Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skarpa ögon och mycket kunnande!  (läst 4369 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Skarpa ögon och mycket kunnande!
« Svar #20 skrivet: 11 apr-13 kl 17:39 »
Som jag skrev tidigare är jag intresserad av allt ni har att säga, även inlägg åt det negativa hållet. De är ofta minst lika viktiga!

Jag vill tro att det blir så kostsamt som man gör det och vilken standard man vill ha. Antagligen är jag naiv nu men jag tror ändå att det inte behöver bli så förfärligt dyrt. Dock säkert med desto mer eget arbete. Men jag har inte helhetsbilden klar för mig än. Jag måste titta mer ingående på skicket först.

Ja, du är naiv.  ;D

Tänk själv, nästan två mille och där finns inte ens en vettig bostad! Där emot kåkar med diverse fuktgenomslag och alla dolda fel, från vilka man sällan kan försäkra sig med objekt som detta.
Glöm inte att det är dyrare tar dubbelt så lång tid att riva ner och bygga upp, än att bara bygga upp. Och jag misstänker det inte bara är kakelugnen..........

Och skogen, finns där något att hämta eller bara jobb och kostnader i 25-30 år?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

andtol

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 apr-13 kl 19:51 »
Tänk själv, nästan två mille och där finns inte ens en vettig bostad!

1900 i inköp
+100 avlopp och vatten
+100 nytt tak lada
+200 byggmaterial för tak och utsida huset
+100 inredning lada så man kan använda den hyfsat, stallutrymme?
+100 traktor+redskap (om jorden ska brukas)
+??? insidan huset

2 500 000 minst tror jag ni behöver lägga. Inte så mycket pengar om ni jobbar heltid båda två, alt har bra betalt.

Jag hade inte klarat det, mycket för att jag skulle inte orka med allt som ska göras och dessutom arbeta.

Kan man bo i ett rum + köket i huset medan man gör resten? Börja med det och sen gå vidare.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 11 apr-13 kl 20:12 »
Har inte läst hela tråden.

Huset är en byggnadsvårdares dröm, med vackra detaljer och alla viktiga saker på plats. Prioriet i alla boenden är värme, matlagningsmöjligheter, hygienutrymme och rent vatten.
Hygienmässigt klarar man sig mycket länge med utedass, bastu och bykgryta.
Värmen klarar man fint med vedeldning om skorsten och eldstäder är godkända. Är man frusen och borta hela dagarna kan man installera en luftvärmepump så att man har underhållsvärme på en 15-18 grader utan att för den skull få elräkningar som får en att gråta blod.

Om detta passar er eller inte kan jag inte sia om. det hade passat mig, om jag hade haft någon att dela det med. Stället förutsätter rent ekonomiskt en till en och en halv heltidslön för någon med normal inkomst. Till det kommer kostnad för eventuella djur.

Ska ni ändå låna en hiskelig massa pengar tycker jag att ni ska investera i ytterligare 20-30000 och plantera fruktträd för dom pengarna. Långsiktig investering, värdehöjande och ett gott bidrag till inkomsterna om någon av er plötsligt blir arbetslös.

Livet är en dans på rosor, men det är en dans med svåra steg. Lycka till! :)

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 apr-13 kl 20:37 »
Som jag skrev innan. Ta med någon som kan gamla hus och vet vad som behöver göras och hur det ska göras, sen kan man räkna på det.

slainte

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 11 apr-13 kl 20:52 »
Tycker det verkar vara väldigt stort projekt och jag skulle aldrig betala över en miljon för ett rivningsobjekt.
Måste det vara runt Uppsala?  :-\  Det finns betydligt billigare gårdar i bättre skick på andra orter. http://www.hemnet.se/bostad/gard-150m2-vastoman-bjurholms-kommun-vastoman-15-4123635

Om ni köper det ni funderar på lär ni ha jobb i flera år. När ni räknar på vad saker kostar att renovera får man tänka priset på material gånger fem. Virke och underlagspapp till ett 200 m2 tak kostar lågt räknat 35 000, om en firma ska göra jobbet kostar det minst 35 000 X 5=175 000. Hur mycket det kommer kosta beror till stor del hur mycket ni kan göra själva. Desto mer lån ni tar desto mer pengar måste ni dra in för att kunna betala räntor och amorteringar. Hur mycket tid har ni då kvar att lägga på huset? Sedan om ni ska ha djur, vem tar hand om dem medan ni båda arbetar?

Om ni slår till önskar jag er all lycka med ert projekt, det är himla roligt men tar också mycket energi.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 11 apr-13 kl 21:12 »
Rivningsobjekt? Det är det väldigt långt ifrån!!!

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #26 skrivet: 11 apr-13 kl 21:50 »
Tittar man på ett hus i det området så får man ju tro att det finns ett intresse att bo just där.  Jämfört med att köpa en villa för 3 mille så får man ju mycket för pengarna. 

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #27 skrivet: 11 apr-13 kl 22:38 »
Om taket är så helt att det inte regnar in eller går att få i ordning för en liten peng så är det i mina ögon fullt beboeligt. Ta med någon som är kunnig på gamla hus, kolla efter fulrenoveringar/tilläggsisoleringar gjorda med plastmaterial. Om ok, fixa vatten och avlopp och tvättmöjlighet, se till att murstock/ar och eldstäder går att använda, installera en värmepump och flytta in. Rejäl städning, uppfräschning av köksgolvet och färg där det behövs och ni har ett toppenställe. Flytta in, bo in er, renovera ett rum i taget. Fixa taket på uthuset, skaffa inga djur förutom möjligen katt förrän ett par år. Det är mina tips. Det verkar vara ett mycket härligt ställe. Kolla om marken är utarrenderad, se till att få med stödrätter om möjligt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Asta Kvast

• Bor på landet, på åkern, vid vägen, i byn.
    • Värmland
    • Asta kvasts levande trädgård
« Svar #28 skrivet: 12 apr-13 kl 21:12 »
Tur för dig att jag inte letar gård i Uppsala för då hade jag köpt det...

Som föregående person sagt så är det en byggnadsvårdares dröm. Endast underhåll behövs, vilket så klart kostar mycket pengar. Har ni barn kommer ni troligen även vilja installera rinnande vatten. Annars klarar ni er säkert en period, särskilt om ni bygger en vedeldad bastu på tomten. Torrtoa funkar ju fint också.

Jag vill dock påpeka om vikten av att undersöka grunden noga. Jag har själv erfarit ett husköp där det ingick hussvamp trots att grunden kollades noga. Det var dock inte så mycket angripet så vi behövde "bara" byta bjälklag och golv samt gräva ut grunden till en krypgrynd istället för, som tidigare, torpargrund. Vi behövde även installera en avfuktare i grunden, som tyvärr drar rätt mycket el. Svamp är inte lika farligt som en del tror. Vi fick till och med rådet av några att elda upp huset. Till saken hör att vi inte alls köpte ett hus som hade renoveringsbehov. Vi sitter därför sen ett antal år tillbaka med alldeles för höga lån och där vi bor ökar inte renoveringar värdet på huset...

Gamla hus med murstockar och eldstäder är menade att eldas i. Så fort detta upphör och murstocken står kall och grunden slutar värmas upp innebär det en risk för skador i form av bland annat hussvamp. Har det dessutom lagts in plastmattor kan det vara ätter värre. Ett smärre angrepp av hussvamp behöver dock inte rasa hela världen. Det kan egentligen räcka med att ta bort svampens förutsättningar för tillväxt, exempelvis att installera avfuktare i grunden, börja elda i eldstäderna igen etc. Det lite jobbigare är ju om svampen är spridd i hela grunden och börjat gå upp i väggarna.

Ett tips är att kolla efter "kanel" på lister golv m.m. Svamparna börjar fröa av sig på våren/sommaren och fröna ser ut som om någon hällt ut kanelpulver. Dra med fingret och se om det blir brunt damm.

I övrigt säger jag kör på för bövelen, men snälla renovera inte sönder detta vackra hus. Kolla in olika byggnadsvårdssajter m.m. Lycka till!
Ingen kan göra allt, alla kan göra något.

uffeoanette

« Svar #29 skrivet: 04 maj-13 kl 09:34 »
TS, hur har det gått (nyfiken)

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser