Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrovliga öron  (läst 3686 gånger)

Tösen

• Småland
Skrovliga öron
« skrivet: 10 apr-13 kl 17:11 »
Såg just att en av mina två getter är torr, fnasig och liksom skrovlig om öronen.. Möjligen lite rosa och blåsig på nosen också. Kan man misstänka någon parasit då kanske? Tänker också att det kan vara de här senaste dagarnas vistelse i solen? Hon är vit och borde vara känsligare.. Men inte vet jag :/ skrovlet på öronen är lite gul-brunt och det gick skrapa bort lite grann med nageln
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skrovliga öron
« Svar #1 skrivet: 10 apr-13 kl 18:40 »
Ja, visst var det väl i fjol som vi hade en get som solbränt sina öron?  Men om vi ska gissa mera, så:  bild ...  ;D

Hoppas det inte är allvarligt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 20:20 »
Jaja ska fixa bild imorgon jag lovar..! ;)

Tösen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-13 kl 16:20 »
Uuusch jag tycker det ser helt gräsligt ut! Ännu värre idag! Vad ska jag hitta på? Smörja, tvätta med något?

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 16:41 »
Det där ser inte ut som något jag själv har sett.

Sårskorpor?  En rund grej, då gissar vi på infektion?  Men vilken sort?  Kan man utesluta att de andra getterna är elaka mot henne och biter henne i öronen så att det blir små sår?  Är öronen ömma också?  Det är ju en ung get, född 2012?  Möjligen att det är lite värre på det örat som har märket, men inte har väl det något samband? Är det bara på öronen, och inte till exempel i klövspalten?

Om inte någon mera kunnig skriver snart, så skulle jag nog först prova med de snällare sorterna av desinfektionsmedel: jodopax, väteperoxid, och se hur hon reagerar.  Men om det inte hjälper, och om ingen annan har något vettigt att tillägga, så skulle jag absolut rådfråga min veterinär.

Tösen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 16:52 »
Japp hon är drygt året gammal nu.. Jag är nästan säker på att det inte är någon som biter henne i öronen iaf.. men vad vet jag vad som sker ute i stallet nattetid? ;) Tycker det ser lika ut på båda öronen det var nog vinkeln som skiljde sig åt mest. Syns inget i/runt klövarna. Jag kör på med jodopax idag så får vi se.. kanske lite mjukgörande spensalva med solfaktor i också inför morgondagen? :) och nä hon är inget öm på öronen

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 11 apr-13 kl 19:21 »
På nätterna brukar de sova.  Och åldersförändringar kan vi utesluta.  Egentligen tycker jag det mest liknar någon sorts exem, men jag är inte tillräckligt kunnig.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-13 kl 21:20 »
Öron skabb ser ut sådär.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tösen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 apr-13 kl 21:30 »
Wops.. Recept nästa nu då antar jag?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-13 kl 21:44 »
Ja prata med din veterinär för alla skabb preparat är receptbelagda.

Psoroptic mange, caused by Psoroptes cuniculi, usually affects the ears of goats. If you notice crusty, scab-covered lesions , then she most likely has psoroptic mange from the ear mange mite.
The treatment is ivermectin and moxidectin (200 µg/kg) given twice with a 7- or 10-day interval, respectively, is effective. Doramectin (300 µg/kg) given once is also effective.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-13 kl 19:53 »
Min vita get blev solbränd i fjol på mule och örsnibbar. Men det blev mera illrött i färgen och hon tappade pälsen.
i år har det börjat igen, man ser pigmentförändringarna i huden börjar komma nu, det blir svarta fläckar.

Så om du uteslutit parasiter så tror jag mest på soleksem.

jag behandlade med aloe-vera-salva och solskyddsmedel dagligen, så blev det bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser