Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bergvärme+kökspanna?  (läst 7182 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Bergvärme+kökspanna?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-07 kl 13:00 »
Det finns ju andra placeringar än taket. Markplacerat utom synhåll/bakom buskridå, på ett uthustak osv.

Det är ju sant förstås. Gräver man ner ledningar i kulvert in till källaren i så fall? Hur djupt? Nackdelen är att det blir dyrare så på så sätt vore en kökspanna att föredra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 28 feb-07 kl 14:01 »
Jo isolerade rör, rätt dyra tyvärr. Behöver ej vara särskilt djupt om du inte har traktorns uppställningsplats ovanpå. en kökspanna är ju i sig själv rätt trevlig, fast inget man vill eld i för varmvatten på sommaren. Det är nog som vanligt, man skulle ha obegränsade tillgångar så man kan få allt ;)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #22 skrivet: 08 mar-07 kl 17:22 »
Skiter faktiskt i vad grannarna tycker och eftersom gården ligger utom synhåll från närmsta granne tror jag knappt de bryr sig heller.
Däremot bor jag i ett mycket vackert gammalt hus och vill inte göra något för att förfula det och jag tycker att solfångare uppstickande dryga metern ovanför taket är förfulande. Eftersom mitt hus har mansardtak ser jag det dessutom varje dag!  ;)

Jag tycker man ser så många fula sönderrenoverade hus i vårt land redan så om jag slipper göra mitt fulare är jag tacksam. Att du sen utgår från att jag hellre vill sponsra ett kärnkraftverk får stå för dig.

Hellre då ett vindkraftverk men, de är lite dyra.
Kan inte låta bli.....
Vadå uppstickande 1 meter ovan taket???
Vad har du sett för solfångare? Troligtvis installerat av en totalt okunnig installatör eller en vackumrörs-anläggning. Vill du ha bra solfångare som kan integrerars i taket så väljer du givetvis plan solfångare med täckglas. Dessa sticker bara upp c:a 7 - 10 cm ovan taktäckningen.
Har du frågor på va de är hör gärna av dig.
MVH Lasse
Med sol i sinne, både ute o inne.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 08 mar-07 kl 18:00 »
Kan inte låta bli.....
Vadå uppstickande 1 meter ovan taket???
Vad har du sett för solfångare? Troligtvis installerat av en totalt okunnig installatör eller en vackumrörs-anläggning. Vill du ha bra solfångare som kan integrerars i taket så väljer du givetvis plan solfångare med täckglas. Dessa sticker bara upp c:a 7 - 10 cm ovan taktäckningen.
Har du frågor på va de är hör gärna av dig.
MVH Lasse

Enligt husägaren med solfångarna 1 m över taket så har han satt dem så för att det ska bli rätt vinkel på dem mot solen. Jag har ingen aning om det ska vara så eller inte utan bara återger det jag sett.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser