Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort bör en hönsgård vara?  (läst 23555 gånger)

vemsara

• Finland
Hur stort bör en hönsgård vara?
« skrivet: 29 apr-13 kl 09:45 »
Hej.
Jag går i byggtankar, och planerar att bygga ett litet hönshus på gården ifall vi får klartecken från kommunen.

Vi skall inte ha mer än 3-5 hönor eftersom vi bor på tätbebyggt område.
Hur stort utrymme behöver de? Jag läste någonstans 0,5kvm/höna, men det låter ju sjukt lite.

Till saken hör att jag inte kan bygga allt för stor hönsgård eftersom vår trädgård är ganska liten.

Tror ni det funkar om man bygger stommen likt ett växthus, men nätar in istället för att glasa? Sedan bygger man ett litet hus åt hönorna på kortsidan.
På det sättet blir hönsgården inte mera skrymmande än ett växthus, och går bra att konvertera till ett sådant ifall vi vill bli av med hönorna/flyttar.

Tankar och åsikter om detta? :)

zeina66

• Värmland
SV: Hur stort bör en hönsgård vara?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-13 kl 10:03 »
Hej
Med likadan förutsättningar hade jag byggt ett litet flyttbart hönshus på hjul,2 kvadrat stort med tillhörande täckt gård. Som en kaninbur... 5 höns kan gå på 2 kvadrat utan att det blir fööör skitet föör fort..höns luktar rätt mycket ;)
Då kan du flytta runt den i trägårn,höns sprätter snabbt sönder allt som växer och deras bajs kan bränna bort växtlighet om man inte låter marken vila. Det flyttbara hönshuset kan du ställa mot en vägg som tex garage under vintern så att det står lite skyddat från kyla.

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vemsara

• Finland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-13 kl 10:55 »
För mig är det inget problem att de sprätter bort gräset, såvida det inte är dåligt för hönsen?
Jag skulle givetvis ge dem gräsklipp och annat roligt att sprätta i, så att de skulle ha att göra trots att gräsmattan skulle dö.

En flyttbar bur på hjul är säkert en bra idé, men jag har väldigt svårt att tro att man får den fin. Ser det inte någorlunda bra ut tror jag att grannarna misstycker. Vi bor på ett nybyggt område med färska trädgårdar = inte mycket som skyddar och skyler "fula" saker. :P

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-13 kl 11:07 »
Vet inte vad du menar med 'ganska liten' trädgård.  Vår  tomt är på 1000 kvm, i villaområde.  Så rätt lika förutsättningar.  Vi byggde ett hönshus på knappt 4 kvm, ( speciallösning inpassat i  sluttning mellan en liten trappa mellan olika nivåer av tomten och ett stort träd.)   Jag har ett växthus en meter ifrån hönsluckan.  Under den långa vintern - november-mars/april så får hönsen vara i växthuset på dagarna, kan gå ut och in som de vill. Ingen sol i växthuset under vintern, tomten ligger på en nordsluttning med en bergshöjd  i söder.  Så fastän det är utomhuskallt i växthuset vill hönsen hellre vara där än i det  varmare hönshuset. I växthuset på 8 kvm är det jordgolv och jag ligger dit löv på hösten och hö då och då på vintern, så har de att sprätta i.

Under den snöfria delen av året har mina hönor en rastgård på 24 kvm.  Jag brukar dessutom släppa ut dem i trädgården 1-2 tim morgon och kväll - de är väldigt ivriga att komma ut.  Det har hänt att de har gått in till grannarna - lyckligtvis har ingen av dem fina odlingar och ömtåliga växter.  Det är jag som har odlingar och det blir till att bygga nät omkring dem - men det är också  rådjur som ska hållas borta.

Det brukar inte vara svårt att locka in hönsen till hönsgården när man vill ta in dem igen. I alla fall inte om man har en rutin med signal om att här vankas godsaker i hönsgården.

Jag har bajsbrädor under sittpinnarna och gör rent varje morgon.  Även om 3-5 höns kan få plats på 2 kvm skulle jag nog ändå ha minst 4 kvm.  Just nu har jag sju hönor, varav 2 normalstora och fem små dvärghönor,  så det motsvarar 4 normalstora hönor. Bra med lite större än minsta möjliga så man kan ha dela av om det eventuellt behövs.  Just nu har en mammahöna sina nykläckta kycklingar bakom kompostgaller under en bajsbräda.

Jag har ett litet skåp i hönshuset där jag har hönsmat och vattenflaskor och lite annat så att man inte hela tiden måste springa och hämta saker.

Fast det där mobilt hönshus kan nog också fungera, men kanske bäst sommartid. Att tänka på är att höns gillar att sitta högt på natten.  Ett bygge där hönsen har en bodel uppe och har kontakt med marken under kan fungera bra tror jag.  Bygger man så att man inte själv kan gå in i hönshuset måste man ha någon lös vägg så man kan komma åt överallt.

Ja - alltså några av mina tankar.

tottizen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-13 kl 11:15 »
Jag rekomenderar normalhögt hus! det har inte jag, och det är JOBBIGT!! får åla sig in o göra rent (105 till tak) så bygg ett som du kan stå i direkt! :)

vemsara

• Finland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-13 kl 12:22 »
Med "ganska liten" menar jag "sjukt liten".  ;)
Här är en bild på vår bakgård. Hönshuset vill jag ha i det högra hörnet, bredvid stenen som finns där.

Jag har också gjort en mycket fin och professionell skiss på mitt hönshus.  ;D
Vad tror ni om detta? Hönsen skulle alltså bo i övre delen av huset, och undertill skulle jag förvara mat.
Vilka mått bore jag ha på denna vackra skapelse för att hönsen inte ska lida?

vemsara

• Finland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-13 kl 12:36 »
Bilden från trädgården ramlade tydligen bort..
Här är den.

tottizen

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-13 kl 13:35 »
Ett tips är att fråga grannarna först! :)

Då känner de ju sig delaktiga och tenderar då att klaga mindre...

vemsara

• Finland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-13 kl 14:00 »
Ett tips är att fråga grannarna först! :)

Då känner de ju sig delaktiga och tenderar då att klaga mindre...

Jag skall absolut snacka med grannarna först, men jag tror inte det blir några problem.
De som bor närmst är en barnfamilj som fullkomligt älskar alla våra djur. ;)

tottizen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 apr-13 kl 14:13 »
Samma med mina! Men de uppskattade nog att ja fråga ändå=)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 29 apr-13 kl 14:55 »
Sådana där utskjutande reden är populära i t ex England. De fungerar dåligt i Sverige, utom på sommaren. Äggen fryser lätt sönder.

Bifogar en bild på en av mina hönstraktorer, som jag använder sommartid. Kommer att göra några med större husdel nu under våren. På vintern är mina höns i ladugården.

Hönshuset bör inte vara för stort, då kan hönsen inte hålla värmen på vintern. Det är bättre med ett litet hus och en STOOR hönsgård.

Bifogar även en bild från ladugården, där hönsen bor vintertid. En bra bajsbräda underlättar städningen, och gör att hönsen får stor yta att röra sig på, iom att det blir fritt på golvet under bajsbrädan. Reden som hänger på väggen är också platseffektivt.

Angående storlek, så skulle jag säga att 2 stora eller 3 dvärghöns per kvadratmeter inne är lagom, ute bör de ha 5 kvadratmeter per höna, gärna mer, om de inte kan gå fritt. En lösning för att få fräsch bete hela tiden, utan att bygga en jättestor hönsgård, är en hönstraktor, som den på min bild.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vemsara

• Finland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-13 kl 15:04 »
Tanken är egentligen att vi skall ha sommarhöns.
Jag skulle gärna ha dem vintertid men vi har väldigt kalla vintrar och då känns det elakt att ha dem instängda i en litet hus..

Ett alternativ hade ju kanske varit att de får flytta in i förrådet under vinterhalvåret, men där misstänker jag att maken misstycker..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 29 apr-13 kl 15:09 »
Mina höns är gärna ute dagtid även när det är 15 minus. Man kan ju ha en vindskyddad utegård, eller ett större hus, typ växthuset som karsan skriver om, där hönsen får vara dagtid, medan de har ett mindre utrymme nattetid, som de klarar att hålla över nollan helst hela tiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 4 användare
Bokohammare, Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser