Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel  (läst 3527 gånger)

Eva o Getterna

• Uppland
Elstängsel
« skrivet: 02 maj-13 kl 12:03 »
Har aldrig satt ett elstängsel. Nu är stolparna nere. Hur högt ska nedersta tråden sitta?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

hånung

• Gäst
SV: Elstängsel
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 12:08 »
Beror väll på djurslag det .

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 13:55 »
 ;D Getter ;D

Tänkte inte på att kanske inte alla är inne på Getämnet när de läser.

Tizzla

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 maj-13 kl 23:40 »
Jag undrar jag med. Kommer få upp stolpar här i nästa vecka, och hoppas det räcker med eltrådar. Jag har läst en rekommendation någonstans, minns inte var. Den var iaf lägsta på 20 el 30, sen 50, 80 och 120 cm. Är det väldigt ojämnt underlag är det nog bättre med lägsta på 20 skulle jag gissa på. Men du kanske redan satt upp trådarna?

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 maj-13 kl 07:00 »
;D Getter ;D

Tänkte inte på att kanske inte alla är inne på Getämnet när de läser.
Nått sånt ja :)

Janne på Näset

• -
« Svar #5 skrivet: 04 maj-13 kl 08:07 »
För att hålla killingar innanför stängslet har jag satt lägsta tråden så lågt som möjligt ca 10-12 cm ovanför marken.

Svalängen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-13 kl 08:14 »
Hej,

Jag undrade samma sak och hittade en stängselskola från DeLaval med trådhöjder för olika djurslag:

http://www.delaval.se/imagevaultfiles/id_8450/cf_5/15_low.pdf

Här är länken till DeLavals stängselskola
http://www.delaval.se/-/Produkt-Information/Elstangselskolan/

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 maj-13 kl 19:30 »
Inga trådar uppe än. Så all info välkommen. Har bitvis mycket kuperat så det blir mycket fix. DeLaval var bra där ska jag läsa mer. 10-12cm låter tufft om man ska köra röjsåg under. Men det är ju bra om getterna är kvar i hagen så man får väll försöka komma så lågt.

Janne på Näset

• -
« Svar #8 skrivet: 04 maj-13 kl 21:26 »
Ja det är inte helt enkelt men man får göra så gott det går. Hos mig skulle det inte funka att ha killingar och lamm utanför stängslet.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 maj-13 kl 14:05 »
Vill inte heller ha getterna på fel sida men fårstängslet håller endast fullvuxna 2-3 år innanför. dom lär varann att krypa ut. just nu har jag 3 i hagen och 6 lite varstans. Vill att nya hagarna ska var mer anpassade för getter. Det blir roligare hagar med mer varierat bete och elstängsel så hoppas de ska duga bättre än åkern de går på nu.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 06 maj-13 kl 06:17 »
Helt rätt, Eva, ett bra bete är det bästa stängslet!
Nu hittar jag ingen tumstock, så jag kan inte gå ut och mäta på vårt 3-eltrådsstängsel, men jag skulle gissa att den nedersta tråden sitter på c:a 15 cm avstånd från marken och den översta 80-90 cm. Mellantråden sitter inte i mitten utan närmre den nedersta, för att de inte ska krypa eller klättra.
Den nya hagen blir oxå med eltråd, har slagit ner stolparna, så sen ska det rivas mer av den &%¤# taggtråden. För att det ska bli smidigt med isolatorernas höjd gör jag en "likarpinne" där isolatorerna är inmätta, och sen använder jag den som mått på alla stolpar, så blir det lika högt överallt när jag går omkring och skruvar i isolatorerna.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 06 maj-13 kl 07:47 »
Tänkte sätta en el nederst och sen en jordad tråd. Hur nära varann kan man sätta trådarna utan att det blir problem. Vill ju ha de nedersta så nära varann som möjligt så det blir pärta direkt. Tänkte ha varannan jord.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 06 maj-13 kl 08:16 »
Man brukar inte ha jord i någon av trådarna. Jorden har du ju i backen, och nyttan med jord i varannan tråd ser jag bara om du har torrt berg och krypande getter.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 06 maj-13 kl 08:37 »
Har tort berg och krypande getter ;) Till och med svårt att få ner jordspett. Tänkte lägga armeringsjärn i botten på ett dike för att försöka få lite bättre jord.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 06 maj-13 kl 08:56 »
Det du skulle prova då är att sätta understa tråden så lågt att den ligger på backen och dra jorden till den, spänning i de andra. Då har du jord med runt hela betet och slipper jordspett och partier i betet som blir praktiskt taget ojordade. Tråden växer i och för sig fast, så det blir besvärligt den dagen du flyttar stängslet ;)

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 06 maj-13 kl 12:00 »
Hur röjer man gräs då om man lägger en tråd på marken?
Hur nära kan man sätta trådar utan att det blir för stora problem?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 maj-13 kl 13:38 »
Slå gräs vid låg undertråd är besvärligt, och det blir inte lättare med en tråd på marken. Men har du berg växer det dåligt ;D Med spänd tråd går det bra att ha 1 dm emellan utan att det trasslar, men skall du ha varannan jord så gäller det att de inte slår ihop någonstans för då blir det inte mycket spänning kvar till getterna. Någon som har testat detta med varannan jord?

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 06 maj-13 kl 14:23 »
Man gör vinterstaket på det viset så det kan inte vara så ovanligt. Ser att du inte kommer vare sej från småland eller roslagen. Det är en konstart att köra röjsåg/trimmer här. Det är inte berghällar utan stenar och mellan dom kryper killingar och det växer gräs. Nu är det så att jag redan har rymmare så de vet att gräset är grönare på andra sidan. Det gäller att övertyga dom redan vid första pärtan att de inte ska försöka en gång till för att få slut på rymmar eländet. De ska lära sej att det är roligare på rätt sida. Så jag kan inte göra ett halvbra jobb.  Jag tar i för kung och fosterland för att de ska sluta rymma sen går det säkert med bara vanlig el. Ska dock börja med varannan jord. Nu blir hagarna roligare och nyttigare så de kommer inte behöva så mycket motivation senare men nu måste jag få slut på iden att det är godis på utsidan. Har som sagt 6 getter på utsidan och 3 i hagen som det är nu. 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 06 maj-13 kl 15:01 »
OK, här går inga djur ut på vintern eftersom det bara finns mat i hagarna. Jovars, jag bor inte precis på slätten, det är mer som Småland här. Därför har jag funderat på att lägga med en marktråd i vissa hagar, men inte testat än.

Om du vill lära djuren el-respekt så kör med nät i en mindre hage. Men har de redan lärt sig att gå ut kan det vara svårt.

Om djuren nosar på dina jordade trådar och då tror att det är ofarligt så hoppar de igenom. Stöten de då får om aggregatet hinner medan de är i kontakt mellan båda trådarna är inte säkert att det stoppar dem från att göra om det.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 06 maj-13 kl 16:22 »
De som inte rymmer är de 4 stora. 2 fjolårs killingar med ny bockkilling på 1månad säljs 15 maj och de är de värsra inspiratörerna. sen har vi 2 get killingar på 1 månad  som är krypare och inte värst modiga + halvsyrran som helst går med mamman och bara rymmer lite då och då. Så jag har inga fullfarts busar. Har övertygat mej om att de går att lära dom att vara på rätt sida. Börjar med eltråd på distanspinnar i deras nuvarande hage med fårstängsel så de lär sej att el inte är kul. De stora har provat elnät och det funkar när det går bra. El i överkant har de och det behöver man bara ha på på hösten när killingarna blir ostyriga. Sen kommer dom ihåg att man inte klättrar på staketen. Här är de ute alla dygn det inte är blött eller det ska killas. De stortrivs ute och vill inte vara inne om det inte är regnrusk eller blidväder. Det är på vintern all sly äts ner till  snön.
Förstår det med att det inte blir pärta på jorden det är därför jag undrar hur tätt man kan sätta trådarna. är det tort eller kallt jordar man varannan och sen kan man ha ström på alla när det funkar men näst nederst blir det jord för att motivera krypare i mitt stenrul till hage att stanna där. Har jordat fårstaketet ibland vid större problem med klättrare. De brukar sluta då. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser