Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodbrist hos får  (läst 862 gånger)

ivy

• Gotland
Blodbrist hos får
« skrivet: 18 apr-13 kl 12:00 »
Om en tacka drabbats av stora magmasken och blir avmaskad blir hon kvitt masken men kan väl fortfarande ha drabbats av blodbrist? Vad tillför man då? Namn på ev preparat och var de finns?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Blodbrist hos får
« Svar #1 skrivet: 18 apr-13 kl 12:17 »
Jag har inte gett något extra när jag råkat ut för det, dom hämtar sig nog på naturlig väg.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-13 kl 19:24 »
Jag tyckte att lammen växte sämre den sommaren, efter att jag upptäckte St Magmasken på tackorna. Jag upptäckte det så här års och avmaskade. Jag tror att det berodde på att tackorna hade blodbrist... Nästa år hade de återhämtat sig.
Om du ska göra någonting, så kanske det är att stödja lammen!! Om du ska skicka dom till slakteriet, alltså. Om du slakter hemma spelar det ju inte sååå stor roll vilken vikt lammmen har vid slakttillfället...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-13 kl 01:00 »
Som Klipparn skriver gör vi .. avvakta  sen har du har mail  ;)
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser