Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygger man det billigaste gårdsmejeriet?  (läst 4076 gånger)

Halte

• Gäst
Hur bygger man det billigaste gårdsmejeriet?
« skrivet: 17 apr-13 kl 10:56 »
Har länge funderat på hur man skulle kunna starta någon form av verksamhet på gården utan att för den sakens skull behöva låna hundratusentals kronor.. Börjar inse att det är i princip helt omöjligt att starta någonting utan att ta enorma lån.
Något som jag skulle tycka vore jäkligt kul att hålla på med är osttillverkning men jag har alltid avskräckts av det som jag antar är ett närmast oöverstigligt byråkratiskt hinder samt en helvetisk massa utgifter.

Men innan jag dissar den drömmen helt och hållet skulle jag vilja kolla om det är någon som har egna erfarenheter (eller på annat sätt VET något om detta) av att bygga ett litet mejeri. Vi pratar om ett väldigt litet mejeri då, kanske för att kunna klara 20-30 getter eller får. Bygga kan jag göra själv men jag har inte tillräckligt med fantasi för att klura ut vad som krävs för att få lokalerna godkända..

Existens!

• Gäst
SV: Hur bygger man det billigaste gårdsmejeriet?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-13 kl 11:14 »
Grannen här byggde ett mejeri till 10 getter..Investerade visst 1 miljon varav länsstyrelsen stod för 300 000.  Hur kalkylen ser ut kan jag helt enkelt inte förstå.

Klarar du att bygga själv, så tycker jag inte det ska behöva bli så dyrt. Det är ju inget som kräver så stora ytor, så en liten helkaklad lokal ska ju inte vara så svårt att få ihop.  Lätt att göra ren, och tät, är ju ledorden.

Jag tror snarast det är utrustningen som kommer att kosta lite.. som den här t.ex.

http://ostforum.se/utrustning/utrustning/minimejeri.html

Kollar man länken till artikeln i ATL längst ner, så nämner dom sen prislappen.. 250 000...

Villola

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-13 kl 11:24 »
Det troligvis billigaste godkända gårdsmejeriet i landet är Jettes gårdsmejeri i Högland utanför Dorotea,hon har lagt ut ca 150 tusen för sitt mejeri,o där ystar hon på mjölk från sina 15getter o komjölk köper hon in oxå.

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 12:27 »
Tackar.

Jo det är omkring den prislappen jag trodde också..

500 000 har jag gissat på, med tanke på att man måste borra vattenbrunn och få ned enskilt avlopp uppe vid ladugården också.

Får se vad man kan få ut i bidragsväg.. Får man investeringsstöd på 400 000 kanske man ändå kan få till det.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 apr-13 kl 13:07 »
Du får väl inte mer än 30 % ? 

Villola

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 apr-13 kl 13:11 »
Jette har inte sökt några stöd,utan köpt begagnat o brunn o avlopp fanns på gården redan.

Halte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 apr-13 kl 13:34 »
Hejsan
Ok, ja ny brunn och avlopp lär jag behöva, så där är ju 100 000 bara där.

Såg att Jordbruksverkets stöd ges "i procent".. D.v.s. att man måste lägga ut pengarna själv och sedan hoppas man får tillbaka en del (max 30%).. Det blir hur som helst en för dyr investering inser jag..

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 apr-13 kl 13:50 »
Ja, det är lurigt.. man får försöka få till en bra kalkyl, och få ett löfte om att stöd kommer att ges, sen får man låna med hjälp av löftet, och betala tillbaka lånet när pengarna kommer.

ewe

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-13 kl 15:28 »
Det var ett tag sen men jag tror jag har läst här på forumet att man kan hyra ett mejeri från länsstyrelsen. Alltså typ en byssja.
Kanske någon annan som har bättre koll??

Oviken Ost hyrde sitt mejeri...
http://www.ovikenost.se/?p=9674&m=2268
« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 16:02 av ewe »

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 19 nov-13 kl 16:14 »
Teoretiskt sett och förenklat så är det väl en livsmedelsgodkänd lokal, grytor, spis och kyl som behövs för att göra lite ost ;-)
Gå en kurs hos http://www.eldrimner.com/ eller prata med dem åtminstone. Jag tror inte du behöver vare sig stora lån eller flashiga maskiner.
Här har Eldrimner satt ihop en guide till småskalig livsmedelsproduktion: http://www.eldrimner.com/core/files/guide_smaskalig06.pdf
Står i alla fall lite om krav och regler där.
Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser