Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syntetmaterial  (läst 3146 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Syntetmaterial
« skrivet: 10 apr-13 kl 19:33 »
Jag är trött på alla syntetmaterial som bara blir elektriskt hela tiden, fleece-tröjan åker ut så fort min kofta är färdigvirkad! Men hur är det egentligen, blir olika material olika lätt elektriskt? Är t ex bomull med 20% polyamid känsligt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Syntetmaterial
« Svar #1 skrivet: 10 apr-13 kl 22:42 »
Framför allt beror det på luftfuktigheten. Ju torrare luft desto lättare blir kläderna statiskt laddade. Jag har en känsla av att växtfibrer (bomull, lin, papper osv) har lite mindre tendens till statisk uppladdning än t ex ylle och syntetmaterial, men det beror naturligtvis också på hur tyget är behandlat. Om det t ex är färgat med pigment som är elektriskt ledande eller innehåller salter, så är risken för statisk uppladdning mindre.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 22:54 »
Jag är trött på alla syntetmaterial som bara blir elektriskt hela tiden, fleece-tröjan åker ut så fort min kofta är färdigvirkad!

Inflikar här med ett litet det-låter-bra-det-OT:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fleecetroja-allvarligt-miljohot-i-ostersjon

Nettus

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-13 kl 12:20 »
Inflikar här med ett litet det-låter-bra-det-OT:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fleecetroja-allvarligt-miljohot-i-ostersjon

Jodå, det har jag sett, därför skänker jag inte bort fleece-tröjan, utan kommer att slänga den. Men än så länge är det så pass kallt att jag behöver tröjan.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 16:44 »
Låter som en bra idé att "använda upp" fleeceplagg - i mer o mer smutstålig miljö kanske  ( :  sorgligt att det inte funkar, har ju varit plus med återvunnet material. Man skulle önska att det snabbt och lätt gick att förbjuda all försäljning av en så miljöbelastande produkt.

Nu kan det bli strålande tider för fårull och allpacka och angora!!!

Det hoppas jag!
/Eva

kamel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 17:10 »
Man skulle önska att det snabbt och lätt gick att förbjuda all försäljning av en så miljöbelastande produkt.

jag undrar då hurpass miljöbelastande det egentligen är, i länken i här i tråden står det "Mikroplaster kommer bland annat från industrin, men även från hushållens avloppsvatten genom kosmetika, målarfärg och textiltvätt.

– Fleeceplagg avger en massa små plastfragment. Vid varje tvätt avger en fleecetröja 1.900 fragment,"

1900 fragment, som på annat ställe i artikeln förklaras vara 0,002–0,2 millimeter,
sen talar man om 5000kubikmeter plast som flyter iland per år bara i bohusläns skärgård, med lite enkel matematik kan man se att fleecetröjor inte direkt är den stora boven i dramat.

1900 plastfragment låter mycket, men för att komma upp i 5000kubikm krävs det många fleecetröjor per person och de skall tvättas en hel del, det vore intressant att få en siffra på hur många plastfragment som andra saker släpper ifrån sig... eller hur står del av dessa 5000kubikm i bohusläns skärgård som kommer ifrån tex industrier.

Vidare, om man då har en fleecetröja och släger den för att man inte vill att plasten ska hamna i havet, på stranden eller annanstansn i naturen, var är det man menar att man slänger den någonstanns?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 11 apr-13 kl 19:00 »
Vidare, om man då har en fleecetröja och släger den för att man inte vill att plasten ska hamna i havet, på stranden eller annanstansn i naturen, var är det man menar att man slänger den någonstanns?

Förmodligen är det bästa att slänga den bland brännbart avfall och räkna med att den eldas upp i ett fjärrvärmeverk.

Nettus

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-13 kl 19:15 »
Problemet med dessa små plastpartiklar är att djurplankton i havet tror att det är växtplankton och äter upp det. Sen kommer småfiskar och äter djurplanktonen... och så vidare i näringskedjan. ännu vet man inte vilka följder detta kan få, men det skulle kunna få konsekvenser även för oss människor.

kamel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-13 kl 19:25 »
Förmodligen är det bästa att slänga den bland brännbart avfall och räkna med att den eldas upp i ett fjärrvärmeverk.

kommer det inte massa läskiga partiklar i luften då?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 12 apr-13 kl 06:34 »
kommer det inte massa läskiga partiklar i luften då?

Nej, polyeten brinner ju sotfritt och fint om det bara eldas under bra förhållanden, som bränsle kan man jämföra det med t ex fotogen eller paraffinet i ett värmeljus.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 apr-13 kl 12:34 »
  sorgligt att det inte funkar, har ju varit plus med återvunnet material.

Hur det nu var med det...
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/fa-trojor-gors-av-pet-flaskor

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 25 apr-13 kl 22:53 »
Nettus: Precis!

Lopt: Jag har en kam och en borste som faktiskt verkligen är tillverkade av PET-flaskor.  :) Eller åtmindstone 80% av materialet kommer därifrån (resten är mest bindemedel). Dom kommer troligen att hålla livet ut, för dom är verkligen stabila. Så sop-sorteringsproblematiken blir någon annans problem efter mig  o:)

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 apr-13 kl 12:19 »
Nettus: Precis!

Menar du att olika material blir olika lätt statiskt laddade?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 26 apr-13 kl 17:07 »
Jag tänkte på ditt inlägg om organismer som får i sig plasten i havet. Vi har enligt forskningen 5,1 kilo plast per kvadratkilometer oceanyta. Litet mera läsning i ämnet:

http://www.plasticoceans.net/

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch

http://news.discovery.com/tech/robotics/ocean-array-7-million-tons-plastic-130326.htm

http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/05/daily-chart-6

http://www.algalita.org/index.php

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nettus

• Småland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-13 kl 18:02 »

lige

• Ångermanland
    • Liberumia
« Svar #15 skrivet: 10 maj-13 kl 06:16 »
Det håller jag med om. Plast som brinner ofullständigt vid låg temperatur avger en massa giftig rök.
Tips till dig som undrar om nått är gjort av plast: elda på en liten bit/tråd och använd ögon och kanske näsa. Plast beter sig helt annorlunda än protein- och plantfiber.

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser