Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkonstart till vaktelkycklingar  (läst 2811 gånger)

Paulinest

• Västergötland
Kalkonstart till vaktelkycklingar
« skrivet: 19 apr-13 kl 22:29 »
Jag har hört av många här på alternativ att ni kör på kalkonstart till vaktelkycklingar, men var får jag tag på en liten mängd? Kommer bara ha några små kycklingar, och vill inte köpa en 25 kilos säck på granngården. Tacksam för svar! :)

KullaVaktel

• 1 katt, 2 kaniner, 3 Bobwhite, 19 japanska jumbo
    • Skåne
    • KullaVaktel
SV: Kalkonstart till vaktelkycklingar
« Svar #1 skrivet: 20 apr-13 kl 08:15 »
Ibland kan man ha tur att de har delat upp i mindre påsar och säljer (men det kan iof bero på kort datum  :-\ ) Men kolla om det är någon som bor i din närhet och som du kan köpa lite av  :)

Bulan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-13 kl 08:24 »
Jag har kört med allfoder direkt till mina (krossat ordentligt förstås!!). Då kan man med gott samvete köpa en 25 kilos säck eftersom det är det fodret de kommer få hela tiden sedan (hos mig iallafall)  ;)
Bulan

KullaVaktel

• Skåne
    • KullaVaktel
« Svar #3 skrivet: 20 apr-13 kl 09:53 »
Jag använder Pytte till alla både små och stora

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 20 apr-13 kl 10:07 »
KAN MAN ANVÄNDA KYCKLNGSTART OCH NÄR SKA DOM FÅ DET. NU ÄTER DOM KOKT HACKAT ÄGG OCH HACKADE HAVREGRYN
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Paulinest

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-13 kl 10:53 »
Tack för era svar. :) Jag ska fundera hur jag ska göra. Kanske blir det en 25 kilos säck i alla fall, eller om jag råkar ha tur och de har delat det i mindre påsar. Eller så tar jag allfoder och kompletterar med äggula. Det skulle tydligen vara bra? :)

MCS@GP

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 apr-13 kl 11:58 »
.
« Senast ändrad: 27 apr-13 kl 10:51 av MCS@GP »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 20 apr-13 kl 13:07 »
Man ger ju kycklingstart eller kalkonstart hela vaktelns liv, så en 25 kg:s säck går ju åt. Sedan när de börjar värpa brukar jag blanda i lite värpkoncentrat. Allfoder är ´på tok för klent för vaktlar, oavsett ålder.

Och jag håller med MCS@GP om äggulan, den riskerar bara att bli en bakteriehärd, så den hoppar jag över.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 20 apr-13 kl 14:28 »
ska dom ha kalkonstart som vuxna också
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 20 apr-13 kl 14:32 »
ska dom ha kalkonstart som vuxna också
Ja, eller kycklingstart, men det är mer kläm i kalkonstarten. Vaktlar behöver mycket mer protein är höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-13 kl 21:11 »
ger kalkon start från dag 1 och när dom blir typ 6 v snäck skal och några havre korn

Paulinest

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 apr-13 kl 21:33 »
Åh, vad ni är sjyssta som svarar så snabbt. Jag har efter era råd kommit fram till att jag ska köpa en 25 kilos säck med kalkonstart ändå. Och skippa äggulan. :)

KullaVaktel

• Skåne
    • KullaVaktel
« Svar #12 skrivet: 20 apr-13 kl 22:29 »
Bra :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare
Pamp, eriksjos, gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser