Jag la 43 ägg i kläckaren varav 19 fullt friska och fina kycklingar kom ut, av bruna bovanhöns. Jag knäckte alla ägg som inte blev något och då va hela 12 st döda fullt gångna kycklingar, 3 av dem hade gjort hålslag medan de andra inte hade lyckats med det men såg annars fina ut men döda.
Så in för nästa kläck undrar jag vad som kan gått fel, lite olika tankar som ni kan svara på om ni tror att det kan va det som spelade in. Tack på förhand?
1:Jag satte kläckaren lite för varm tror jag 37,7 grader, och de första kom ut dag 19 och de sista i början av dag 21. Kan det ha påverkat, ska jag sätta lite svalare så de inte utvecklas för fort?
2: Fuktigheten under ruvningen höll jag runt 55 %, sen vid kläck 65% dag 18 för att sen höja till ca 73%. Hade jag måhända för hög fuktighet under ruvning och för låg under kläckning?
3: Rengörning av ägg, en del va väldigt smutsiga och jag la dem i vatten i ca 2 min så smutsen kunde lösas upp och torkas bort med en handduk. Sen desinficerade jag dem. Kan de ha drunknat? Men då borde de inte utvecklats så långt? Jag måste samla alla ägg som blir för att kunna fylla kläckaren, annars blir de första för gamla innan jag har tillräckligt många.
4: Inavel? Jag köpte 10 höns och en tupp från en med en besättning på ca 500 individer, kanske är de halvsyskon hela bunten och därför inte kom ut. Å andra sidan så bör ju några av de som kläckts vara konstiga men de är ju fullt friska.
5: Under kläckningen så öppnade jag maskinen 3 gånger per dygn väldigt snabbt och plockade ut de kycklingar som var, då de sprang runt på de andra äggen. Jag var väldigt snabb, och enligt mätaren så gick fuktigheten och tempen tillbaka bara någon minut efter jag hade stängt den igen. Kan det ha påverkat tro?