Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med feber och hosta.  (läst 1218 gånger)

mr_snifer

• Dalarna
Tacka med feber och hosta.
« skrivet: 28 apr-13 kl 18:21 »
Hej! Vi har en tacka som vi fick hjälpa och plocka ur två döda lamm ur för ca tre veckor sedan. Några dagar innan det var hon dålig och mest låg och stönade emellanåt. Veterinären var ut och misstänkte dräktighetstoxikos (undernäring) I dag tre veckor senare märkte jag att hon var lite hängig igen. Tillskillnad från förra gången så äter hon mycket och gärna. Men, hon har hosta och feber(ca 1.5 grader högre än övriga tackor.)

vallhunden

• Västergötland
SV: Tacka med feber och hosta.
« Svar #1 skrivet: 28 apr-13 kl 18:25 »
Har hon något lamm kvar i livet? Om inte, så borde det inte vara proteinbrist...
Lunginflammation??!! Rosslar hon från lungorna ???
Kvarbliver efterbörd, Livmodersinflammation borde ha kommit tidigare, efter lammningen, tycker jag.
Pencillin, kanske vore på sin plats, eftersom hon har feber.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 28 apr-13 kl 18:32 »
Nej hon har inga lamm. Hon rosslar inte från lungorna utan bara lite hostig. Vi har hört henne hosta 2 gånger.
Ja visst borde livmoderinflammation kommit tidigare?
Hon är pigg och kommer när man ropar och går med övriga flocken. Men feber som sagt.
Alla i flocken är ganska magra efter en lång vinter med dålig kvalitet på hö.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 28 apr-13 kl 18:50 »
Det är lite konstigt med den där tackan :)  När vi åkte hemifrån vid lunch var det inga problem, hon gick runt och betade. När vi kom hem igen vid ca fem låg honbara och jag fick gå och knuffa upp henne, nästan direkt fick hon en hostattack och sedan stod hon och blunda och skakade i bakbenen. och hade 41.0 i feber osäker på termometern så jag temmpade de andra också och de hade 39.5. Nu ca en timma efter att vi kom hem springer hon runt med de andra tackorna och har god aptit när jag bjuder på korn och knäckebröd. tempen har sjunkit till ca 40.4

Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser