Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salmonella  (läst 1369 gånger)

Teo!

• Uppland
Salmonella
« skrivet: 19 apr-13 kl 16:43 »
Hur ser man om en höna, tupp, kyckling, ägg har salmonella?
är det risk att få det vid köp av avelsägg/Djur?
Mvh/
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Salmonella
« Svar #1 skrivet: 19 apr-13 kl 18:15 »
Du ser inte om de har salmonella, höns blir inte sjuka av det. Och inte du heller, om du tvättar händerna innan du äter, och tillagar ägg och kött ordentligt, samt inte använder samma skärbräda till rått kött som till grönsaker/bröd/annat som inte ska värmas. Vanlig normal livsmedelshygien alltså.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 19 apr-13 kl 18:22 »
Jo fast man kan ju vräka i sig en hel del sockerkakssmet..och då är det ju bra om äggen är friska.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 18:54 »
Jo fast man kan ju vräka i sig en hel del sockerkakssmet..och då är det ju bra om äggen är friska.
Man ska inte äta maten innan den är färdig, det lär sig väl alla barn  o:). Visst äter man råa ägg ibland, jag gör ofta aioli, majonäs osv. Och samonella är inte särskilt vanlig bland svenska höns.

Jag vet inget sätt att testa för salmonella på levande höns, det kanske finns? Slakthöns testar man genom provtagning på blindtarmen vet jag.

Salmonella är inte särskilt farligt om man är frisk i övrigt. Själv är jag övertygad om att jag är relativt immun mot salmonella, eftersom jag sedan barnsben ätit ägg, kött, grönsaker osv hos farmor och mormor, och där är hygienen inte imponerande. Minns att jag fick diarréer ibland efter att ha ätit hos dem. Och det är det vanligaste symtomet på salmonella, en vanlig, inte särskilt farlig, diarré. Visst förekommer det att symtomen blir värre och kräver sjukhusvistelse, men min övertygelse är att 90% av Sveriges befolkning fått i sig salmonella-bakterier, och fått milda symtom, och därmed inte fattat att det var salmonella.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 19 apr-13 kl 18:57 »
Då vill jag passa på att varna för "rökta" köttvaror. Numera rökas inte bacon m.m. som förr, det tillsätts en "rökarom" och köttet är lika rått.

Läste nånstans det ska va innihälvitta lömskt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 apr-13 kl 19:31 »
Salmonella testar man ju enkelt på levande höns. :)
Begär hemskickad provpåse från slakten där allt står på A4a och brev att skicka tillbaka.

Man ska då använda plastskydden till skorna och ta en promenad där inne man har djuren.
Detta skickas sen in i det bifogade brevet sen kommer beskedet.

Går att beställa direkt från SVA också.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 apr-13 kl 19:33 »
Men det går inte att bara tillsätta rökarom om det ska kallas varmrökt . Det hettas ju upp ändå. Fast med vattenånga i vilken man tillsätter rökaromen.  Annars är det kallrökt och det vet ju alla riskerna med.  Vad gäller salmonella på höns så går det utmärkt att ta på levande djur. Man tar prov på skiten helt enkelt. Ingår i den obligatoriska salmonella kontrollen om man har mer än 300(?)  höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser