Vad vill just du ha ? Naturlig dam tar ju lång tid, det beror väll på hur mycket tid du vill inverstera och pengar.
jag vet att ankor klarar sig med en liten hemma byggd dam men det är väll alldrig fel att utveckla det hela.
Om du nu ska gräva/bygga en damm så kan jag förstås ge dig lite tips på vägen.
En smart sak som du kan göra är att bygga ett ankhus eller flytta ditt nuvarnade ankhus nära dammen det kan underlätta en hel del. En annan sak som kan vara bra är att hägna in dammen och huset om du nu vill göra det. Se till att det finns möjlighet att tömma dammen om det nu skla vara en natur damm. om du bygger en natur damm så kan vattnet dunsta av så du får ju alltid komma ihåg att fylla på. Om det inte regnar mycket. Angående hur djup du ska gräva ? den behöver inte vara jätte djup se hällre till att den är tillräckligt stor
så att alla ankorna får plats. Sen bror det på hur många kubik vatten du vill ha i dammen.
Om planterar du in lite daphnier så kan det hjälpa till att hålla vattnet klart.
Jag hoppas att detta hjälpte lite lycka till om du nu inte skulle ha tid eller så att göra en natur damm så kan en bad tunna vara en bra lössning enkel att fylla på och tömma.
// jan