Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar med diarré - DÖR  (läst 2459 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Vaktlar med diarré - DÖR
« skrivet: 10 apr-13 kl 19:36 »
En vaktelhöns låg död i  buren idag, min favorit  :-\ hon hade diarré i baken. Igår syntes inga tecken på något alls ! Däremot har en annan haft diarré lite till å från i en vecka. Hon dör förmodligen också snart. De har ätit och druckit precis som vanligt. Inga ändringar i fodret alls. De bor inomhus, i ca 10 plusgrader. Man kan väl anta att det är något smittsamt, men VAD ? Kan jag stoppa det ?
Kommer mina höns också drabbas ? Snälla någon ge mig råd .... :'(

skades

• Småland
SV: Vaktlar med diarré - DÖR
« Svar #1 skrivet: 10 apr-13 kl 20:02 »
Ring en veterinär, filmjölk ? vet inte riktigt men förstår hur det känns.

ylvamarielouise

• Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 20:06 »
Nä,uuuh,va tråkigt!
De brukar rekommendera proviva,MYCKET vätska och medicinskt kol (finns på apoteket)
Har själv vaktlar,men det kanske blir svårt att få i en vaktel detta???
Hoppas det blir bra!
Mvh Ylva
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Marielle

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 20:12 »
Ja såvida de inte självmant stoppar i sig extra vatten, proviva och kol så är det nog kört !
De är inte jättetama i den buren, så jag skulle gissa på ett enormt stressmoment... De blir väldigt stressade de gånger jag fångar dem i övrigt. Är de dessutom sjuka och ska tvingas i " medicin" ... Jag tvivlar.....   ::)

Marielle

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 08:00 »
Nu har den första med diarré också dött  :-\

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 08:06 »
Fyy så jobbigt det där lätt, jag hoppas verkligen det ordnar upp sig..Har du någon vetrinär som du kan kontakta om vaktlarna? Eller pröva ring SVA för råd?. Du har ingen möjlighet att separera den sjuka vakteln ifrån de övriga? Och ha i egen sjukbur?( samtidigt vet vi ju inte om det är något smittsamt, men om det är det, riskerar de andra vaktlarna med att bli sjuka) Extra noggrann städning i vaktelburen, eftersom om det är något smittsamt, så kan det smitta via avföringen ifrån den sjuka vakteln..Fåglarna de friska kan tex picka i sig den sjukas avföring, och på så sätt själva bli sjuka..Avföring sprider mycket smitta,liksom orent vatten..!!! Har du märkt något blod i avföringen hos den vakteln som har diarre nu eller den som dog?.

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 apr-13 kl 08:21 »
Neejj!!! :-\
Blod i avföringen?.Städa i vaktelburen, så noggrannt du bara kan, överallt, matskålar, vattenskålar, golvet..Bort med allt strö, och bytt ut det..allt, för att få bort eventuell smitta ifrån de vaktlarna som har dött!! Möjlighet att vädra, få in frisk luft?.
Hur mår de andra vaktlarna? Ser de okej ut, tycker du?.Hur gamla var djuren som dött? Var det unga djur?.Har du nyligen tagit in något livdjur?.
Funderar lite på koccidios..
http://www.sva.se/sv/djurhalsa1/fjaderfa/parasitsjukdomar-hos-fjaderfa/?lid=24812
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 08:53 av Fru solvända »

Marielle

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-13 kl 09:13 »
Hon som dog idag, har " blödigt " tidigare, i samband med äggläggning TRODDE jag. Vet ju fortfarande inte... Har dock inte  sett blod i samband med diarréerna . Djuren var runt 6-8 mån. Inga nya djur i burarna nej. Jag städar hela burarna 1 gång / vecka, senast i tisdags. Vädrar varje dag. Övriga djur ser ut som vanligt, ser inga sjukdomstecken. Alla äter och dricker, rör sig som vanligt. Men det gjorde även hon som dog igår utan förvarning....
Stackarna, hur ska man veta om nån annan lider, när det inte syns nåt på dem ? Jag är ju inte där i själva dödsögonblicket. Den som dog idag hade bara somnat i boet. Den som dog igår låg liksom utsträckt.

lena70

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-13 kl 13:43 »
Det är sorgligt och jobbigt när älskade djur blir sjuka..Dina vaktlar, kan ha dött av "vad som hellst", och en utomstående kan bara gissa och spekulera..Oftast kan en kunnig vetrinär på fjäderfä ge svar, ibland behövs en obduction, och ibland kanske inte ens en vetrinär kan ge svar..SVA har vetrinärer som är speciellt utbildade på fjäderfän. Jag håller tummar och tår, för att dina andra vaktlar nu får fortsätta att må bra och får vara friska!!!

Maissan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 14 apr-13 kl 18:08 »
Förmodligen coocidios som är vanligt höns hönsfåglar. Ring vet. så får man medicin man blandar i dricksvattnet. Hjälper fort, men kanske inte räddar dom som redan är hårt drabbade. Sägs att de som överlever bildar immunitet mot denna smitta. Oftast är det ungdjur el gamla som drabbats hos mig. Lycka till.

Marielle

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 17 apr-13 kl 08:02 »
Peppar,peppar, inga fler har insjuknat eller dött. Det blev " bara" 2 st.
Jag har inte vidtagit andra åtgärder än skurning av burar och inredning.

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 apr-13 kl 08:12 »
Peppar,peppar, inga fler har insjuknat eller dött. Det blev " bara" 2 st.
Jag har inte vidtagit andra åtgärder än skurning av burar och inredning.

Vad skönt att läsa, att alla mår bra nu!!! ;D

Mia.Seger

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 maj-13 kl 12:51 »
Hej ! Jag läste din tråd. Denna diarre orsakas oftast av bakterien coccidier. Den är rätt så smittsam och ger mycket lös diarre och ofta gul diarre.
Tyvärr är det så att när man börjar se diarren är det oftast för långt gången och de överlever inte ofta. Undvika dessa bakterier går ofta inte då de finns i fördemesta all avföring. Men man kan köpa foder som skyddar kycklingarna mot detta. Kan åka till närmaste lant handel och fråga om kyckling foder med coccidius i. Dessa använder slakthöns uppfödare för att skydda sina kycklingar.
Hoppas svaret hjälpte. Lycka till!
Tjej på arton år med ett stort djur intresse, speciellt fän.
Går på naturbruksskola inriktning djurvård. Kan en del om djursjukvård och hjälper gärna till ^^

Marielle

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-13 kl 08:27 »
Hej ! Jag läste din tråd. Denna diarre orsakas oftast av bakterien coccidier. Den är rätt så smittsam och ger mycket lös diarre och ofta gul diarre.
Tyvärr är det så att när man börjar se diarren är det oftast för långt gången och de överlever inte ofta. Undvika dessa bakterier går ofta inte då de finns i fördemesta all avföring. Men man kan köpa foder som skyddar kycklingarna mot detta. Kan åka till närmaste lant handel och fråga om kyckling foder med coccidius i. Dessa använder slakthöns uppfödare för att skydda sina kycklingar.
Hoppas svaret hjälpte. Lycka till!
Tack för ditt svar. Som du läste ovan, dog bara två vaktlar, vuxna djur. Diarrén var vit, men det var bara den ena som hade diarré. Det KAN ha varit en tillfällighet att den andra dog samtidigt. Den andra var helt symptomfri. Jag ger inte mina vaktlar " vanligt" hönsfoder, de behöver mer proteinrikt foder. Tack iallafall  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser