Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med tupp/höna kön  (läst 2184 gånger)

Bell

• Västmanland
Problem med tupp/höna kön
« skrivet: 16 apr-13 kl 14:57 »
Har ett litet gäng vaktlar på 8 veckor och jag har nyligen sorterat ut tupparna, Så de går nu i egen bur i väntan på att göra "den långa färden". Men ni kan ju gissa vad jag hittar i tuppburen varje dag... Yes ett ägg.
Inte har jag lyckats komma på vem utav de 13 tupparna som är en höna. Så kan det gå.  ;D Glad är jag att det verkar som jag har rätt på nästan alla i alla fall  o:)
<3 Även rosen har taggar <3

Trollet

• Småland
SV: Problem med tupp/höna kön
« Svar #1 skrivet: 16 apr-13 kl 15:08 »
Hej,

Jag har precis sorterat mina också, jag gjorde knöltestet och sedan placerade jag tupparna i varsin bur och då gal allihop.
Sålänge inte hönorna galer också, så har jag gjort min sortering på det viset.

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-13 kl 15:42 »
Knöltest, berätta mer :)
Har japanska vaktlar :)
« Senast ändrad: 16 apr-13 kl 16:00 av Bell »

MCS@GP

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 apr-13 kl 16:27 »
När tupparna blivit könsmogna får de en körtel vid kloaken som bildar ett skum som de markerar med. Man kan klämma om denna körtel och då kommer det ut något som liknar raklödder. Unga tuppar har mindre "knöl" och mindre mängd skum. När hönorna är "värp mogna" får de en blåaktig ton i huden vid kloaken. Kloaken är också bredare än tupparnas.

Bell

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 apr-13 kl 20:32 »
Tack för bilden :) Jättebra :)

Hur gamla brukar ni låta tupparna bli innan de äts upp? :-[

MCS@GP

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 apr-13 kl 20:50 »
Vassego!  ;) Vi äter inte våra :-[ Vi har Normalstor Japansk Vaktel och de väger endast som fullvuxna 150-180gram. Men jag skulle vilja säga om de "tyngre" varianterna (Jumbo & Fläsk) att de har nog nått sin max vikt vid ca 8-12 veckor.

Bell

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-13 kl 21:01 »
Har aldrig ätit förut så tänkte prova  när jag kläckt egna :-[

MCS@GP

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 apr-13 kl 21:09 »
Klart att man borde prova! Vi har haft vaktlar i 10år, men ännu inte gjort det. Vi har gallrat ut tupparna så tidigt så dom har gått till Fågelcentralen istället, som hjälp till de skadade fåglar de fått in. Japaner skulle jag nog klara men inte mina Bobwhite  :o Dom är alldeles för söta!  ;) Och dom tar ju så lång tid att bli vuxna med.

Bell

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 16 apr-13 kl 21:15 »
 ;D ja vi får se hur det går med middagen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
MickeMård, Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser