Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vindkraftsandelar + egen strömproduktion  (läst 2661 gånger)

Vasa81

• Västergötland
Hjälp vindkraftsandelar + egen strömproduktion
« skrivet: 25 apr-13 kl 10:58 »
Hej alla glada alternativare där ute!

Jag har ett problem.

Önskar köpa vindkrafts andelar men även ha egen strömproduktion (Micro), från flera energikällor.

Jag hittar inte ett energi bolag som klarar av det.

HJÄLP! Jag vill vara miljövänlig. :)

Vasa81

• Västergötland
SV: Hjälp vindkraftsandelar + egen strömproduktion
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 17:11 »
Ingen som varit uppe i detta och har en lösning?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 26 apr-13 kl 21:43 »
Jag är med i en vindkraftsförening, Trärike Vindkraft. Från början (sent 90-tal) samarbetade den med det lokala energibolaget så att medlemmarna fick ett antal kWh per år i stort sett gratis beroende på antalet andelar, men sedan energimarknaden omreglerades och det blev fritt att köpa el av vilket elhandelsbolag som helst så gick det inte att behålla den affärsmodellen. Sedan över 10 år har föreningen nu sålt energin antingen på elbörsen eller genom årsvisa avtal med något elhandelsbolag och betalar ut kontant återbäring till medlemmarna årligen. Medlemmarna kan å sin sida köpa sin el från vilket elhandelsbolag som helst och är inte nödvändigtvis tvungna att bo inom det lokala nätbolagets område.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-13 kl 00:07 »
och vad hade det med min frågeställning att göra?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 27 apr-13 kl 21:43 »
Att ditt problem kanske inte beror så mycket på vilket energibolag du gör affärer med som på hur det regelverk som alla energibolag i Sverige måste följa ser ut.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-13 kl 22:33 »
Det finns ett el-handelsföretag (Falkenberg energi) där du kan kombinera vindkraftsandelar och egen producerad ström (endast solkraft dock, vilket inte var min planerad ström produktion)

Hittat ett bolag till i Sverige Din-el (Göteborg), men deras affärsystem kan inte hantera bägge sakerna samtidigt.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-13 kl 15:45 »
*puffar tråden*

Erik G

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-13 kl 20:31 »
O2 håller på med en lösning. De är Sveriges största förening.
Www.O2.se
Ring Anna-Karin 08-55931084 eller maila anna-karin.andersen@o2.se för att se om det passar. Du har säkert möjlighet att komma med tips om dina behov i detta skede.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser