Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönande som köttdjur?  (läst 2610 gånger)

Rohlena

• Djur ger mer än vad de tar <3
    • Västerbotten
Lönande som köttdjur?
« skrivet: 24 apr-13 kl 20:54 »
Hej alla kalkonkunniga!

Jag har en fråga...
Jag tänkte starta en mindre skala med kalkoner för köttproduktion. är det lönande? m.a.o får jag det hela att gå runt? går jag i vinst?

Givetvis tänkte jag ha för att stoppa i egna frysen men tänkte även ge möjlighet för andra att köpa.
Hur stor grupp måste jag hålla för att iaf gå plus minus noll?
Bäst att kanske köpa in avelsdjur och kläcka ägg i kläckare?

Alla tips och råd är varmt välkomna!
Tack!
"Tant" på landet med Lappgetter, Gotlandskaniner, ankor, huskatter, schäfermix och Affenpinschern Loke <3

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Lönande som köttdjur?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 07:32 »
Det krävs slakt på godkänt slakteri samt att man är med i salmonellaproram om man ska sälja kött till andra. Salmonella programmet kostar ett par tusen om året så det är ingen stor kotnad  men däremot kan slaktbiten bli en dyr historia om man inte tillgång till ett godkänt fjäderfäslakteri där man kan slakta sina djur. Måste man bygga ett slakteri själv på gården så är det nog svårt att få ekonomi på småskalighet.

Förmodligen får du bättre ekonomi i att köpa daggamla BUT 10 kycklingar från Adelsåsen då hybriiderna är avlade för att vara goda foderomvandlare med god köttansättning.

Du måste också fundera över vilka dina tilltänkta kunder är. Folk som vill ha billig mat eller folk som är beredda på att betala mer för bra mat av bra kvalité.

En annan fundering. Vad är småskaligt i din värd? 1000-2000 slaktdjur per år eller 40? Bra att veta förutsättningarna om man ska ge råd på om det kan bra sig ekonomiskt ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1923 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser