Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra med liten stut som sparkas?  (läst 763 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hur göra med liten stut som sparkas?
« skrivet: 20 apr-13 kl 21:40 »
Vi har i två månader haft en fjällnära ko och hennes kalv från i fjol som nu är 10 månader och kastrerades vid 8 månaders ålder då han kom till oss. De står uppbundna (längtar verkligen på att snart få släppa ut dem och till hösten ska de få gå i lösdrift med möjlighet till utevistelse en stor del av året) och redan från början hände det att stuten sparkade efter mig när jag mockade runt honom men nu är det flera gånger varje mockning som han skickar iväg rejäla sparkar. Det har bara hänt vid mockning men jag blir ju rädd att han ska göra det annars också så jag går och drar mig för att gå in till honom. Som tur är de har de breda bås utan mellanvägg till kon så jag kan gå in "på hennes sida" och gå fram till honom från sidan och då kan jag pyssla med honom men blir då alltid överöst med slickningar. Han är ohanterad från sitt förra hem så man får väl säga att han sköter sig bra annars .
Han gör det här bara mot mig och inte mot min man (som är en stor och stark karl  :) men jag är ingen liten person heller. Jag ryter till när han sparkar och då blir han rädd men det har uppenbart ingen avskräckande effekt då sparkandet helt klart blivit värre.
Han är 110cm hög och ganska späd, hälften så grov som sin mor, så egentligen är han ju ganska hanterbar. Till hösten ska han slaktas så jag är inte intresserad av att lägga ned något jättearbete utan bara höra om det finns något som kan förenkla vår samvaro. Går det över på bete, tror ni? Kon ska ju mjölkas (kalvar snart, peppar peppar!) och vi kommer att behöva ta in och ut dem en del så hanteras måste han även där.
Hoppas på goda råd från er kloka Alternativare!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Hur göra med liten stut som sparkas?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-13 kl 21:35 »
När jag skrev mitt inlägg så fick det igång en tankeprocess i mitt huvud och nu har jag kommit fram till följande som jag väl egentligen redan visste: Han är rädd och mest av allt är han rädd för sopkvasten. Jag undrar vad han haft för erfarenheter av den i sitt tidigare hem  :-\ Frågan som kvarstår är då hur jag ska bemöta honom när han sparkar, det är ju knappast rätt att skälla på honom för att försvarar sig av rädsla? Samtidigt måste jag ju göra något!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser