« Svar #20 skrivet: 06 maj-13 kl 22:32 »
Inom permakultur använder man ordet antagonistiska växter dvs växter som hämmar andra eller varandra.
Det lustiga är att det gäller bara vissa växter. Jag ska se om jag upptäcker något nytt beträffande kvickrot i år.

En växt kan vara antagonistisk men i andra  grupperingar så är den helt plötsligt en del av balansen i växtgruppen.
Men självklart kan man inte ha kvickrot där man ska odla något ,som man i förväg vet att den kommer störa tillväxten på.
Och spontan utvandring är ju en annan intressant sak att titta närmare på någonting har ju förändrats där.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

poze

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 10 maj-13 kl 21:25 »
enligt en agronom så skulle det vara att kvickroten har så mycket lättillgänglig stärkelse som mängder av olika svampar får fäste på. tex bladmögel har hittats i stora mängder på kvickrot. så det är smittspridningen som ger den hämmande effekten av död och levande rot.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #22 skrivet: 11 maj-13 kl 07:07 »
Att levande kvickrot tränger ut och kväver och på andra sätt bråkar och fördärvar odlingar vet nog de flesta.

Men hur är det med en kompost gjord av riktigt mycket kvickrot? Nu menar jag alltså en kompost där kvickroten är så nedbruten eller uppvärmd att den inte kan växa och sprida sig. Verkar sådan kompost hämmande på tillväxten? Spontant skulle jag gissat att det inte är något fel på sådan kompost, men att det kanske är svårt att säkerställa att den inte sprider levande kvickrot.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #23 skrivet: 11 maj-13 kl 08:12 »
Att levande kvickrot tränger ut och kväver och på andra sätt bråkar och fördärvar odlingar vet nog de flesta.

Men hur är det med en kompost gjord av riktigt mycket kvickrot? Nu menar jag alltså en kompost där kvickroten är så nedbruten eller uppvärmd att den inte kan växa och sprida sig. Verkar sådan kompost hämmande på tillväxten? Spontant skulle jag gissat att det inte är något fel på sådan kompost, men att det kanske är svårt att säkerställa att den inte sprider levande kvickrot.

Är det mogen kompost så ska kvickroten vara nedbruten. Jag kan inte tänka mig att den har någon hämmande verkan då. Troligen snarare en gynnsam verkan. Bör vara ofarligt att testa.

Kompostering av rotogräs tar 2-3 år som jag gör det. Först insamlingsåret, sen får de ligga nästa år i täckt hög eller i en tunna el dyl. Därefter är de ordentlgt försvagade, till större delen döda och delvis nebrutna. Sen komposteras de i hög ihop med annat material, vilket tar ytterligare något år.
« Senast ändrad: 11 maj-13 kl 08:21 av Anders S »

Maria C S

• Småland
« Svar #24 skrivet: 11 maj-13 kl 08:27 »
Lustigt sɹǝpuɐ för jag gick i landet och funderade på samma sak.
Normalt brukar jag ju låta kvickroten torka ihjäl uppe på halmen där jag odlar potatis.
Innan jag började med halm bädds odling så la jag kvickroten i mitten av komposten dvs där det blir hetast.
Det blev inga kvickrots komposter av det, men nu när jag bryter ny jord så finns det en hel del kvickrot så jag skulle nog lätt kunna bygga en pallkrage kompost och fylla den med kvickrot, viktigt är nog då att ha tillgång till en redan aktiv kompost.
Men tiden och orken tryter nog så jag lägger nog kvickroten på halmen som jag brukar, Jag kanske kan få till en senare ska klura lite vi har ju pallkragar med  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #25 skrivet: 11 maj-13 kl 08:38 »
Det talas ofta om svampar som ju är förtruppen vid nedbrytning i lite negativa toner.
Men det är ju så med svampar som med annat i naturen, en svamp kanske börjar och byts ut mot andra när förhållanden förändras.

anemone

« Svar #26 skrivet: 20 maj-13 kl 14:45 »
En gång i tiden arbetade jag på somrarna i stadens kommunala parker. Mycket ogräsrensning och sånt. Min jobbarkompis som var en äldre erfaren kvinna brukade muttra när vi rensade kvickrot ;
 - Kvickrot betyder bra jord men en lat bonde...

Bara som uppmuntran, rensa på!

I mitt eget trädgårdsland rensar jag ogräs just nu och lägger ogräset i en stor hink som sedan kastas in till hönsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser