Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billig grund till växthus?  (läst 5157 gånger)

Viper

• Västergötland
Billig grund till växthus?
« skrivet: 14 apr-13 kl 12:42 »
Hej!

Håller på att planera inför uppförandet av mitt växthus jag planerat att bygga av lite gamla fönster jag har liggandes. Kommer som det ser ut nu bli ca 6.3m x 2.8m stort med glas på enbart gavlarna samt ena långsidan, den andra blir bara vanlig träpanel då den ändå ligger mot norr.

Då jag redan har alla fönster samt större del av det virke som behövs hoppas jag komma billigt undan så att huset blir klart och går att använda redan denna säsongen. Kommer bygga med 2-glas fönster då jag har väldans massa ståendes med karmar och allt så planen är att i framtiden så skall det även användas vintertid.

Mitt problem är grunden då jag vill komma billigt undan, tanken är att gräva ner säg åtminstonde 50-60cm i marken och bygga en slags mur som sedan huset står på detta för att nyttja lite av markvärmen för att få längre säsonger. Har väldans mycket "natursten" som ligger på tomten sedan dom rensats upp från övriga delar av trädgården. Skulle man kunna nyttja detta och göra en slags grundmur i stil med en gammal torpargrund som ändå är tät samt kanske isolera den utvändigt med hjälp av cellplast och något liknande och sedan mura upp stenarna och bara putsa fogarna?

Tror ni detta är genomförbart eller är det för tungt och slitsamt för att vara värt mödan? Kanske lika bra att köpa en massa lecablock och mura med istället? Eller finns det andra smarta lösningar?

Bifogar en enkel skiss på hur jag menar!

Mvh,

Huggorm

• Gäst
SV: Billig grund till växthus?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-13 kl 12:56 »
Jag tror det kommer fungera utmärkt med naturstenen. Någon cellplat tror jag däremot inte du behöver använda, värmeförlusterna blir ändå så stora i glaset och träväggen att det är overkill. Se till att du har ordentlig dränering i golvet bara så det inte trycker upp vatten där underifrån vid långvarigt regnväder

qeliott

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 apr-13 kl 13:17 »
Hej Viper,
Mina förfäder i Västergötland byggde ett växthus nån gång runt 1920, som ännu står. Det är nedgrävt i backen så som du tänkt dig. Långväggarna är byggda i brädpanel med öppningsbara småfönster. Dessa väggar är kanske metern höga? Kanske lite lägre? Försöker se det framför mig ur minnet... Växthuset har glastak, och glas i ena gaveln, medan andra gaveln är en trädgårdsbod som även innehöll värmepanna (nån sorts vedeldat varmvattensystem, numera är allt ihoprostat). Strax bortom växthuset, utomhus, finns naturstensmurar på två sidor, norr och väster, som skyddar från morgonkyla och nordanvind men lagrar eftermiddagssol. Den ena höga muren användes för att odla spaljerade persikor, tror jag det var.

qeliott

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 apr-13 kl 13:26 »
På Sofiero (Helsingborg) finns också ett gammalt, nedgrävt växthus. Det är ganska djupt nedgrävt, minst en meter, om jag minns rätt har det egentligen inga sidoväggar, men du kan säkert ringa Sofieros kundtjänst/Helsingborgs turistbyrå och ställa frågor till trädgårdsmästaren!

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 2 användare (1 dolda)
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser