Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammanföra vaktlar  (läst 2197 gånger)

Trollet

• Småland
Sammanföra vaktlar
« skrivet: 15 apr-13 kl 13:53 »
Hej på er!

Har läst en del i forumet angående sammanföring av vaktlar och mycket nyttigt har jag hittat.
Har dock en fråga om hur det skulle fungera att byta ut enbart en tupp i en grupp?
Jag har en tupp som är sned i nacke/hals och skulle vilja byta ut honom.
Han galer, men jag känner ingen knöl som på de andra jag har i en annan bur.

Jag har 5st tuppar till hemma, en skulle jag kunna kasta in där istället om det inte blir full cirkus.

Har även en fråga om vid vilken ålder man kan sammanföra de nykläckta vaktlarna man har?

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 15 apr-13 kl 14:02 av Trollet »

bybon

• Västerbotten
SV: Sammanföra vaktlar
« Svar #1 skrivet: 15 apr-13 kl 21:21 »
det vill jag också veta?
någon som har testat som har lust att svara? :)

MCS@GP

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 apr-13 kl 07:07 »
Det finns flera faktorer som spelar in på om de går utan problem eller inte. Flockens sammansättning(antal hönor per tupp) och ytan de bor på. Vi har inga som helst problem. Men då har vi en voljär på 15kvm med innerdel på 7kvm. För ett par veckar sedan "dumpade" vi dom nya till flocken. 14st hönor och 4st tuppar. Det enda jag märkte var att en av de unga tupparna tydligen varit uppkäftig mot någon, för han hade fått ett litet hack i huvudet. Vi sätter in nya fåglar när de är ca 5 veckor gamla, och tuppar byter vi ut då och då. Men de har ju yta att springa på och kan komma undan varandra. Har man dom i mindre burar (typ kaninburar) går de mer "på" varandra och då blir det mer bråk.

rimfrost

• Småland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-13 kl 16:22 »
Vi förde samman en ny kull kycklingar men en ca ett år gammal flock nyligen. Den gamla flocken bestod av fem hönor och en tupp. Ytan är ca 3 kvm. Kycklingarna var 9 st varav 5 hönor tror jag. Vi tog alla fåglar ur buren på kvällen, städade ur den och la nytt spån. Vi bytte plats på alla saker i buren och släppte in alla vaktlar samtidigt. Sen släckte vi lampan så de fick vakna tillsammans nästa morgon. Inga missöden alls. Kyckligarna var 6 veckor gamla.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Trollet

• Småland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-13 kl 10:20 »
Jag har testat att sammanföra lite vaktlar nu efter era inlägg.
Jag tror det hela hänger på utrymmet. Så länge de inte är för trångt så går det bra.
Våra vaktlar har skött sig fint hittills.

Jag har dock en följdfråga för mina kläckta vaktlar.
De är nu ca 5v och jag undrar om jag kan flytta dem från att vara inomhus (ca 20grader) till att vara i vår lagård (ca 5-10grader).
Klarar de av den skillnaden eller kommer de att stryka med och liggar som pinnar morgonen efter?

Tack på förhand.

MCS@GP

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 10:29 »
Ta det lite försiktigt med temperaturväxlingar. Jag gjorde så sist att jag hade dom på vår terass. Gav dom svag värmelampa på natten i 2 nätter. Ingen värme på dagen. Dag 3 "hystade" jag ut alla i voljären  :)
Så du skulle kanske hänga upp en värmelampa som du har tänd i några nätter. Sedan har de nog vant sig.

rimfrost

• Småland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-13 kl 11:20 »
Vi hade våra vaktlar inne med värmelampa tills de var ca 4 v. utan lampa 1,5-2 v och sen placerade vi ut dem i ett rum i lagårn som höll 5-10 grader. inga missöden alls men det är nog inte fel att vänja in dem stegvis.
Har en liten gård i Småland med fyra hästar, katter, hund, kanin, höns, vaktlar och får. Håller på med NH och älskar att pyssla i trädgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser