Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nya problem ,ny fråga SPINDELLED  (läst 2696 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
nya problem ,ny fråga SPINDELLED
« skrivet: 15 apr-13 kl 18:56 »
Anmärkning på besiktningen .Spindelled höger fram.
Jag kollar nu på Mister auto sidan.Jag köpte delar där till stradan och det funkade bra .
Nu tänkte jag köpa en spindelled till skoda  159 plus 89 i frakt till dörren.
Mekonomen skall ha 496 kr.

Problemet är att den del som ser lik ut hos mister auto heter stöd och styrstag  inte spindelled.
Frågan kommer nu.
Är styr,stöd stag samma som spindelled  ser väldigt lika ut.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: nya problem ,ny fråga SPINDELLED
« Svar #1 skrivet: 15 apr-13 kl 21:27 »
Det kan vara samma men maila dem och fråga. Dom svarar jättesnabbt har jag märkt.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 15 apr-13 kl 21:40 »
Undvik att köpa framvagnsleder som piratdel, de brukar nästan alltid - oavsett om det är billigast möjliga från någon skum säljare på nätet eller dyr piratdel från Mekonomen - ha gummi av dålig kvalitet i dammskyddet, som sällan överlever en svensk vinter utan att spricka sönder totalt. Ska man ha kvar bilen mer än ett år brukar det löna sig att köpa sådana saker hos märkesverkstaden, åtminstone så länge det inte är ett bilmärke som har helt hutlösa reservdelspriser, då kanske det kan vara en bättre affär att använda piratleder och byta varje år istället.

Tänk på att det på många bilar finns ett värmeskydd mellan bromsskivan och spindelleden (undre spindelleden om det finns två, t ex på äldre bilar med parallellogramframvagn). Se till att det sitter på plats och är helt i samband med ledbytet, strålningsvärme från bromsskivan är nämligen en vanlig anledning till att dammskyddet förstörs i förtid.

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 apr-13 kl 11:43 »
privat har jag hela livet köpt piratdelar och på jobbet märkesdelar och jag har inte märkt av de du säger.
så bra att du uppmärksammar att det kan finnas ett problem men lite mycket alla över en kam;-)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 22:57 »
Jag kan tänka mig att piratledernas dammskydd håller bättre i södra Sverige där de inte utsätts för riktigt svår kyla så långa perioder under vintrarna. Häruppe är det också helt klart att det är mer dammskyddsproblem i riktiga kallhål i inlandet än ute vid kusten.

Zakk

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 nov-13 kl 19:59 »
Ang eftermarknads delar till bilar.
Jag säljer delar hela dagarna.
Och vi har oftast 2 olika kvaliteer.
En som motsvarar orginal och sen en budget.

Dom vi säljer har vi inte nå reklamationer på.
Barn sover inte,dom ligger på laddning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 02 nov-13 kl 21:33 »
Månntro om det är olika kvalitet eller "bara" olika namn på produkten?

Zakk

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 21:36 »
Det är olika kvaliteer på dom.

Barn sover inte,dom ligger på laddning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 03 nov-13 kl 10:05 »
Av och till ser  man ju exakt samma grejer under olika namn, därav min fundering.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 03 nov-13 kl 14:58 »
Sen finns det ju ibland skillnader mellan spindelleder som är tillverkade på samma fabrik. Ett bra exempel är att Mercedes, som på den gamla goda tiden innan de gick ihop med Chrysler, köpte spindelleder från den tyska tillverkaren Lemförder, hade två olika detaljnummer på varje led. Ett för "standardutförande" och ett annat utförande för kalla länder, t ex Skandinavien och Canada, som hade ett mer köldtåligt gummi i dammskyddet.

Det finns också exempel på "pirat"-leder som har varit bättre än motsvarande original, så var det t ex med styrleder och spindelleder till Saab på 70-talet. Saab envisades med att försöka tillverka lederna själva eller lägga ut tillverkningen på första bästa mekaniska verkstad, hellre än att köpa från någon stor underleverantör som sedan tidigare visste hur man tillverkar leder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser