Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvningsvillig ras  (läst 1286 gånger)

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Ruvningsvillig ras
« skrivet: 15 apr-13 kl 13:46 »
Jag skulle vilja ha tips på riktigt ruvningsvilliga raser.

Vi har idag en blandad hönsflock med mest "värphybrider" vilket är toppen för äggproduktionen men inte för själva kycklingsproduktionen ;)

Så jag skulle gärna vilja ha några hönor som gärna ruvar :)

Tips?

Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
SV: Ruvningsvillig ras
« Svar #1 skrivet: 15 apr-13 kl 13:48 »
Kindahöns!!  Jag hade 10 stycken förra sommaren och alla utom en ruvade två-tre gånger under sommaren med kycklingar som följd!  Till slut fick vi lägga ett eller två ägg under....
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
« Svar #2 skrivet: 15 apr-13 kl 13:50 »
Tack för snabbt svar :)
Det är en ras jag absolut kan tänka mig:)
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-13 kl 14:06 »
Kindahöns är vackra också dessutom, och mitemellanstora. Äggen de lägger väger nånstans 48-50 gram när de börjar bli varma i kläderna. De är duktiga mammor och tycker om att ruva! Det finns många roliga variationer när det gäller färg och utseende: Vitgrå, ljusbrun, guld, mörkbrun, gult, rödbrun, svart, ullighet, fotbefjädring, rosenkam.

Dvärgkochin är väl kända för att ruva mycket också. Men huruvida de ruvar mer eller mindre än Kinda vet jag ej.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-13 kl 14:58 »
Silkeshöns är också kända som väldigt ruvingsvilliga och bra hönsmammor. Av mina + dom jag har stött på stämmer det helt!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 16 apr-13 kl 07:28 »
Vill man ha en ekologisk äggkläckare så röstar jag för Dv Kochin  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 apr-13 kl 02:49 »
Det går fler ägg under en kindahöna än under en dvärgkochinhöna   ;D
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #7 skrivet: 17 apr-13 kl 06:40 »
Jag har dvärg kochin och de är mycket bra ruvhöns och mammor. Innan äggkläckaren så använde jag mig av deras "goda vilja"  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 17 apr-13 kl 07:12 »
Det går fler ägg under en kindahöna än under en dvärgkochinhöna   ;D
Det kan hända men det är enormt mycket lättare att få tag i Dv Kochin än Kindahöns i de flesta delar av landet  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 apr-13 kl 11:06 »
... DK tar fler ägg än vad man tror under sig, blir lika förvånad varje gång. Dom är experter på att pula under sig en hög med ägg, och bli platta som pankakor  ;D Ett + till är att de är lätta så de trampar inte sönder ägg så lätt.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #10 skrivet: 17 apr-13 kl 17:27 »
Dvärg Orpington
Kan ruva 2-4 kullar om året
Väldigt sociala höns förövrigt också

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Krågedal

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-13 kl 06:39 »
Kan kommentera, har "bara" Kindahöns, nu har jag en unghöna född september-12 , som ruvar 1 gången. (nu).. Har flera höner som ruvar 1-3 gånger per säsong. Testade en gång o låta äggen ligga kvar, men jag datummärkte de, de la 20ägg innan en av hönerna ville ruva....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 5 användare
fri, Willeryr, alternaiv, Lilla i, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser